
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
	
	>
<channel>
	<title>
	Reacties op: De Schaakwereld en de AVG: de kleine lettertjes(?)	</title>
	<atom:link href="https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/</link>
	<description>Voor schakers / Door schakers</description>
	<lastBuildDate>Fri, 01 Jun 2018 20:42:51 +0000</lastBuildDate>
	<sy:updatePeriod>
	hourly	</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>
	1	</sy:updateFrequency>
	<generator>https://wordpress.org/?v=6.8.3</generator>
	<item>
		<title>
		Door: Frits Fritschy		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11147</link>

		<dc:creator><![CDATA[Frits Fritschy]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 01 Jun 2018 20:42:51 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11147</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11146&quot;&gt;Johan Hut&lt;/a&gt;.

Precies, iedereen reageert nu een tikje panisch, maar over een jaar is alles weer vergeten. En terecht, als het om de instellingen gaat waar we het hier over hebben (en niet over Facebook of Google en dergelijke). Alleen krijg je wéér elk jaar een extra lading vragenlijsten die je ongelezen goedkeurt of weggooit. Een beetje als al die onzinnige klanttevredenheidsonderzoeken. (&#039;Heb ik als bakker uw brood goed gebakken? Vul aub nu de online vragenlijst in.&#039;)

Ik denk dat het als organisator van een schaaktoernooi geen kwaad kan de AVG gewoon te negeren, ongeacht wat de wet zegt, tenzij je sponsor absoluut alle gegevens van je deelnemers wil hebben.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11146" data-wpel-link="internal">Johan Hut</a>.</p>
<p>Precies, iedereen reageert nu een tikje panisch, maar over een jaar is alles weer vergeten. En terecht, als het om de instellingen gaat waar we het hier over hebben (en niet over Facebook of Google en dergelijke). Alleen krijg je wéér elk jaar een extra lading vragenlijsten die je ongelezen goedkeurt of weggooit. Een beetje als al die onzinnige klanttevredenheidsonderzoeken. (&#8216;Heb ik als bakker uw brood goed gebakken? Vul aub nu de online vragenlijst in.&#8217;)</p>
<p>Ik denk dat het als organisator van een schaaktoernooi geen kwaad kan de AVG gewoon te negeren, ongeacht wat de wet zegt, tenzij je sponsor absoluut alle gegevens van je deelnemers wil hebben.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Johan Hut		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11146</link>

		<dc:creator><![CDATA[Johan Hut]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 01 Jun 2018 13:17:51 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11146</guid>

					<description><![CDATA[Klopt, de wet is vooral bedoeld om Facebook, Google enzovoort aan te pakken, maar verenigingen, scholen en dergelijke zitten met de gebakken peren. Vandaag in mijn regionale dagblad: de namen van middelbare scholieren die voor hun examen zijn geslaagd, worden dit jaar niet in de krant gepubliceerd. De schoolleidingen hebben namelijk geen zin om alle ouders om toestemming te vragen.

Volgend schooljaar doen ze het met een toestemmingsformulier voor alles, aan het begin van het jaar. Ouders moeten dan tekenen dat foto&#039;s van hun kinderen op de website van de school mogen staan en dan in een moeite door dat gepubliceerd mag worden als de kinderen geslaagd zijn.

Zwemdiploma&#039;s. Die namen mogen ook niet meer in de krant worden gepubliceerd zonder toestemming van de ouders.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Klopt, de wet is vooral bedoeld om Facebook, Google enzovoort aan te pakken, maar verenigingen, scholen en dergelijke zitten met de gebakken peren. Vandaag in mijn regionale dagblad: de namen van middelbare scholieren die voor hun examen zijn geslaagd, worden dit jaar niet in de krant gepubliceerd. De schoolleidingen hebben namelijk geen zin om alle ouders om toestemming te vragen.</p>
<p>Volgend schooljaar doen ze het met een toestemmingsformulier voor alles, aan het begin van het jaar. Ouders moeten dan tekenen dat foto&#8217;s van hun kinderen op de website van de school mogen staan en dan in een moeite door dat gepubliceerd mag worden als de kinderen geslaagd zijn.</p>
<p>Zwemdiploma&#8217;s. Die namen mogen ook niet meer in de krant worden gepubliceerd zonder toestemming van de ouders.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Frits Fritschy		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11145</link>

		<dc:creator><![CDATA[Frits Fritschy]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 01 Jun 2018 09:40:46 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11145</guid>

					<description><![CDATA[Ik vraag me toch een beetje af waar we het hier over hebben.

Ik zie de Autoriteit persoonsgegevens, waar een schamele 150 mensen het misbruik van onze persoonsgegevens moeten zien tegen te gaan, niet onmiddellijk clubwebsites gaan controleren om te zien of er ongeoorloofd gepubliceerd is dat Frits Fritschy als laatste geëindigd is in een toernooi. En hoewel ik me daar natuurlijk zeer voor zou schamen, denk ik niet dat ik er actie tegen zou ondernemen – ik zou mezelf volkomen belachelijk maken. Ik kan me ook moeilijk een aanklager of rechter voorstellen die serieus met een dergelijke klacht mee zou gaan. Net zo min als ik me kan voorstellen dat gegevensverzamelaars zich op dergelijke doelen gaan richten – lijkt me niet de meest efficiënte manier van werken. Er zijn immers veel simpeler manieren om aan gegevens te komen: zet bijvoorbeeld op een socialemediaplatform een waslijst van vragen over je gewenste privacy-instellingen en slechts een kleine minderheid zal de energie hebben om alles door te lezen.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Ik vraag me toch een beetje af waar we het hier over hebben.</p>
<p>Ik zie de Autoriteit persoonsgegevens, waar een schamele 150 mensen het misbruik van onze persoonsgegevens moeten zien tegen te gaan, niet onmiddellijk clubwebsites gaan controleren om te zien of er ongeoorloofd gepubliceerd is dat Frits Fritschy als laatste geëindigd is in een toernooi. En hoewel ik me daar natuurlijk zeer voor zou schamen, denk ik niet dat ik er actie tegen zou ondernemen – ik zou mezelf volkomen belachelijk maken. Ik kan me ook moeilijk een aanklager of rechter voorstellen die serieus met een dergelijke klacht mee zou gaan. Net zo min als ik me kan voorstellen dat gegevensverzamelaars zich op dergelijke doelen gaan richten – lijkt me niet de meest efficiënte manier van werken. Er zijn immers veel simpeler manieren om aan gegevens te komen: zet bijvoorbeeld op een socialemediaplatform een waslijst van vragen over je gewenste privacy-instellingen en slechts een kleine minderheid zal de energie hebben om alles door te lezen.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Johan Hut		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11143</link>

		<dc:creator><![CDATA[Johan Hut]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 31 May 2018 13:05:18 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11143</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11140&quot;&gt;Bart Beijer&lt;/a&gt;.

&lt;a href=&quot;https://www.groningercombinatie.nl/chess-on-the-beach-privacy/&quot; rel=&quot;nofollow&quot;&gt;https://www.groningercombinatie.nl/chess-on-the-beach-privacy/&lt;/a&gt;

Zo werkt de link waarschijnlijk wel.

Ik lees dat de foto&#039;s bedoeld zijn voor verslaggeving over het toernooi. Er staat niet dat dat alleen op de toernooisite is. Dat is fijn, want op Schaaksite plaatsen wij regelmatig foto&#039;s die wij krijgen van toernooisites, of zelf overnemen (kopiëren) als we weten dat de organisatie dat goed vindt. Ik heb al aankondigingen gezien waar expliciet staat dat de toestemming voor foto&#039;s bedoeld is voor de toernooisite. Dat vind ik dus jammer.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11140" data-wpel-link="internal">Bart Beijer</a>.</p>
<p><a href="https://www.groningercombinatie.nl/chess-on-the-beach-privacy/" rel="nofollow external noopener noreferrer" data-wpel-link="external" target="_blank">https://www.groningercombinatie.nl/chess-on-the-beach-privacy/</a></p>
<p>Zo werkt de link waarschijnlijk wel.</p>
<p>Ik lees dat de foto&#8217;s bedoeld zijn voor verslaggeving over het toernooi. Er staat niet dat dat alleen op de toernooisite is. Dat is fijn, want op Schaaksite plaatsen wij regelmatig foto&#8217;s die wij krijgen van toernooisites, of zelf overnemen (kopiëren) als we weten dat de organisatie dat goed vindt. Ik heb al aankondigingen gezien waar expliciet staat dat de toestemming voor foto&#8217;s bedoeld is voor de toernooisite. Dat vind ik dus jammer.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Michel		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11142</link>

		<dc:creator><![CDATA[Michel]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 31 May 2018 09:41:55 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11142</guid>

					<description><![CDATA[Tja... er is wel heel veel heisa (of is het paniek?) rond de AVG. Ik denk dat je er allereerst op een heel praktische manier mee moet omgaan. Uiteraard moet men zorgvuldig omgaan met  persoonsgegevens en niet meer vragen dan noodzakelijk is.

Bart en Coen maken de terechte opmerking dat er ook andere grondslagen zijn waarop men zich kan baseren, naast &#039;gerechtvaardigd belang&#039; kun je ook denken aan &#039;uitvoering overeenkomst&#039;. Als iemand zich aanmeldt voor een toernooi gaat hij een overeenkomst aan. Die behelst onder andere dat men uitslagen noteert en op basis daarvan een ranglijst opmaakt. Het is ook een volkomen logisch dat men uitslagen publiceert, en zelfs in het geval van sponsors noodzakelijk, anders zouden die zich terugtrekken en het toernooi houdt dan op te bestaan.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Tja&#8230; er is wel heel veel heisa (of is het paniek?) rond de AVG. Ik denk dat je er allereerst op een heel praktische manier mee moet omgaan. Uiteraard moet men zorgvuldig omgaan met  persoonsgegevens en niet meer vragen dan noodzakelijk is.</p>
<p>Bart en Coen maken de terechte opmerking dat er ook andere grondslagen zijn waarop men zich kan baseren, naast &#8216;gerechtvaardigd belang&#8217; kun je ook denken aan &#8216;uitvoering overeenkomst&#8217;. Als iemand zich aanmeldt voor een toernooi gaat hij een overeenkomst aan. Die behelst onder andere dat men uitslagen noteert en op basis daarvan een ranglijst opmaakt. Het is ook een volkomen logisch dat men uitslagen publiceert, en zelfs in het geval van sponsors noodzakelijk, anders zouden die zich terugtrekken en het toernooi houdt dan op te bestaan.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Bart Beijer		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11140</link>

		<dc:creator><![CDATA[Bart Beijer]]></dc:creator>
		<pubDate>Wed, 30 May 2018 17:03:16 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11140</guid>

					<description><![CDATA[Iedereen focust zich op toestemming, maar de AVG grondslag &#039;toestemming&#039; is voor  evenementen heel moeizaam. Want doe je met iemand die alles goed vindt, maar alleen niet op de foto wil? En wat doe je met toeschouwers en foto&#039;s?
&lt;div&gt;Vandaar dat ik kies voor de AVG grondslag &#039;gerechtvaardigd belang&#039;. Dat lijkt me voor toernooien zeker van toepassing en je hoeft niet aan iedereen afzonderlijk toestemming te vragen. Ook zijn er uitzonderingen voor journalistiek werk. Kortom, het is nog wat zoeken.&lt;/div&gt;
Dit is hoe ik er mee omga: &lt;a href=&quot;https://www.groningercombinatie.nl/chess-on-the-beach-privacy/&quot; target=&quot;_blank&quot; data-saferedirecturl=&quot;https://www.google.com/url?hl=nl&#038;q=https://www.groningercombinatie.nl/chess-on-the-beach-privacy/&#038;source=gmail&#038;ust=1527785872352000&#038;usg=AFQjCNG-MxEd-4m4yW0VOpXw-ZHv4JtoGw&quot; rel=&quot;noopener nofollow&quot;&gt;https://www.&lt;wbr&gt;&lt;/wbr&gt;groningercombinatie.nl/chess-&lt;wbr&gt;&lt;/wbr&gt;on-the-beach-privacy/&lt;/a&gt;.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Iedereen focust zich op toestemming, maar de AVG grondslag &#8217;toestemming&#8217; is voor  evenementen heel moeizaam. Want doe je met iemand die alles goed vindt, maar alleen niet op de foto wil? En wat doe je met toeschouwers en foto&#8217;s?</p>
<div>Vandaar dat ik kies voor de AVG grondslag &#8216;gerechtvaardigd belang&#8217;. Dat lijkt me voor toernooien zeker van toepassing en je hoeft niet aan iedereen afzonderlijk toestemming te vragen. Ook zijn er uitzonderingen voor journalistiek werk. Kortom, het is nog wat zoeken.</div>
<p>Dit is hoe ik er mee omga: <a href="https://www.groningercombinatie.nl/chess-on-the-beach-privacy/" target="_blank" data-saferedirecturl="https://www.google.com/url?hl=nl&amp;q=https://www.groningercombinatie.nl/chess-on-the-beach-privacy/&amp;source=gmail&amp;ust=1527785872352000&amp;usg=AFQjCNG-MxEd-4m4yW0VOpXw-ZHv4JtoGw" rel="noopener nofollow external noreferrer" data-wpel-link="external"></a><a href="https://www" rel="nofollow ugc external noopener noreferrer" data-wpel-link="external" target="_blank">https://www</a>.<wbr /><a href="http://groningercombinatie.nl/chess-" target="_blank" rel="nofollow noopener noreferrer external" data-wpel-link="external">groningercombinatie.nl/chess-</a><wbr />on-the-beach-privacy/.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Eric		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11103</link>

		<dc:creator><![CDATA[Eric]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 24 May 2018 11:39:04 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11103</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11102&quot;&gt;Paul-Peter Theulings&lt;/a&gt;.

Ja, die wens is begrijpelijk. Maar de vraag is: voldoet dit aan de wet? Mag een organisatie een aanmelding weigeren, als de deelnemer geen toestemming wil geven om zijn gegevens om internet te tonen? Ik hoop zelf van wel, natuurlijk, maar ik ben er nog niet zeker van dat dit wettelijk is toegestaan.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11102" data-wpel-link="internal">Paul-Peter Theulings</a>.</p>
<p>Ja, die wens is begrijpelijk. Maar de vraag is: voldoet dit aan de wet? Mag een organisatie een aanmelding weigeren, als de deelnemer geen toestemming wil geven om zijn gegevens om internet te tonen? Ik hoop zelf van wel, natuurlijk, maar ik ben er nog niet zeker van dat dit wettelijk is toegestaan.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Paul-Peter Theulings		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11102</link>

		<dc:creator><![CDATA[Paul-Peter Theulings]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 24 May 2018 10:25:29 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11102</guid>

					<description><![CDATA[Zoals het geformuleerd is is toestemming voorwaarde voor deelname.
Terecht, ik wil kunnen zien tegen wie ik ingedeeld ben de volgende ronde.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Zoals het geformuleerd is is toestemming voorwaarde voor deelname.<br />
Terecht, ik wil kunnen zien tegen wie ik ingedeeld ben de volgende ronde.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Eric		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11101</link>

		<dc:creator><![CDATA[Eric]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 24 May 2018 08:54:46 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11101</guid>

					<description><![CDATA[Mag ik als deelnemer onderscheid aanbrengen in de gestelde criteria? Bijvoorbeeld: wel doorgeven van uitslagen aan de KNSB t.b.v. de ratingverwerking, maar geen toestemming voor foto&#039;s?]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Mag ik als deelnemer onderscheid aanbrengen in de gestelde criteria? Bijvoorbeeld: wel doorgeven van uitslagen aan de KNSB t.b.v. de ratingverwerking, maar geen toestemming voor foto&#8217;s?</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Eric		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2018/05/23/schaakwereld-en-de-avg-de-kleine-lettertjes/#comment-11100</link>

		<dc:creator><![CDATA[Eric]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 24 May 2018 08:49:27 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://www.schaaksite.nl/?p=55652#comment-11100</guid>

					<description><![CDATA[Mag ik deelnemen aan deze toernooien indien ik géén toestemming geef om mijn gegevens op het internet te publiceren? Of omgekeerd gesteld: mag de organisatie van een toernooi mijn aanmelding weigeren indien ik die toestemming niet wil geven?]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Mag ik deelnemen aan deze toernooien indien ik géén toestemming geef om mijn gegevens op het internet te publiceren? Of omgekeerd gesteld: mag de organisatie van een toernooi mijn aanmelding weigeren indien ik die toestemming niet wil geven?</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
	</channel>
</rss>
