<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
	
	>
<channel>
	<title>
	Reacties op: Toernooiverslagen op Schaaksite	</title>
	<atom:link href="https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/</link>
	<description>Voor schakers / Door schakers</description>
	<lastBuildDate>Thu, 28 May 2026 18:39:21 +0000</lastBuildDate>
	<sy:updatePeriod>
	hourly	</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>
	1	</sy:updateFrequency>
	<generator>https://wordpress.org/?v=7.0</generator>
	<item>
		<title>
		Door: Renzo Verwer		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26860</link>

		<dc:creator><![CDATA[Renzo Verwer]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 28 May 2026 18:39:21 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26860</guid>

					<description><![CDATA[In elk geval (nog) geen verslag, maar wel weer een nieuwe toernooi-uitslag hier: https://fischerz.nl/fischer-z-organiseert-het-nederlands-kampioenschap-random-chess-2026/

Nederland kent weer een nieuwe kampioen, Dimitri Reinderman won het NK fischer random.

&#160;

Qua verslagen: https://www.vas1822.nl/jeugdschaak/schaken-met-pvda-muziek-en-vijfjarige-wint-eerste-beker/

Ik moest lachen om de laatste twee zinnen en werd wel nieuwsgierig...

&#160;

&#160;

&#160;]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In elk geval (nog) geen verslag, maar wel weer een nieuwe toernooi-uitslag hier: <a href="https://fischerz.nl/fischer-z-organiseert-het-nederlands-kampioenschap-random-chess-2026/" rel="nofollow ugc">https://fischerz.nl/fischer-z-organiseert-het-nederlands-kampioenschap-random-chess-2026/</a></p>
<p>Nederland kent weer een nieuwe kampioen, Dimitri Reinderman won het NK fischer random.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Qua verslagen: <a href="https://www.vas1822.nl/jeugdschaak/schaken-met-pvda-muziek-en-vijfjarige-wint-eerste-beker/" rel="nofollow ugc">https://www.vas1822.nl/jeugdschaak/schaken-met-pvda-muziek-en-vijfjarige-wint-eerste-beker/</a></p>
<p>Ik moest lachen om de laatste twee zinnen en werd wel nieuwsgierig&#8230;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Jan Jaap Janse		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26858</link>

		<dc:creator><![CDATA[Jan Jaap Janse]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 28 May 2026 15:49:30 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26858</guid>

					<description><![CDATA[Het blijft toch jammer dat er zoveel verslagen op al dan niet obscure clubsites verstopt staan. Al dat schrijftalent voor een kleine kring, een licht onder een korenmaat.

Maar gelukkig, daar kunnen we hier iets aan doen. Hier heb ik oprecht van genoten: &lt;a href=&quot;https://www.vas1822.nl/clubnieuws/vas-derde-in-knsb-beker/&quot; rel=&quot;nofollow ugc&quot;&gt;VAS derde in KNSB-beker – Vereenigd Amsterdamsch Schaakgenootschap&lt;/a&gt;

Blijft de vraag hoe wij al die ijverige schrijvers overhalen om hun publiek te vergroten. Er zijn verrassend veel schakers die goed kunnen schrijven.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Het blijft toch jammer dat er zoveel verslagen op al dan niet obscure clubsites verstopt staan. Al dat schrijftalent voor een kleine kring, een licht onder een korenmaat.</p>
<p>Maar gelukkig, daar kunnen we hier iets aan doen. Hier heb ik oprecht van genoten: <a href="https://www.vas1822.nl/clubnieuws/vas-derde-in-knsb-beker/" rel="nofollow ugc">VAS derde in KNSB-beker – Vereenigd Amsterdamsch Schaakgenootschap</a></p>
<p>Blijft de vraag hoe wij al die ijverige schrijvers overhalen om hun publiek te vergroten. Er zijn verrassend veel schakers die goed kunnen schrijven.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Wimvanderwijk		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26837</link>

		<dc:creator><![CDATA[Wimvanderwijk]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 22 May 2026 08:17:16 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26837</guid>

					<description><![CDATA[Goeie discussie. Ik denk dat ik vandaag nog maar even snel een stukkie ga tikken over het HSG Open, de laatste van de drie traditionele schaak voorjaarsklassiekers. Gefeliciteerd Utrecht met jullie succesvolle toernooi, succes  Limburg met jullie geweldige evenement dat vandaag begint. Over vier weken is het zover: Hallo hier (schaakt) Hilversum! Doorgaans doen we vooraf een of twee keer een bericht op schaaksite (aankondiging, voorbeschouwing), dagelijks verslaggeving op www.hsgopen.nl, plus slotverslag op de eigen toernooisite en op schaaksite. Of het te veel of te weinig is? We roeien met de riemen die we hebben en dit geldt denk ik wel voor elk toernooi.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Goeie discussie. Ik denk dat ik vandaag nog maar even snel een stukkie ga tikken over het HSG Open, de laatste van de drie traditionele schaak voorjaarsklassiekers. Gefeliciteerd Utrecht met jullie succesvolle toernooi, succes  Limburg met jullie geweldige evenement dat vandaag begint. Over vier weken is het zover: Hallo hier (schaakt) Hilversum! Doorgaans doen we vooraf een of twee keer een bericht op schaaksite (aankondiging, voorbeschouwing), dagelijks verslaggeving op <a href="http://www.hsgopen.nl" rel="nofollow ugc">http://www.hsgopen.nl</a>, plus slotverslag op de eigen toernooisite en op schaaksite. Of het te veel of te weinig is? We roeien met de riemen die we hebben en dit geldt denk ik wel voor elk toernooi.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Jan Jaap Janse		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26824</link>

		<dc:creator><![CDATA[Jan Jaap Janse]]></dc:creator>
		<pubDate>Wed, 20 May 2026 09:10:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26824</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26823&quot;&gt;Jan Jaap Janse&lt;/a&gt;.

Hierbij trouwens een voorbeeld van een uitzoekwerkje via Schaaksite: &lt;a href=&quot;https://paulkeres.nl/?p=35308&quot; rel=&quot;nofollow ugc&quot;&gt;KNSB-competitie 1978-2018 &#124; Schaakvereniging Paul Keres&lt;/a&gt;]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26823">Jan Jaap Janse</a>.</p>
<p>Hierbij trouwens een voorbeeld van een uitzoekwerkje via Schaaksite: <a href="https://paulkeres.nl/?p=35308" rel="nofollow ugc">KNSB-competitie 1978-2018 | Schaakvereniging Paul Keres</a></p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Jan Jaap Janse		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26823</link>

		<dc:creator><![CDATA[Jan Jaap Janse]]></dc:creator>
		<pubDate>Wed, 20 May 2026 08:36:33 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26823</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26819&quot;&gt;Kees Schrijvers&lt;/a&gt;.

Zeker prachtig, Kees! Ik gebruik Schaaksite geregeld om iets op te zoeken en dat lukt vrijwel altijd. Als er links naar toernooi- of clubsites in de artikelen staan, zijn deze best vaak uit de lucht. Mooi dat er nu een archief is van zeker 15 jaar club- en toernooischaak!

Overigens weet ik dat er momenteel op meer plekken archiefmateriaal wordt verzameld, zoals decennia aan KNSB-bekerfinales. Ook dat vind ik eigenlijk meer een taak van de KNSB zelf, maar erg goed dat Schaaksite en andere vrijwilligers dit doen.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26819">Kees Schrijvers</a>.</p>
<p>Zeker prachtig, Kees! Ik gebruik Schaaksite geregeld om iets op te zoeken en dat lukt vrijwel altijd. Als er links naar toernooi- of clubsites in de artikelen staan, zijn deze best vaak uit de lucht. Mooi dat er nu een archief is van zeker 15 jaar club- en toernooischaak!</p>
<p>Overigens weet ik dat er momenteel op meer plekken archiefmateriaal wordt verzameld, zoals decennia aan KNSB-bekerfinales. Ook dat vind ik eigenlijk meer een taak van de KNSB zelf, maar erg goed dat Schaaksite en andere vrijwilligers dit doen.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Jan Willem Duijzer		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26822</link>

		<dc:creator><![CDATA[Jan Willem Duijzer]]></dc:creator>
		<pubDate>Wed, 20 May 2026 08:14:46 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26822</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26819&quot;&gt;Kees Schrijvers&lt;/a&gt;.

Precies! Naast een mooie actuele site ontstaat langzaam maar zeker een ontzettend handig archief.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26819">Kees Schrijvers</a>.</p>
<p>Precies! Naast een mooie actuele site ontstaat langzaam maar zeker een ontzettend handig archief.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Kees Schrijvers		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26819</link>

		<dc:creator><![CDATA[Kees Schrijvers]]></dc:creator>
		<pubDate>Tue, 19 May 2026 23:50:08 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26819</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26817&quot;&gt;Jan Willem Duijzer&lt;/a&gt;.

Het motto van Schaaksite was &quot;Voor Schakers door Schakers&quot; vanaf de 1e publicatie. Het zou mooi zijn wanneer toernooiorganisatoren een of meer keer verslag doen. Maar er komt heel wat bij kijken bij het organiseren van een toernooi en als alles opgeruimd is en de uitslagen met een kort verslag op hun eigen website zijn gepubliceerd dan vinden de meeste mensen het wel best zo. Iedereen is hier naar mijn mening vrij in.

Een verslag (al is het maar een kopie van het verslag van hun website) is best wel te overwegen. Schaaksite bewaard namelijk alles. Dat was ook uitgangspunt destijds (en ook dat is nu nog steeds van toepassing volgens mij). Vanaf begin 2010 tot nu is alles terug te vinden. Ook verslagen van toernooien die op websites van verenigingen niet meer te zien zijn. Zie bij archief bijvoorbeeld deze selectie: &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/archief/page/2/?search_term&#038;author_search&#038;date_from=2010-01-01&#038;date_to=2010-03-31&quot; rel=&quot;ugc&quot;&gt;https://schaaksite.nl/archief/page/2/?search_term&#038;author_search&#038;date_from=2010-01-01&#038;date_to=2010-03-31&lt;/a&gt; Dan kun je onder andere dit artikel vinden: &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2010/01/02/knsb-topjeugd-op-bezoek-in-nieuw-denksportcentrum-in-tilburg/&quot; rel=&quot;ugc&quot;&gt;https://schaaksite.nl/2010/01/02/knsb-topjeugd-op-bezoek-in-nieuw-denksportcentrum-in-tilburg/&lt;/a&gt;. Dat is toch prachtig?]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26817">Jan Willem Duijzer</a>.</p>
<p>Het motto van Schaaksite was &#8220;Voor Schakers door Schakers&#8221; vanaf de 1e publicatie. Het zou mooi zijn wanneer toernooiorganisatoren een of meer keer verslag doen. Maar er komt heel wat bij kijken bij het organiseren van een toernooi en als alles opgeruimd is en de uitslagen met een kort verslag op hun eigen website zijn gepubliceerd dan vinden de meeste mensen het wel best zo. Iedereen is hier naar mijn mening vrij in.</p>
<p>Een verslag (al is het maar een kopie van het verslag van hun website) is best wel te overwegen. Schaaksite bewaard namelijk alles. Dat was ook uitgangspunt destijds (en ook dat is nu nog steeds van toepassing volgens mij). Vanaf begin 2010 tot nu is alles terug te vinden. Ook verslagen van toernooien die op websites van verenigingen niet meer te zien zijn. Zie bij archief bijvoorbeeld deze selectie: <a href="https://schaaksite.nl/archief/page/2/?search_term&amp;author_search&amp;date_from=2010-01-01&amp;date_to=2010-03-31" rel="ugc">https://schaaksite.nl/archief/page/2/?search_term&#038;author_search&#038;date_from=2010-01-01&#038;date_to=2010-03-31</a> Dan kun je onder andere dit artikel vinden: <a href="https://schaaksite.nl/2010/01/02/knsb-topjeugd-op-bezoek-in-nieuw-denksportcentrum-in-tilburg/" rel="ugc">https://schaaksite.nl/2010/01/02/knsb-topjeugd-op-bezoek-in-nieuw-denksportcentrum-in-tilburg/</a>. Dat is toch prachtig?</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Jan Willem Duijzer		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26817</link>

		<dc:creator><![CDATA[Jan Willem Duijzer]]></dc:creator>
		<pubDate>Tue, 19 May 2026 19:10:29 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26817</guid>

					<description><![CDATA[Erg leuk al die aankondigingen en verslagen. Stond heel vroeger allemaal in de krant, maar die tijd is voorbij. Goed idee om van organisatoren die een toernooi aankondigen te verwachten dat ze ook een verslag plaatsen. Maar houd het alsjeblieft bij het uitspreken van die verwachting en verzin er geen procedure voor, die je vervolgens weer moet gaan handhaven.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Erg leuk al die aankondigingen en verslagen. Stond heel vroeger allemaal in de krant, maar die tijd is voorbij. Goed idee om van organisatoren die een toernooi aankondigen te verwachten dat ze ook een verslag plaatsen. Maar houd het alsjeblieft bij het uitspreken van die verwachting en verzin er geen procedure voor, die je vervolgens weer moet gaan handhaven.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Frits Fritschy		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26812</link>

		<dc:creator><![CDATA[Frits Fritschy]]></dc:creator>
		<pubDate>Tue, 19 May 2026 12:26:25 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26812</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26809&quot;&gt;Martin Blom&lt;/a&gt;.

Martin, ik snap je laatste ergernis niet zo.

Het lijkt me dat er geen bezwaar tegen is als iemand met een website met niet alleen schaakonderwerpen zijn schaakstukjes hier onder de aandacht brengt. Hetzelfde voor verenigingssites die uit zichzelf maar een beperkt publiek hebben: als daar iets staat wat ook voor schaaksitelezers interessant kan zijn, lijkt me dat dat hier prima thuishoort. Het lijkt me niet zinnig als het Max Euwecentrum de artikelen uit zijn nieuwsbrief hier nog eens apart publiceert: een link is voldoende en wordt, in ieder geval door mij, zeer gewaardeerd. Ook een schaaktrainer die voor zijn leerlingen een website onderhoudt, mag ons daar best van laten meegenieten, zonder alles nog eens aan het schaaksiteformaat te moeten aanpassen.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26809">Martin Blom</a>.</p>
<p>Martin, ik snap je laatste ergernis niet zo.</p>
<p>Het lijkt me dat er geen bezwaar tegen is als iemand met een website met niet alleen schaakonderwerpen zijn schaakstukjes hier onder de aandacht brengt. Hetzelfde voor verenigingssites die uit zichzelf maar een beperkt publiek hebben: als daar iets staat wat ook voor schaaksitelezers interessant kan zijn, lijkt me dat dat hier prima thuishoort. Het lijkt me niet zinnig als het Max Euwecentrum de artikelen uit zijn nieuwsbrief hier nog eens apart publiceert: een link is voldoende en wordt, in ieder geval door mij, zeer gewaardeerd. Ook een schaaktrainer die voor zijn leerlingen een website onderhoudt, mag ons daar best van laten meegenieten, zonder alles nog eens aan het schaaksiteformaat te moeten aanpassen.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Door: Jan Jaap Janse		</title>
		<link>https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26811</link>

		<dc:creator><![CDATA[Jan Jaap Janse]]></dc:creator>
		<pubDate>Tue, 19 May 2026 11:25:42 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://schaaksite.nl/?p=148847#comment-26811</guid>

					<description><![CDATA[In antwoord op &lt;a href=&quot;https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26809&quot;&gt;Martin Blom&lt;/a&gt;.

Ja, dat vind ik een lastige. Eigenlijk verwacht je dat soort dingen van de KNSB, maar die lopen al jaren te hannesen met allerlei onoverzichtelijke sites. Waarom niet gewoon eentje met een duidelijke structuur? Daardoor gebruiken veel mensen Schaaksite als een alternatieve, betere KNSB-site.

Zelf ben ik dus wel blij met aankondigingen, maar ik kan me voorstellen dat dit per persoon verschilt.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In antwoord op <a href="https://schaaksite.nl/2026/05/18/toernooiverslagen-op-schaaksite/#comment-26809">Martin Blom</a>.</p>
<p>Ja, dat vind ik een lastige. Eigenlijk verwacht je dat soort dingen van de KNSB, maar die lopen al jaren te hannesen met allerlei onoverzichtelijke sites. Waarom niet gewoon eentje met een duidelijke structuur? Daardoor gebruiken veel mensen Schaaksite als een alternatieve, betere KNSB-site.</p>
<p>Zelf ben ik dus wel blij met aankondigingen, maar ik kan me voorstellen dat dit per persoon verschilt.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
	</channel>
</rss>
