Anish Giri

Nevenprogramma NK Schaken 2026

Het NK Schaken komt er nu snel aan! Vanuit de Stichting Schaak Promotie hebben we het merendeel geregeld en het nevenprogramma is nu ook definitief. Ik wil hier iedereen even bijpraten over een aantal zaken. We spelen in Hotel Renaissance Amsterdam Schiphol Airport.  Dat is dus in Aalsmeer en niet in Amsterdam (in Amsterdam is ook een Renaissance Hotel). We hebben gedurende het hele toernooi (van 4 tm 11 juli) alle ruimtes in het hotel tot onze beschikking.

Lees meer >

Optiver brengt topschakers Anish Giri en Eline Roebers naar Amsterdam Chess Festival

Topschakers Anish Giri en Eline Roebers zullen hun opwachting maken tijdens de eerste editie van het Amsterdam Chess Festival, van 10 tot en met 19 juli in het Montessori Lyceum Oostpoort. Giri, zevende op de wereldranglijst, geeft op vrijdag 10 juli een masterclass en Roebers, de beste vrouwelijke speler van Nederland, zal op donderdag 16 juli optreden als toernooicoach. De aanwezigheid van de topspelers is mogelijk gemaakt door Optiver.

Lees meer >

Anish: ‘Je geniet van je winst, maar kijkt onmiddellijk naar het volgende toernooi’

Een interviewtje met Anish Giri bij de recente presentatie van het komende Tata-toernooi:

https://nos.nl/artikel/2588373-schaakveteraan-giri-droomt-van-wereldtitelstrijd-je-kunt-niet-realistisch-zijn-als-sporter

Uitspraken over blijven dromen (je moet niet altijd realistisch zijn begrijp ik, poëtisch, licht paradoxaal gezegd wel). Dat je na 35e achteruitgaat.

Over genieten van een prestatie en verder kijken – ik denk dat velen dit herkennen, ook buiten de (top)sport; ik in elk geval wel.

 

Anish Giri deelnemer aan Esports World Cup 2025

GM Anish Giri is de 15e grootmeester die een contract heeft getekend bij een esportsorganisatie voorafgaand aan het 1,5 miljoen dollar kostende Esports World Cup van 2025. Hij sluit zich aan bij Team Secret. Anish Giri heeft als 15e grootmeester een contract getekend bij de komende Esports World Cup van 2025.

Anish vertelt in dit filmpje meer over zijn (schakers)leven:

 

Lees meer >

Anish tegen Hans – we waren erbij. Partijen om 10.00 en 15.00

Deze dagen vindt een tweekamp plaats tussen twee wereldtoppers, waarbij onze eigen Anish Giri het opneemt tegen Hans Niemann. Elders op schaaksite las je al het uitstekende verslag van Michel over de eerste dag met 12 blitzpartijen – inclusief de partijen zelf.

Wij waren er gisteren bij en naast het bord was het allesbehalve traag. Let maar eens op hoe snel ze de opening spelen– op de stream van Anish kan je dat goed zien,

Lees meer >

Hans Niemann against the World

Jullie hebben vast en zeker de aankondiging gezien op schaken.nl over de match van Anish Giri tegen Hans Niemann. Van 7 tot en met 11 augustus kun je elke dag terecht op het stadhuis in Utrecht om hier getuige van te zijn. We beginnen op 7 augustus met de twaalf blitzpartijen. Om 13.00 uur is er een korte opening en wordt er geloot voor de kleur in de eerste partij.

Lees meer >

Anish Giri en het kandidatentoernooi (2)

In Sinquefield cup, Anish Giri en het kandidatentoernooi kon u lezen dat Anish Giri nog op twee manieren kans maakte op het kandidatentoernooi, via zijn rating en via de FIDE Circuit. Hij behaalde zelf met 3.5 uit 8 een matig resultaat, maar Wesley So, die minstens tweede had moeten worden om Giri te passeren, werd derde. Hoe staat het er nu voor?

De tussenstand van de FIDE Circuit (uitleg over de puntentelling etc. in het hierboven genoemde artikel) staat op https://wcc.fide.com/fide_circuit.phtml. De belangrijkste kandidaten (Caruana op 1 is al geplaatst):

2. Anish Giri 84.31
3. Wesley So 83.40
4. Gukesh D. 79.50
5. Arjun Erigaisi 71.56

Gukesh D. speelt momenteel de Londen Chess Classic. Zijn slechtste resultaat is 12.22 punten, dus hij heeft 17.04 punten nodig om Giri te passeren. De gemiddelde rating van de acht sterkste spelers in Londen is 2674.6, dan zijn er 17.46 punten te verdienen bij toernooiwinst. Net genoeg dus. U begrijpt dat Giri het toernooi op de voet volgt.

Lees meer >

Sinquefield cup, Anish Giri en het kandidatentoernooi

Als u de Schaakpod geluisterd heeft, dan heeft u Lennart Ootes horen uitleggen dat de Sinquefield Cup (die momenteel in Saint Louis wordt gehouden) belangrijk kan zijn voor de plaatsing van het kandidatentoernooi. In dit artikel doe ik een poging het nog iets uitgebreider uit te leggen. Hopelijk correct, maar het is vrij ingewikkeld en ik ben bang dat het met al die cijfers in dit artikel voor sommige lezers gaat duizelen.

Lees meer >

Vidit en Nakamura top twee in Grand Swiss, Giri derde na eindsprint

In het Britse Isle of Man werd de afgelopen twee weken het Grand Swiss gespeeld, een Zwitsers toernooi over elf ronden waarin twee plekken voor het kandidatentoernooi te verdienen waren. Veel wereldtoppers aanwezig dus, die overigens streden voor meer dan die twee plekken, maar daarover later meer. De overtuigende winnaar werd Gujrathi Vidit die als enige 8.5 punten haalde. Een tiebreak bleek niet nodig want want de tweede plaats was ook ongedeeld: Hikaru Nakamura mag dankzij zijn score van 8 punten zich opnieuw opmaken voor het kandidatentoernooi. Daar zijn nu zes deelnemers van bekend: naast Vidit en Nakamura ook Nepomniachtchi (wk-match), Praggnanandhaa, Caruana en Abasov (World Cup). De laatste twee plekken zijn te verdienen in een soort jaarranking genaamd FIDE Circuit. Op het moment van schrijven staat op https://wcc.fide.com/fide_circuit.phtml nog de oude stand, maar met Isle of Man erbij zal het dit zijn: 1. Caruana (al geplaatst), 2. Giri 3. So 4. Gukesh. De tweede en derde plek is nog spannend maar Giri heeft dus heel goede kansen!

Hoewel dus in Isle of Man de nummers één en twee ongedeeld eindigden, was het voor de laatste ronde behoorlijk spannend: Vidit, Nakamura en Esipenko stonden op 7.5 punten, Erigaisi, Predke en Keymer op 7. De laatste speelde remise tegen Caruana, terwijl Nakamura soepel remise hield tegen Erigaisi. Het werd ook vrij snel duidelijk dat Esipenko aan het verliezen was en dat betekende dat Vidit met wit tegen de Sloveen Predke genoeg had aan remise voor plaatsing. Op een gegeven moment ging de sinds dit jaar voor Slovenië uitkomende Rus voor zetherhaling. Zou u dan met wit de remise (en daarmee een plek in het kandidatentoernooi) pakken? Het is verleidelijk, maar Vidit deed het niet. En terecht, want hij won.

Lees meer >

Isle of Man! Tickets voor het kandidaten toernooi én met Nederlanders

Even een aankondiging, namelijk dat het grote toernooi op de Isle of Man vandaag begint. Op dit grote toernooi met Zwitserse indeling doen echt heel veel wereldtoppers mee. Er is zowel een open als een vrouwengroep. Waarom de vrouwen met iets minder bedenktijd spelen dan de opengroep weet ik niet, maar het zijn verder gewoon allemaal lange klassieke partijen. Er zijn voor beide groepen twee tickets te verdienen voor het kandidatentoernooi!

Vanuit Nederland doen er vijf spelers mee en vandaag zullen zij dus beginnen om 15.30 uur. Uiteraard live te volgen. Hierbij de linkjes naar de eerste partijen.

Lees meer >