Schaakfestival Groningen: 3e ronde
De derde ronde in de hoofdgroep was net als de voorgaande ronde bepaald niet saai. Het kende wederom een mooie afwisseling tussen complexe eindspelen en scherpe partijen die al ver voor het eindspel hun einde kenden.
Op borden 1 t/m 3 werd er tussen een aantal vroege koplopers uitgevochten wie in de kopgroep mocht blijven. Dit werd gedaan aan de hand van zware stukken eindspelen. Op bord 1 wist GM Kazakouski diep in het toreneindspel mede GM Nevednichy op de knieën te dwingen. De witspeler had al de hele partij een plusje en na veel ge-‘heen-en-weer’ miste zijn tegenstander een enige verdediging. Op bord 2 deed GM Romanov het sneller tegen FM Dengla, door al in de opening een voordeel te pakken. Op het juiste moment wist hij af te wikkelen naar een dubbel toreneindspel met twee torens op de 7e rij. Het einde kwam snel. Nog een beslissing viel op het derde bord, waar IM Bulmaga aanvankelijk op voordeel speelde tegen haar tegenstander, Ori Kobo. Nadat het voordeel was verdwenen, bleef er een eindspel over met twee torens en een dame aan beide kanten. In een complexe strijd bleek GM Kobo beter te spelen in de tijdnoodfase. Toen de extra tijd er bij kwam, bleek zwart aanzienlijk beter te staan. Het voordeel werd niet meer losgelaten. Kijk mee met dit interessante eindspel:

Ambities, bloedvorm en een portie geluk is een heel krachtige cocktail. Dat was duidelijk zichtbaar in onze 5de wedstrijd van het seizoen tegen Wageningen. De Stukkenjagers verbergen niet dat de ambities niets minder zijn dan volgend jaar terug in meesterklasse. Dit werd deze wedstrijd nog extra in de verf gezet door de ploegkapitein die erin slaagde om een extra fidemeester tijdig te laten aansluiten (meer verder in het verslag).
