Confrontatie met mezelf

Serendipiteit. Het is een woord, een begrip, voor een vondst waar je niet naar op zoek was maar waar je toevalligerwijs op stuit. En zo kwam ik in de wondere wereld van het correspondentieschaak terecht toen ik op zoek was naar Gert Timmerman, de succesvolle correspondentieschaker van rond de eeuwwisseling. Ik scheef daarover in ‘Morituri te salutant’.

Maar er was meer dat die zoektocht en de daaruit voortvloeiende gesprekken en ontmoetingen met Gert opleverden. Nog afgezien van zijn toetreding tot onze club en ons eerste team. We haalden herinneringen op, hadden het daarbij over onze mysterieuze teamgenoot bij Volmac II, over zijn verdwijning na de ineenstorting van de Sovjet-Unie in 1991 en we deelden onze vermoedens. Evgeny Skoblikov, om hem ging het. Voor verder onderzoek gaf Gert me de complete serie afleveringen van het fameuze clubblad van Volmac Rotterdam, Volmachess.

Over Skoblikov ben ik al lezend niet veel te weten gekomen, maar wel over mijn eigen schaakverleden waarvan ik sommige episodes en voorvallen compleet vergeten was.

Zo nu en dan schreef ik voor het clubblad. En wat ik nu teruglees, vervult me met enige jaloezie jegens de ‘ik’ die ik toen was. De ambitie, de wil om te schitteren, won het toen nog van de angst om te verliezen. Het is eigenlijk metaforisch voor de jeugdige overmoed die door opgedane wijsheid het veld ruimt om uiteindelijk te verworden tot de behoudzucht van de ouderdom. Vorig seizoen speelde ik voor de externe zes maal remise en in het nieuwe seizoen ben ik ook alweer met twee remises gestart. Ik bedoel maar.

Laten we teruggaan in de tijd. Het is 1987, ik neem deel aan het Volmac Open Kampioenschap en ik schrijf over een belevenis, een woeste partij, standaard voor veel van mijn partijen uit die tijd. De acteurs die in het stukje figureren, Velimir Tudjman, RAG de Graaff en Roy Dieks, ze zijn er niet meer. Het lezen van die namen stemt weemoedig. Zo lang geleden alweer, maar toch ook zo dichtbij.

Genoeg gemijmerd. Dan nu dat stukje. Het commentaar bij de partij met Velimir Tudjman heb ik ongemoeid gelaten, ook al zag ik dat de engines veel van mijn annotaties als onjuist of onzuiver beoordeelden, waardoor mijn stelligheid van toen als nogal pedant kan overkomen. Zelfverzekerdheid, onwrikbaar geloof, gaan vaak samen met onwetendheid. Bij deze, beste lezer, krijgt u de excuses van mijn veel jongere onbezonnen ik. Die, en dat moet ik toegeven, toch ook nog ergens in me huist.

Lees meer >

Schaakgeschiedenis in vogelvlucht 27: Crisis in de schaakwereld -3

Deze rubriek is gemaakt voor schaaksite.nl en is terug te vinden onder het kopje ‘Schaakhistorie’.
Omdat het schaakspel een eeuwenoud spel is, dat naar schatting al 3000 jaar oud is, lijkt het mij gepast om een serie korte artikelen te presenteren, waarin de schaakgeschiedenis voor het voetlicht wordt gebracht. Het is al weer even geleden, maar ik heb inmiddels de draad weer opgepakt.

Lees meer >

Het tijdschrift schaken.nl bij een tassencontrole. Zo genânt.

Scankassa’s in de super; schaakgabber Werner Moller schreef er al eens hilarisch over.

Ik echter ben steeds het haasje bij de tassencontrole. Ik werd betrapt met een schaken.nl EN met een linnen tasje. Zie: https://renzoverwer.wordpress.com/2023/10/17/schaken-nl-en-de-scankassa/

Shine bright like a diamond. De ouder wordende mens en schaker.

‘Mijn wilde haren ben ik geenszins kwijtgeraakt – ik heb ze afgeknipt. Einde van mijn jeugd, begin van mijn ouderdom. (…)

De schaakwereld bijvoorbeeld confronteert je ook al met je ouderdom. Toen ik jong was, had je veel echt ouderen, mensen als A.D. de Groot, Ben Grapperhaus en Tabe Bas. Overleden. En nu: je ontmoet de (ex-)talenten. Ze komen uit 1997 of zo en ze drinken alcohol en ze rijden auto!

Lees meer >

Verbeter Chessbase 17 NL-talige analyses

Zoals bekend bij NL gebruikers is de vertaling van (door engines geanalyseerde) partijen in het Nederlands een ramp. Hinderlijke grammaticale en vertaalfouten, tikfouten. En verkeerd gebruik van typische schaakuitdrukkingen: ‘gepasseerde pionnen’ i.p.v, vrijpionnen; ‘achtergestelde pionnen’ i.p.v, achtergebleven pionnen, ”snelheidswinst’ i.p.v. tempowinst, ‘slechte’ i.p.v. zwakke velden. Et cetera.
De fouten zitten vooral in het tamelijk grote bestand Analysis.strings (binnen Windows doorgaans te vinden in de map C:\Program Files\ChessBase\CBase17\Messages\Nederlnd)
Ik heb dat bestand op een goede manier hervertaald.

Lees meer >

Inschrijving amateurtoernooien Tata Steel Chess Tournament 2024 start op maandag 30 oktober

Wijk aan Zee, 16 oktober 2023 – Maandag 30 oktober is een belangrijke datum voor schaakliefhebbers. Dan start namelijk de inschrijving voor amateurs die willen deelnemen aan het Tata Steel Chess Tournament 2024. Het toernooi vindt van 12 tot en met 28 januari 2024 plaats in Wijk aan Zee, ook dit jaar weer inclusief alle amateurtoernooien.

“We kijken enorm uit naar de 86e editie van ons geweldige schaaktoernooi”,

Lees meer >

26 november arbitersworkshops in het MEC

Op zondag 26 november organiseren we twee workshops voor arbiters in het Max Euwe Centrum in Amsterdam.

De eerste workshop is een masterclass Zwitsers, waarbij in hoofdlijnen de diverse Zwitserse indelingssystemen worden behandeld. Uiteraard gaan we daarbij inzoomen op de voor- en nadelen van elk systeem, en wanneer je voor welk systeem zou kunnen kiezen.

Na de lunchpauze is er een workshop DGT-uitzendingen voor arbiters. Daarbij beginnen we uiteraard met de basics van een uitzending creëren.

Lees meer >

Apeldoorn1.nl

Met ons team van Apeldoorn zijn we afgelopen tijd hard aan de slag geweest met onze nieuwe website, namelijk https://apeldoorn1.nl

Vanaf nu zijn onze geschreven verslagen en de video recaps op onze site te vinden. Klik hier voor het verslag en de video recap van ronde 2.

 

Promotie Rapid toernooi een succes

Afgelopen zaterdag 14 oktober werd in Zoetermeer het Promotie Rapid toernooi gespeeld. De 80 deelnemers leverden veel strijd in de zeven rapid-partijen. Tussendoor was er een lekkere lunch en ruimte voor gezelligheid.

Het toernooi werd gewonnen door IM Jasel Lopez met 6 uit 7.
Op een gedeeld eerste plaats eindigde local hero FM Bernard Bannink (ook 6 uit 7), gevolgd door FM Gert Timmerman met 5 uit 7.

Lees meer >

“Zó speelt Botwinnik!” door Manuel Nepveu

In zijn vorige column kwam Gerhard Eggink met de vraag “Hoe vaak denk jíj aan het Romeinse Rijk?”. Een of andere maffe hype op sociale media. Gerhard gaf aan dat hij best vaak aan het Romeinse Rijk denkt. Grappig, mijn antwoord is identiek. Dat heeft om te beginnen natuurlijk iets met de middelbare school te maken, …lees de hele column in PDF.

Deze en andere columnisten van SV Promotie,

Lees meer >