Nieuws

David Klein grootmeester

David Klein is de 32e grootmeester van Nederland. Dat bereikte hij deze week tijdens een vakantietoernooi in Frankrijk, waar hij relaxed de Elo-grens van 2500 passeerde. Zijn grootste prestaties had hij vooral behaald in het jaar tussen zijn gymnasiumexamen en de start van zijn studie scheikunde: 2011-2012.

Het definitief binnenhalen van de grootmeestertitel, op de camping van Julius Armas, kostte David Klein niet veel moeite.

David Klein werd op 20 december 1993 geboren in Haarlem. Daar doorliep hij het Stedelijk Gymnasium en schaakt hij sinds zijn twaalfde bij Kennemer Combinatie en voorlopers daarvan. Na in het voorjaar van 2011 zijn diploma te hebben behaald, besloot hij scheikunde te gaan studeren, maar eerst een jaar te schaken. Dat doen meer Nederlandse schakers, maar zelden leverde zo’n schaakjaar zo veel succes op als dat van Klein.

Lees meer >

Video over Nederland-VS

Nederland wint van de VS, videoverslag van Peter Doggers/chess.com.

Foto's ONJK 5 augustus 2014

Foto’s genomen op het Open Nederlands Jeugd Kampioenschap in Borne op dinsdag 5 augustus 2014

Foto van de Week (39)

Foto van de Week (39)

Lees meer >

Foto-impressie ronde 1-3 schaakolympiade

Ronde 3

Lees meer >

Olympiade Vrouwen R2, tweede overwinning

Het damesteam heeft in de tweede ronde van de Olympiade met 3-1 gewonnen van Griekenland.

Het was niet helemaal makkelijk. Lisa op bord 3 had een goede stelling na de opening. Maar de situatie veranderde snel toen ze 18..b6 deed en de witte velden op de damevleugel verzwakt werden. We stonden 0-1 achter. Gelukkig won Tea daarna op bord 4 vrij snel en waren we even tevreden met het gelijkspel.

Lees meer >

Foto's 2e ronde Vlissingen 2014

Foto’s genomen op het HZ Chess Tournament in Vlissingen op zondag 3 augustus 2014

Sfeerverslag start Olympiade

In dit digitale tijdperk van live games met meelopende engines, live commentaar en talloze analyse sites, heb ik gekozen voor een sfeerverslag van de start van de Olympiade. En natuurlijk omdat ik dat gewoon veel leuker vind om over te schrijven!

De Olympiade is een waar fenomeen. En deze al helemaal, maar daarover later meer. Zoals door de organisatie vermeld, is dit het op vier na grootste sportevenement van de wereld. Het is toch geweldig om daar deel van uit te maken? Mijn laatste deelname aan een Olympiade gaat terug naar 2006 en lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Voor de twee jongste telgen uit ons team ís het ook een eeuwigheid geleden, ze waren toen respectievelijk 12 en 13. Ik kan u zeggen dat het geweldig is om weer terug te zijn!

Deze Olympiade is voortreffelijk geregeld. Dit begon al bij aankomst op het vliegveld van Tromsø, waar voor iedere delegatie een aparte vrijwilliger klaar stond om hen naar hun hotel te begeleiden. Wij hadden een aardige Vlaamse dame die al zo’n 15 jaar in Noorwegen woonde en momenteel in het ziekenhuis van Tromsø werkt. We kregen allemaal een informatietas met alle benodigdheden, waaronder een kaart van Tromsø en informatie omtrent leuke restaurants en bezienswaardigheden. Ook de hotels en de maaltijden bleken goed geregeld.

Lees meer >

Niet iedereen mag zomaar binnenkomen

Ook Kasparov moet zich identificeren

Lees meer >

Goede start damesteam

Het damesteam is de Olympiade goed begonnen door een 3,5 – 0,5 overwinning op Tajikistan. Daarvoor moest echter al wel hard gewerkt worden. Niet door Lisa die binnen no time voordeel had en dit voordeel snel om wist te zetten in een punt. Ook Bianca had niet al te veel moeite met haar tegenstandster, maar moest wel 69 zetten doen voor de Tajikse het voor gezien hield.

Lees meer >