Fusie Tata Steel Europe: De kogel is door de kerk (update)

Schaken op het Europese Schaakbord, deel 33

Afgelopen vrijdag kwam het nieuws naar buiten dat de centrale ondernemingsraad (COR) van Tata Steel Nederland een positief advies heeft gegeven voor de voorgenomen fusie tussen de staalpoot van het Duitse ThyssenKrupp en Tata Steel Europe, waarvan de Hoogovens in IJmuiden een onderdeel zijn. In Duitsland is bekend gemaakt dat de toezichthouders van ThyssenKrupp vrijdag ook hebben ingestemd. De afgelopen weken zijn de plooien gladgestreken en zijn de diverse openstaande problemen in goed onderling overleg opgelost.

De naam van de joint venture wordt volgens sommige media ThyssenKrupp Tata Steel (alhoewel hierover nog verschillend wordt bericht, want in een Indiaas persbericht van Tata Steel staat thyssenkrupp Tata Steel B.V. De internationale financiële pers heeft dit (nog) niet overgenomen). Dit nieuwe bedrijf wordt de op een na grootste staalproducent in Europa. Alleen concurrent Arcelor Mittal, dat onlangs nog het Italiaanse Ilva overnam, is nog groter. Arcelor Mittal heeft een marktaandeel van bijna 30 % en ThyssenKrupp Tata Steel bijna 15 %. Bij het nieuwe joint venture werken er naar schatting 48.000 medewerkers, waarvan 9.000 in IJmuiden. De omzet van het nieuwe bedrijf wordt nu geschat op 17 miljard euro.

Het bedrijf telt 34 locaties in Europa en in totaal wordt  jaarlijks 21 miljoen ton staal  geproduceerd.

Volgens ThyssenKrupp liggen de geschatte jaarlijkse kostenbesparingen in orde van grootte van 400-500 miljoen euro. Eerder werd nog uitgegaan van 600 miljoen euro. Dit moet voor een belangrijk deel worden gerealiseerd door het laten vervallen van 4000 arbeidsplaatsen. Mogelijk wordt dit aantal voorlopig nog niet gerealiseerd. In Nederland zou het 400 arbeidsplaatsen betreffen, zonder gedwongen ontslagen. Zowel bij ThyssenKrupp als bij Tata Steel Europe zijn baangaranties afgegeven.

Media in India lichten nog een klein stukje van de sluier op:

Bekend was al dat het hoofdkantoor van ThyssenKrupp Tata Steel in de regio Amsterdam zal worden gevestigd. De Raad van Bestuur van de joint venture krijgt zes leden, drie uit iedere bloedgroep, Daarnaast blijft het spannend wie de voorzitter van de raad van bestuur wordt. Ook de Raad van Commissarissen krijgt zes leden uit de sfeer van de twee bloedgroepen.( Ik zou zomaar iemand kunnen bedenken die promotie zou kunnen maken en een plaats krijgt in de Raad van Bestuur.) De namen worden later bekend gemaakt.

ThyssenKrupp en Tata Steel krijgen beide een belang van 50% in de joint venture. Mocht de joint-venture in de toekomst naar de beurs worden gebracht dan gebeurt dit in een verhouding van 55% voor ThyssenKrupp en 45% voor Tata Steel. Hiervoor wordt aanvullend een constructie met aandelenwarrants opgetuigd. Het initiatief voor het naar de beurs brengen van de joint venture ligt bij ThyssenKrupp. Door de joint venture kan Tata Steel zijn Europese belangen deconsolideren en zullen zij in de joint venture schulden inbrengen met een geschatte omvang van 2,5 miljard euro.

Er komt een Europese ondernemingsraad. Daarnaast komt er een werknemerscomité met uit iedere bloedgroep 3 afgevaardigden. Zij overleggen jaarlijks met de Raad van Bestuur over strategische aangelegenheden.

Vandaag, maandag 2 juli, komen Natarajan Chandrasekan (bestuursvoorzitter van Tata Steel en ook bestuursvoorzitter van de Tatagroep) en Heinrich Hiesinger ( bestuursvoorzitter van ThyssenKrupp) naar Brussel om de fusieovereenkomst te bekrachtigen. Zij zullen gezamenlijk een persconferentie geven. De fusie moet daarna worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteiten van enkele landen en die van de Europese Unie.

Beide partijen spreken, volgens media,  de hoop uit dat nog eind 2018 de nieuwe joint venture van start kan gaan, dit conform planning.  Tot die tijd blijven de bedrijven zelfstandig, onafhankelijk en ook elkaars concurrenten.

Tata Steel Chess Tournament

Het blijft spannend (voor ons als outsiders) onder welke naam het toernooi in januari 2019 van start gaat en of er nog aangename verrassingen komen. Wie weet?

 

(Lees ook deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6, deel 7, deel 8, deel 9, deel 10, deel 11, deel 12, deel 13, deel 14, deel 15, deel 16, deel 17, deel 18, deel 19, deel 20, deel 21, deel 22, deel 23, deel 24, deel 25, deel 26, deel 27, deel 28 deel 29 , deel 30 en deel 31)

 

 

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.