Wie schaakt, kan niet om Chess.com heen: precies de bedoeling van de schaakvrienden erachter
De Volkskrant brengt vandaag een artikel over Chess.com, het grote platform uit de Verenigde Staten. Auteur Lennart van der Deure laat onder andere de Nederlandse schaakjournalist Peter Doggers aan het woord.
Wie schaakt, zit op Chess.com, het grootste schaakkanaal ter wereld. Ja, The Queen’s Gambit heeft geholpen voor de populariteit van het spel en ook corona gaf een zetje. Maar de site zélf creëert ook schaakhype na -hype – en dan was er ook nog die merkwaardige rel.
Ze hadden een vooruitziende blik, de Amerikaanse schaakvrienden Erik Allebest en Jarom Severson, toen ze in 2005 Chess.com oprichtten. Hun idee: een platform maken dat meer biedt dan alleen het spel. Het moet blogs, nieuws, wedstrijdverslagen en puzzels bevatten. De beginnende enthousiasteling kan er kosteloos spelen tegen mensen van over de hele wereld, wie beter wil worden betaalt (het duurste abonnement kost 17,99 euro per maand).
Inmiddels is Chess.com het grootste schaakkanaal ter wereld, geholpen door een opleving van de aandacht voor schaken. Die werd onder meer aangejaagd door de populaire Netflixserie The Queen’s Gambit. Wat ook hielp: het thuiszitten tijdens de coronapandemie, waarbij het schaakbord uit de spelletjeskasten tevoorschijn kwam.
Mooi die digitale schaakhausse en leuk dat er mensen meer verdienen aan het schaken maar hoe zit dat in Nederland? Volgens mij gaat het prijzengeld van een gemiddeld snelschaaktoernooi nog niet omhoog (kan chess.com het NK Blitz bv niet sponsoren en in beeld brengen?) en zijn de tarieven van de spelers in de meesterklasse ook nog niet om naar huis te schrijven of vergis ik me?
De clou lijkt me dat de nieuwe schaakhausse zich vooral digitaal manifesteert, los van de traditionele vorm in achterzaaltjes. Dit is hoe de digitale revolutie in de schaakwereld vorm krijgt. Niets zal meer hetzelfde zijn. Per saldo zie ik meer kansen, nl. om op een eenvoudige manier een veel groter publiek te bereiken. Sinds een paar jaar zie ik diverse jongeren om mij heen online schaken, die daarvoor geen interesse toonden. En inderdaad, veel leuker dan Candy Crush toch?
“Wie schaakt, kan niet om Chess.com heen”
Nou, dat kan prima hoor! Iedereen die ik ken speelt op lichess.org en mijdt chess.com als de pest wegens de vervelende reclame en de beroerde interface.
Daar lijkt een soort waterscheiding tussen clubschakers en niet- of nieuwe clubschakers te zitten. Veel clubleden zitten op Lichess, maar de nieuwelingen hebben vaak meters gemaakt op Chess.com en ook veel af-en-toe schakers hoor ik daarover. Mooi dat er voor iedereen iets is.
Totdat chess.com makes them an offer they can’t refuse…