Deze nieuwe rubriek is primair geschreven voor (minder) geoefende clubschakers, waarin de beginselen van het combinatiespel centraal wordt gezet. Aan de hand van enkele instructieve voorbeelden wordt benoemd waar men op kan letten tijdens een partij. Dit alles met een knipoog naar de Stappenmethode, waar grotendeels de terminologie en andere aspecten aan ontleend zijn. En uiteraard kan men meteen wat gaan oefenen. Deze serie kunt u vinden onder de link “leren combineren”.
Veel plezier!
Inleiding
Soms kom je in het schaken een thema tegen dat meteen op je lachspieren werkt. En het wordt nog leuker als je het zelf ook in de praktijk mag brengen. Het bereikt zelfs een climax als dat ook nog tegen een (sterke) grootmeester is… Laat ik daarom meteen met de deur in huis vallen. Wat vind u van het volgende mechanisme?
Eindspelstudie van Barrett
Zwart staat een dame en een pion achter maar hij heeft twee pionnen op promoveren staan. Op het eerste gezicht lijkt wit daar weinig tegen te kunnen doen. Als je gaat nadenken wat er überhaupt mogelijk is voor wit, rijst de vraag al snel waarom de componist van deze studie drie witte pionnen op e2/f2/g2 heeft geplaatst. Er is mij ooit verteld dat elk stuk in een eindspelstudie een functie moet hebben. Dit is op het eerste gezicht een wat raadselachtig gegeven, totdat je er dan achter komt dat er voor wit misschien iets te halen valt over de h-lijn. Heeft u al een idee? Anders speelt u onderstaand spelverloop af.
1. Dc3!
Door de penning verhindert wit in elk geval directe promotie af en dwingt een koningszet af. 1…Kb1 2. Dd3+
Omdat er nu …a1=Q dreigt, heeft wit niet beter dan nog maar een schaakje te geven. 2…Ka1
En dan doemt plotseling het mechanisme op waar ik het in deze rubriek graag over wil hebben en dat ik gemakshalve maar even het “trappetje” heb genoemd. Daar gaan we dan! 3. Dd4 Kb1 4. De4+ Ka1 5. De5 Kb1 6. Df5+ Ka1 7. Df6 Kb1 8. Dg6+ Ka1 9. Dg7 Kb1 10. Dh7+ Ka1
Allemaal geforceerd tot dusver. Wit moet zijn “trappetje” zelfs helemaal afmaken: 11. Dh8! Kb1 12. Dh1#
De functie van de ontbrekende pion op de h-lijn is daarmee in één klap duidelijk geworden. 1-0
Eindspelstudie van Diesen
Deze stelling is gemakkelijk gewonnen voor wit als er geen zwarte pion op a4 had gestaan. Met die pion erbij, wordt het echter problematisch. 1. Dg8+ Ka3
De enige zet om niet direct het loodje te moeten leggen. Er is een ingenieuze winstvariant als zwart met de koning naar een ander veld gaat. 1…Kb1 2. Dc4 a3 (zie analysediagram)
Wit heeft de dame genoeg dichtbij gebracht en wijkt nu af van zijn “zigzag-bewegingen”. 9. Dc2 a3 10. Kf3 Ka1
11. Db3!
Weer diezelfde sterke zet, die we eerder in een variant hebben gezien. Ook dit soort “handgrepen” zijn essentieel om eindspelen zoals dit tot winst te brengen! 11…a2
Na 11…b1=D 12. Dxa3+ Da2 13. Dxa2+ Kxa2 wint wit het pionneneindspel. 12. Dc3!
Verhindert dat zwart een dame haalt en bereidt een kunstig matmotief voor. 12…Kb1 13. Dd3+
13…Kc1
De enige zet om niet direct mat gezet te gaan worden. Het “zigzaggen” krijgt weer gestalte na 13…Ka1 14. Dd4 Kb1 15. Dd1# en mat! 14. Ke2!
Daarmee dreigt wit desgewenst mat op de velden d1 en d2. 14…b1=P
De enige manier om niet direct mat gezet te worden. Na 14…a1=D volgt 15. Dd1#; En op 14…b1=D volgt 15. Dd2#. 15. Dd4!
Maar na deze zet houdt wit de promotie van de pion tegen en bezegelt daarmee de winst. 1-0
Oefeningen
OPGAVE 1
Grooten – Hertneck, 1984
Deze stelling kreeg ik ooit op het bord tegen de Duitse grootmeester Gerald Hertneck in een open toernooi in Hamburg. Er was een vreselijk moeilijk middenspel aan vooraf gegaan waarin beide spelers de fout in waren gegaan. Maar toen deze stelling op het bord kwam, zag ik tot mijn grote vreugde het mechanisme met het “trappetje” om een volle toren op te halen. Ziet u het ook?
24. Dd6+ Kg8
Er volgt nu dat leuke ’trappetje’. Uiteraard kan 24…Ke8? niet vanwege 25. Dxc6++- gevolgd door Qxa8. 25. Dxc6 Tb8
Gedwongen. 26. Dd6! Ta8
De toren moet terug omdat anders de loper verloren gaat. Wit kan nu op thematische wijze een toren met een dubbele aanval van het bord halen. 27. Dd5 Tb8 28. De5 Ta8 29. De8+! Kh7 30. De4+
Dit is het meest lastige moment van de studie. Wit wil weer werken met het Qb3-idee. Dan moet hij wel veld d1 hebben om mat te kunnen geven. Alleen staat de witte koning in de weg. Die moet dus wijken, maar waarheen? 12. Ke2!!
Totaal niet voor de hand liggend en daarom briljant! Het zit hem in het volgende als wit het logische 12. Kd2? speelt. Want na 12…a1=D 13. Db3 heeft zwart 13…Dxa3!! 14. Dxa3 Pat! 12…a1=D 13. Db3! Da2 14. Dd1#
Prachtig! 1-0
OPGAVE 3
Eindspelstudie van Reichhelm
Wit speelt en wint
Een variatie op het thema waar links en rechts nog een paar complicaties opdoemen… 1. Dc3 Kb1 2. Dd3+ Ka1 3. Dd4 Kb1 4. De4+ Ka1 5. De5 Kb1 6. Df5+ Ka1 7. Df6 Kb1 8. Dg6+ Ka1 9. Dg7!
De g-lijn is nu al voldoende voor wit om mat op g1 te geven als zwart 9…Kb1 speelt. Maar die heeft nog wat pijlen op zijn boog. Om te beginnen mag hij de a-pion gaan gebruiken. 9…a6 10. Dh8!
Wit wil telkens mat op de onderste rij geven als zwart de koning speelt. Door heen en weer te pendelen tussen g7 en h8 kan hij de opmars van de a-pion afwachten, totdat die zich vastgelopen heeft op a3. 10…a5 11. Dg7 a4 12. Dh8 a3 13. Dg7
Zwart moet nu wat verzinnen, want nog altijd leidt een koningszet tot een direct mat. 13…e1=D+!
Hiermee verstoort hij het witte concept. 14. Kxe1 Kb1
Tja en wat nou? 15. Kd2!!
Een geweldige zet! Wit mag zijn tegenstander een dame laten halen. Met de vorige opgave in het achterhoofd komt het prachtidee met Qb3! weer tevoorschijn. De volgende zetten zijn (min of meer) geforceerd. 15…a1=D
Een minorpromotie biedt ook geen soelaas: 15…a1=P 16. Dg8 Pb3+ 17. Dxb3 Ka1 18. Kc2 a2 19. Dxb2#. 16. Dg8!!
Weer een briljante zet. Wit ontneemt veld a2 aan de koning zodat zwart gedwongen wordt dat veld met een eigen stuk te bezetten waardoor hij niet aan het mat kan ontkomen. 16…Da2
Of 16…a2 17. Dg1#. 17. Dg1# 1-0
OPGAVE 4
Eindspelstudie van Diesen
Deze stelling is gemakkelijk gewonnen voor wit als er geen zwarte pion op a4 had gestaan. Met die pion erbij, wordt het echter problematisch. Ziet u hoe wit toch tot winst kan komen?
1. Dg8+ Ka3 De enige zet om niet direct het loodje te moeten leggen. Er is een ingenieuze winstvariant als zwart met de koning naar een ander veld gaat. 1…Kb1 2. Dc4 a3 3. Db3 a2 4. Dd1#. 2. Df8+ Ka2 3. Df7+ Ka3 4. De7+ Ka2 5. De6+ Ka3 6. Dd6+ Ka2 7. Dd5+ Ka3 8. Dc5+ Ka2 Wit heeft de dame genoeg dichtbij gebracht en wijkt nu af van zijn “zigzag-bewegingen”. 9. Dc2 a3 10. Kf3 Ka1 11. Db3! Weer een sterke zet. 11…a2 Na 11…b1=D 12. Dxa3+ Da2 13. Dxa2+ Kxa2 wint wit het pionneneindspel. 12. Dc3! Verhindert dat zwart een dame haalt en bereidt een kunstig matmotief voor. 12…Kb1 13. Dd3+ Kc1 De enige zet om niet direct mat gezet te gaan worden. Het “zigzaggen” krijgt weer gestalte na 13…Ka1 14. Dd4 Kb1 15. Dd1# en mat! 14. Ke2! Daarmee dreigt wit desgewenst mat op de velden d1 en d2. 14…b1=P De enige manier om niet direct mat gezet te worden. Na 14…a1=D volgt 15. Dd1#; En op 14…b1=D volgt 15. Dd2#. 15. Dd4! Maar na deze zet houdt wit de promotie van de pion tegen en bezegelt daarmee de winst. 1-0
OPGAVE 5
Eindspelstudie Bevans
Wit speelt en wint.
1. Da3+
Het begin van de “zigzag-bewegingen” van de dame. 1…Kf7 2. Db3+ Kf8
Gedwongen anders verliest zwart de dame. 3. Db4+ Kf7 4. Dc4+ Kf8 5. Dc5+ Kf7 6. Dd5+ Kf8 7. Dd6+ Kf7
Nu moet er iets anders gebeuren. 8. Dg6+ Ke7
8…Kf8 9. Dxe8#. 9. Pf5+ Kf8
Anders gaat de dame wederom verloren. 10. Dd6+ Kf7 11. De7# 1-0
OPGAVE 6
Eindspelstudie van Von Holzhausen
Wit speelt en wint. Het probleem in deze stelling zit hem er vooral in dat als wit zijn zwartveldige loper wegspeelt, zwart met het paard op b2. Daarna dreigt er pat en dan lijkt wit niet verder te komen. Er is echter een geweldig concept waarbij wit er in slaagt het pat op te heffen en zo op ingenieuze wijze de koning dichterbij te brengen. Ziet u hoe?
1. Lh8!!
Het enige veld waardoor zo dadelijk het pat opgeheven kan worden. 1…Pxb2 2. Kg7!
Hier gaat het om: de witte koning stapt telkens even naar een veld op de lange diagonaal en brengt zo de koning via een “trappetje” dichterbij. 2…Pd1 3. Kf7+ Pb2 4. Kf6 Pd1 5. Ke6+ Pb2 6. Ke5 Pd1 7. Kd5+ Pb2 8. Kd4 Pd1 9. Kc4+ Pb2+ 10. Kc3 Pd1+
Net als in de vorige opgave moet wit iets bijzonders doen met zijn koning. Voordat hij het mechanisme in werking kan stellen, dienen er eerst een paar voorbereidingen getroffen te worden. 1. Pb6+
1. Kc5+ Ka7. 1…Ka7 2. Pc8+
Dit paardoffer dient ervoor om de zwarte dame naar c8 te lokken. 2…Dxc8
Nu de dame weggelokt is, mag wit de positie van zijn loper van h2 verbeteren. 2…Ka8? faalt op 3. Kc5+ en mat. 3. Lg1+ Ka8
Dit is de stelling die wit voor ogen had. Nu zou hij graag met zijn koning van de lange diagonaal willen stappen om mat te geven. Helaas zijn de diagonalen b8-h2 en c8-h3 niet toegankelijk. Maar de witte koning kan zich vooralsnog op de diagonalen g1-a7 en h1-a8 begeven. En moet daarom ook een lange tocht ondernemen! 4. Kd4+ Ka7
Uiteraard kan zwart het mat voorkomen door materiaal weg te geven op veld c6. Maar na 4…Lc6 5. Lxc6+ Dxc6 6. Pxc6+- zal hij de stelling niet kunnen redden. 5. Ke4+ Ka8 6. Ke3+ Ka7 7. Kf3+ Ka8 8. Kf2+ Ka7
En eindelijk heeft de koning een veld bereikt waarbij niet meer op de diagonalen g1-a7 of h1-a8 hoeft te blijven! 9. Ke1+!
en mat op de volgende zet. 1-0
OPGAVE 8
Studie van Martsvalashvili & Kaland
Wit speelt en wint. In deze merkwaardige stelling heeft wit een fraai mechanisme met de dame voor ogen. Welk?
11. Dg8+!
Met dit schaak wisselt wit zijn h-pion in voor een toren. 11…Txg8
Nu zou 11…Ka1 12. Dxh8+ Ka2 13. Dg8+ Ka1 14. h8=D+ sneller winnen. 12. hxg8=D+ Ka1
Wat heeft hij eigenlijk hiermee bereikt? Het belangrijkste is dat de zwarte toren van h8 geen invloed meer kan uitoefenen op de onderste rij. En dat kan wit omzetten in een combinatie die te maken heeft met die onderste rij. Eerst moet de dame weer van de ladder afdalen naar b3! 13. Dg7+ Ka2 14. Df7+ Ka1 15. Df6+ Ka2 16. De6+ Ka1 17. De5+ Ka2 18. Dd5+ Ka1 19. Dd4+ Ka2 20. Dc4+ Ka1 21. Dc3+ Ka2 22. Db3+ Ka1
Nu volgt de apotheose van de gehele transactie: 23. Db2+! Lxb2 24. Txa8+ La3 25. Txa3#
Weer een fraai geheel! 1-0
Hieronder treft u alle fragmenten aan via de viewer met als toegift een (summiere) analyse van bovengenoemde partij:
Deel dit artikel
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.