Recensie: Tournament Battleplan door Daniel Gormally

In deze recensie wordt het boek Tournament Battleplan besproken van Daniel Gormally, een Engelse grootmeester die al meerdere boeken heeft geschreven. Het is een recent boek uit maart 2024 en bespreekt precies wat de titel doet vermoeden: namelijk wat het beste plan is om een toernooi aan te pakken. Iets wat zeer informatief kan zijn voor iedereen die graag deelneemt aan toernooien, maar zich toch afvraagt hoe hij zich nou het beste kan voorbereiden en wat de belangrijke zaken zijn om je op te richten. In het boek komen allerlei verschillende aspecten komen aan bod die gewoonlijk niet zo vaak voorkomen in andere schaakboeken. Het boek is gepubliceerd door Thinkers Publishing.

Structuur

(Klik op plaatje voor link)

Het boek bestaat uit ontzettend veel hoofdstukken, maar liefst 23 (+ een bonus hoofdstuk). De zes verschillende hoofdthema’s, die worden onverdeeld over deze hoofdstukken, gaan onder andere over technische aspecten van het schaken. Bijvoorbeeld hoe het volle punt binnengehaald kan worden als je een betere tot gewonnen stelling hebt. Dit is een vaardigheid op zich die voor elke serieuze schaker belangrijk zal zijn. Een van de andere zes thema’s is de voorbereiding op een toernooi en waar je nou juist aandacht moet besteden om optimaal voorbereid te zijn. Ook openingstheorie is een onderdeel dat hoort bij een toernooi “battleplan”. Denk maar aan het op de hoogte zijn van de nieuwe trends die met super engines worden ontdekt, of juist die sneaky variantjes die wellicht iets minder zijn maar wel heel verraderlijk uit de hoek kunnen komen als je niet goed voorbereid bent beheersen. Een ander cruciaal thema is de fysieke conditie van een schaker. Zeker tijdens toernooien en lange partijen is een goede conditie van groot belang. Praktische zaken die bij schaaktoernooien komen kijken worden ook behandeld. Zaken die je als je een professional was graag door een manager zou laten regelen, zoals het boeken van hotels en reizen. En als laatste komen persoonlijke voorbeelden van de toernooi ervaringen van de schrijver naar voren.

Er waren tal van adviezen die ik zelf zeer interessant vond. Zaken waarbij je normaal niet zo snel stilstaat dat het een rol speelt bij het goed laten verlopen van een toernooi. De gemiddelde schaker zal tijdens de voorbereiding op een toernooi vooral aandacht schenken aan het kiezen van de juiste slaapplaats of het checken van zijn openingen. Er komen echter veel meer voorbeelden over voorbereiding naar voren in dit boek. Bijvoorbeeld de fysieke conditie op peil houden, of zorgen dat je mentaal sterk bent zodat je niet snel ’tilt’. Een voorbeeld waar menig schaker moeite mee heeft en echt aan zou kunnen werken van beginner tot top grootmeester is de situatie tijdens een partij objectief kunnen inschatten. Wanneer is het nou van belang om vol aan te vallen en wanneer is het wijs om even geduldig te spelen. Dit is natuurlijk iets wat ook met ervaring komt, maar je bewust zijn hoe belangrijk dit inschattingsvermogen is, is al een eerste stap in het verbeteren. Meneer Gormally geeft bij dit thema ook een voorbeeldpartij met de gedachtegang tijdens die cruciale momenten waarop de spelers keuzes moeten maken en de situatie moeten inschatten. Een fragment hiervan is hieronder te zien.

Voor de schaker die graag eens wat anders wil lezen dan een standaard openingsboek is dit uitermate interessant. Er zullen talloze voorbeelden en thema’s in staan over belangrijke zaken die bij schaaktoernooien horen en bij al deze zaken worden ook weer voorbeeldpartijen geleverd, waardoor je je er als lezer ook beter een beeld bij kunt vormen. Wat hier ook fijn aan is is dat het de aandacht vasthoudt. Het is niet alleen maar 350 pagina’s aan informatie lezen, er zitten ook weer spannende partijen tussen. Wat het boek ook echt een aanrader maakt, is dat het geschikt is voor een groot publiek. Iedereen die aan toernooien meedoet kan deze informatie toepassen. Aangezien er zoveel aspecten rond schaakpartijen en toernooien belangrijk zijn is het een grote opgave om alles mee te kunnen nemen in één boek. Toch is het auteur Daniel Gormally goed gelukt om zo’n groot mogelijk gedeelte in zijn boek te krijgen. Het boek is daardoor dan ook een aanrader!

➔ Bestelpagina op website van uitgever

➔ Inkijk (pdf)

Titel: Tournament Battleplan