16427 artikelen weergegeven

Giri in Tasjkent halfje voor Caruana

Anish Giri staat bij de Fide Grand Prix in Tasjkent na vier ronden een half punt voor op Caruana. Van tevoren zou dat klinken als een geweldige prestatie, maar het bleek dat vier remises hiervoor voldeden. Dat zou je een licht teleurstellende start kunnen noemen: Giri had drie van de vier partijen wit en is bovendien als tweede geplaatst op rating. Maar wel beter dan Caruana dus, en bovendien staat hij op een ratingplus! Dat laatste heeft weer te maken met het feit dat Caruana met zijn rating ver boven de andere deelnemers uitstijgt (76 punten boven Giri, terwijl de laagste rating maar 51 punten onder Giri zit!). Enfin, in cijfers:

Onze landgenoot had in zijn witpartijen wel wat kansen, hoewel in zijn eerste tegen Gelfand niet zo heel veel:

Giri-Gelfand na 19.Te1

Wit dreigt 20.e5 dus zwart moet iets doen.

19… Lxc3! 20. bxc3 fxe4

Vaak is het opgeven van de zwartveldige loper in dit soort stellingen niet zo goed. Als wit een batterij op de lange diagonaal krijgt dan zou zwart een probleem kunnen hebben… al valt dat hier misschien wel mee omdat Kf7 kan. En als zwart e4-e3 kan doen kan hij misschien via veld e4 zelf gaan aanvallen.

21. a5 Lf5

Ideaal wil wit de koning op e3, torens op b3 en b6, loper op a1, dame op b2. Daartoe is 22.Tb1 het nauwkeurigst, maar waarschijnlijk was Giri bang voor 22…e3. In de partij krijgt zwart geen enkele tegenkans; maar de ideaalopstelling bereiken blijkt lastig.

Lees meer >

Schaken op Texel

Informatie over een schaakevenement

Lees meer >

De toekomst van het Boliviaanse schaak

Column van Schaakvereniging Promotie

Lees meer >

Brons bij BDO (2)

In het vorige verslag kon u lezen dat ik met 3 uit 4 goed gestart was. In het vervolg zou het zaak zijn de plusscore te consolideren en uit te breiden. De witpartij tegen de Pool Kuzmicz leek daarvoor een goede mogelijkheid. Helaas liep het anders.

Reinderman-Kucmicz na 26...Dxb2

Van tevoren schatte ik deze stelling als erg goed voor wit in. De penning van het paard op f6 is erg vervelend voor zwart, heeft de optie om met e5 en e6 op aanval te spelen en de zwarte dame lijkt buitenspel te staan. Maar het blijkt niet zo makkelijk om voordeel te behouden. De zwarte dame dreigt via b4 het witte spel te verstoren, er is geen manier om direkt van de penning te profiteren en ook g6 aanvallen (na e5 en e6) is lastig. Verder heeft wit in sommige varianten problemen op de onderste rij (b.v. als wit op f7 slaat met de f-pion en zo de zwarte toren activeert), staat op dit moment het paard op c3 gepend en als wit e5 en f4 doet (positioneel best wenselijk) kijkt de loper op c6 vervelend naar g2.

27. e5?!

Ik had wel naar 27.Tb1 gekeken, maar jaagt het de dame niet naar e5 via a3 en e7? Toch houdt wit zo wel voordeel: 27. Tb1 Da3 28. Pb5 Dxa2 (28… De7 29. Pa7! (niet naar gekeken) 29… De5 30. Pxc6 bxc6 geeft wit een prettig plusje zowel na dameruil als 31.Dc4) 29. Ta1 Dc2 30. Txa5 en wit staat beter omdat zwart voorlopig niet van de penning af is. De pion op e4 blokkeert hier zowel de zwarte toren als loper.

Lees meer >

Wereldkampioen Carlsen op Tata Steel Chess Tournament

Tata Steel Chess Tournament doet Rotterdam en Den Haag aan

Wereldkampioen Carlsen op Tata Steel Chess Tournament

De 77e editie van het Tata Steel Chess Tournament heeft een bijzonder sterk deelnemersveld, met onder meer wereldkampioen Magnus Carlsen, Fabiano Caruana (momenteel nummer twee van de wereld), Levon Aronian (winnaar van dit jaar), Hou Yifan (wereldkampioen vrouwen) en de Nederlanders Anish Giri en Loek van Wely.

Het Tata Steel Chess Tournament doet in 2015 ook Rotterdam en Den Haag aan. “De nieuwe opzet van het toernooi, waarbij de Tata Steel Masters dit jaar in het Rijksmuseum en op de High Tech Campus Eindhoven hebben gespeeld, is door spelers en publiek enthousiast ontvangen”, aldus Annemarie Manger (directeur Engineering & Site Services van Tata Steel in IJmuiden). “Daarom hebben we ervoor gekozen om ook volgend jaar twee keer op een beeldbepalende locatie buiten Wijk aan Zee te spelen.” Op donderdag 15 januari vindt de 5e ronde van de Tata Steel Masters plaats in De Rotterdam, het onlangs geopende gebouw aan de Maas in Rotterdam, ontworpen door Rem Koolhaas. Op woensdag 21 januari wordt de 10e ronde van de Tata Steel Masters gespeeld in het recent verbouwde perscentrum Nieuwspoort in Den Haag.

Het Tata Steel Chess Tournament vindt plaats van 9 tot en met 25 januari in Wijk aan Zee.

Fotograaf: Vincent Bloothoofd

Wethouder Adriaan Visser van Rotterdam (Sport, Cultuur, Financiën en Binnenstad) is vereerd dat een van de speelrondes van het prestigieuze Tata Steel Chess Tournament in Rotterdam plaatsvindt. Eerder dit jaar vond al het NK Jeugdschaken plaats in Rotterdam. “We gaan een topevenement neerzetten, waarbij we één van de grootste en sterkste toernooien ter wereld koppelen aan het prachtige gebouw van De Rotterdam. Door in de stad en op scholen tevens side-events te organiseren, zetten we in op een breed bereik van het evenement en willen we de Rotterdammers laten proeven van de schaaksport”, aldus Visser.

Lees meer >

Schaakrubrieken weekend 18 oktober 2014

Wekelijks publiceren of verwijzen wij naar deze schaakrubrieken. Wij streven naar publicatie op de woensdag na het voorgaande weekend.

Lees meer >

Chess Train 2014

Verslag van een schaakevenement

Lees meer >

Dimitrios Loutragotis wint 33e Jeugdschaaktoernooi Bennekom

Videoverslag van een schaakevenement

Lees meer >

Cultural Village Schaaktoernooi 2014 (29 t/m 30 november )

Informatie over een schaakevenement

Lees meer >

Koppen maken is ook een vak

Robin van Kampen in De Gooi- en Eemlander

Lees meer >

Brons bij BDO (1)

Het BDO-toernooi was deze keer in de herfstvakantie. Daar kwam natuurlijk kritiek op, want zo was het tegelijk met Hoogeveen, terwijl er spelers zijn die misschien beide toernooien zouden willen spelen (en publicitair zou het toernooi ook last van Hoogeveen kunnen hebben). De toernooiorganisatie had moeite om de beide tienkampen gevuld te krijgen: ik nam zelf hun uitnodiging vrij snel aan (ondanks dat ik voordat ik de uitnodiging kreeg overwoog om in Hoogeveen te gaan spelen) maar het lukte pas drie weken van tevoren om het deelnemersveld rond te krijgen. Ook had het open toernooi iets minder deelnemers dan vorig jaar.

Maar had de organisatie deze problemen dan niet zien aankomen? Natuurlijk wel, ze zijn niet gek, maar de verhuizing naar de herstvakantie maakte een belangrijke verbetering mogelijk. Vorig jaar werd er gespeeld in klaslokalen en dat was niet ideaal, zo vonden veel mensen. Dit jaar was (in de herfstvakantie) de aula van het Stedelijk Gymnasium beschikbaar en dat bleek een prima speelzaal. Genoeg ruimte, alle groepen bij elkaar, een podium voor de hoofdgroepen, een groot scherm met liveborden, wc’s in de buurt, aparte analysruimte, vlakbij de Grote Markt, op loopafstand van het station, en er was vast ook een goede catering voor de open groepen maar dat kan ik u niet vertellen (voor de meestergroepen was er eten en drinken achter een gordijn). Volgend jaar weer dus! Dat valt tenminste te hopen, want vanwege personele wijzigingen bij BDO (de details weet ik, maar ik weet niet wat daarvan openbare informatie is) is het niet zeker of het toernooi volgend jaar wel doorgaat. Maar aan de organisatie zal het niet liggen.

Dan mijn toernooi. Ik trof het niet bij de loting, nummer 6, en dat betekende dat ik met twee zwartpartijen zou beginnen. De eerste daarvan was tegen de nummer 2 van het WK t/m 16, die inmiddels over de 2500 gegaan was. Dat leek best lastig, maar hij speelde eigenlijk niet zo goed tegen mij, en dacht ook nog lang na. Daar wist ik van te profiteren:

Wagner - Reinderman na 17...Te8

Mijn tegenstander had op zet negen gerokeerd en ik verwachte dat hij vervolgens met zijn koningsvleugelpionnen ten aanval zou trekken. Dat leek me ook best gevaarlijk voor zwart. Maar hij was blijkbaar de anti-Bosboom, want er gebeurde niets aan mijn linkerkant (voor de kijker rechts). In plaats daarvan gaf hij mij een vrijpion en het loperpaar, wat ik met genoegen aanzag.

Lees meer >

Tweede Wartburg Schaakfeest 2014

Tweede Wartburg Schaakfeest 2014

Lees meer >

Opa vertelt

Schaken zonder increment

Lees meer >

Nijboer wint het BDO-toernooi

Grootmeester Friso Nijboer heeft het BDO-toernooi gewonnen, hij werd met 6,5 uit 9 eerste in de Premier groep. In de laatste drie rondes had hij aan twee snelle remises en een mooie winstpartij genoeg om zijn voorsprong op de rest van de Premier groep te consolideren. Tweede werd de Poolse IM Krystian Kuzmicz en GM Dimitri Reinderman maakte het podium compleet.

De Challenger groep werd gewonnen door IM Chiel van Oosterom en FM Robby Kevlishvili. Beiden hadden een score van 6 uit 9. Kevlishvili won in de laatste ronde met zwart van Manuel Bosboom, en stelde hiermee zijn IM-norm veilig. De Azerbeidjaanse Umudova werd derde met 5,5 uit 9, ook zij scoorde een IM-norm.

Lees meer >

NOSBO-ers in Univé Open

Halverwege het toernooi heb ik aandacht geschonken aan de Noorderlingen in het toernooi. En dan bedoel ik niet de Noord-Hollanders en Friezen maar de NOSBO–ers.

Lees verder…

Lees meer >
Pagina 645 van 1096