Video-analyse: Giri verliest tiebreak van Carlsen in set 1

In het online Chessable Masters is vandaag de eerste set gespeeld tussen onze landgenoot Anish Giri en Magnus Carlsen. Na een remise in de eerste partij kwam de wereldkampioen op voorsprong door de tweede partij te winnen. Na een remise in de derde partij, moest Giri met zwart winnen om de stand gelijk te trekken en dat lukte zowaar ook nog met een flitsend aanvalspartijtje! Toen kwam de tiebreak waar onze landgenoot een gewonnen toreneindspel niet in winst wist om te zetten en een slechte tot verloren stand nog bijna remise had gehouden, ware het niet dat hij onder druk van de klok toch nog onderuit ging. In de volgende video-analyse heb ik de belangrijkste momenten in deze tweekamp voor u op een rijtje gezet.

Mijn (losse) aantekeningen ter voorbereiding op deze video treft u ook nog aan in de viewer waar ik ook alle partijen verder heb gezet.

Lees meer >

Daniel King – Sultan Khan: The Indian servant who became chess champion of the British Empire

Als jonge jongen was ik vaak meer geïnteresseerd in de smeuïge verhalen over de schaaktitanen van weleer, zoals Morphy en Aljechin, dan in hun partijen. Het zal wel deels verklaren waarom mijn rating nooit boven de 2000 is gekomen. In die boeiende schaakgeschiedenis dook ook een speler op met de mysterieuze naam Sultan Khan. Met mijn toen nog erg oriëntalistische blik zag ik een stilzwijgende aristocratische Indiër met een tulband,

Lees meer >

Giri naar finale Chessable Masters

Anish Giri heeft zich geplaatst voor de finale van de Chessable Masters. Vandaag won hij de derde set (en daarmee de match) tegen Nepomniachtchi door na 2-2 in de rapidpartijen het snelschaken met 1.5-0.5 te winnen. Onze landgenoot ontmoet in de finale Magnus Carlsen die gisteren al zijn match tegen Liren Ding had gewonnen. Een droomfinale dus! Morgen om 16:00 uur is de eerste partij van de eerste set, de tweede en eventuele derde set worden zaterdag en zondag gespeeld.

De derde set begon slecht voor Giri, want in de eerste partij overspeelde Nepo hem. Toch was de Rus niet helemaal scherp, want hij miste in onderstaande stelling een winst. Ziet u het wel?

Het werd uiteindelijk een typisch geval in dat de speler die de voorlaatste fout maakte won, waarbij gezegd moet worden dat Nepo ook veel meer tijd had.

In de tweede partij sloeg Giri terug, daarbij geholpen door twee fouten op rij van zijn tegenstander.

Meteen 35…Td8 is goed hier, maar je moet wel je toren op h6 houden. In de partij kwam 35…Th1+? 36.Kd2 Td8? 37.Txf5! met stukwinst. Na zo’n blunder wil je even van het scherm verdwijnen.

Lees meer >

Nepo maakt gelijk tegen Giri

Anish Giri heeft de tweede set in de halve finale van de Chessable Masters tegen Ian Nepomniachtchi verloren. De Rus won de tweede partij met wit terwijl de andere drie partijen remise werden. In de ander halve finale boekte Magnus Carlsen een overtuigende 2.5-0.5 overwinning en hij is daarmee de eerste finalist. Morgen wordt de derde set tussen Nepo en Giri gespeeld.

Voor mensen die naar oude tijden terugverlangen moet het een goede tijd zijn. Alle toptoernooien van de laatste tijd zijn in het knockoutformaat, net zoals het eerste internationale schaaktoernooi, Londen 1851. Geen nieuwerwets gedoe zoals het roundrobinsysteem (als we de voorronde negeren). Dat had Staunton destijds toch goed gezien, want het gebruikte systeem leidt tot veel spannende partijen en dus veel vermaak.

 

Het nieuws van de dag is dat Giri voor het eerst een partij verloor. De opening in de tweede partij verliep niet helemaal lekker voor hem. In bovenstaande stelling heeft wit het loperpaar, zwart een zwakke pion op d4. Die wist Giri in eerste instantie te behouden, maar wel ten koste van de a-pion. Had ie toch beter meteen de d-pion kunnen geven want die raakte hij daarna toch kwijt. Toen hij een pion dacht terug te winnen leidde dat stukverlies in.

Lees meer >

Berserkers kampioen!

Afgelopen zondag (28 juni) was voorlopig de laatste zondagse teambattle, maar we zien elkaar hopelijk op 31 oktober weer terug.

Voordat ik verder ga met hoe spannend het zondag was wil ik eerst nog wat kwijt over de Amsterdam Berserkers. Het is niet alleen een schaakclub op Lichess, maar wij gaan volgend seizoen ook beginnen in de KNSB competitie. Wij zijn een vriendenteam waar al een groot gedeelte met elkaar in België (Wachtebeke) speelt.

Lees meer >

Einduitslag zondagse teambattles

Amsterdam Berserkers wint Zondagse teambattles van berserkend Apeldoorn

Wat een feest. Het derde uur van de grote finale van de Voorheen GC Zondagse Teamcompetitie maakte de hoge verwachtingen helemaal waar. Het was een genot om langs de zijlijn de teams aan het werk te zien. Prachtig hoe IlSalvatore Loek van Wely 3 uur lang het veld domineerde, om in de laatste 5 minuten opeens ingehaald te worden door amsberserker.

Lees meer >

Apeldoorn Invitational

Op 27 juni vond de Apeldoorn Invitational plaats en dat leverde een erg gezellige en zeker ook sportieve zaterdagmiddag op. Toen alle stofwolken waren opgetrokken, kwam GM Sipke Ernst, die in een nog niet zo grijs verleden een seizoen of zes voor Apeldoorn heeft gespeeld, als winnaar uit de strijd.

Omdat het geplande GM toernooi dit jaar helaas niet door kon gaan (zie schaakweek.nl/schaakweek-2020),

Lees meer >

Schaakrubrieken weekend 27 juni 2020

Wekelijks publiceren of verwijzen wij naar diverse schaakrubrieken. Wij streven naar publicatie op de woensdag na het voorgaande weekend. Wij proberen de besproken partijen in een viewer te tonen.

Lees meer >

Giri klopt Nepo met 3-1 in set 1

Anish Giri lijkt het snelschaken de laatste tijd aardig onder de knie te hebben gekregen. De eerste set van de halve finales van de Chessable Masters slaagde hij erin om de sterke Rus Ian Nepomniatchtchi er met maar liefst 3-1 onder te houden. Het waren partijen op het scherp van de snede. We bieden een klein nieuwigheidje aan, want drie van de vier partijen worden in de volgende video-analyse uitvoerig besproken.

Het geluid is ietwat zacht (daar moet aan gesleuteld worden), maar we hopen dat de bezoeker van Schaaksite hier toch wat plezier aan kan beleven.

Via de viewer kunt u alle partijen (met korte aantekeningen) verder naspelen:

Lees meer >

Het schaaktafeltje van Napoleon

Kon Napoleon schaken? Natuurlijk kon Napoleon schaken! Napoleon kon alles. Boekenkasten zijn volgeschreven over de grote, kleine man. Hij kon zijn jasje niet uit doen of het is wel ergens beschreven. Ook over zijn schaakkunsten is het een en ander op papier gezet. De onvolprezen schaakhistoricus Edward Winter heeft er op zijn webstek een artikel aan gewijd. Uitgeprint zijn het negen pagina’s die vooral gaan over Napoleons bekende drie partijen tegen Bertrand, Mme de Remusat en de Automaat.

Austerlitz

Tijdens een uitstapje naar het slagveld van Austerlitz, onder Brno, vond ik nog iets anders. In een aan de veldslag gewijd museum, even buiten het dorp Prace, stond een tafeltje. Volgens het bijschrijft zou Napoleon op deze tafel geschaakt hebben tegen zijn generaals Berthier, Davoud en Lannes. Voorafgaand aan de door hem gewonnen slag. Ook de keizer van Oostenrijk, Josef II, zou erop hebben geschaakt. Als schaker en historicus begon mijn hart sneller te kloppen. Viel hier meer te halen?!

Zoektocht

Het museumpersoneel wist niet veel over de bron van deze bewering. Als ik een e-mail zou sturen… Een goede week later kreeg ik antwoord. De vorige conservator had in de jaren ’90 iets gelezen in een artikel van ene A. B. Kral. Dat was helaas alles. Whatsapp bracht uitkomst. Uit een groep met veel Tsjechische studenten kwam al snel dat Kral een in 2005 overleden kunsthistoricus was. Iemand anders kwam met een link naar een database met zijn artikelen; drie van de 37 gingen over Napoleon. Helaas werd met geen woord in een van de artikelen gerept over een schaaktafeltje. Doodlopend spoor. Uit de andere groep, een schaakgroep met ook enkele Tsjechische leden, kwam het verlossende antwoord.  De zoekterm ‘ sachovy stolek Napoleon’ leidde naar een Tsjechisch blog. Ene František Kopecký had in een boekje over de Slag bij Austerlitz over het schaaktafeltje geschreven. Zou Kopecký nog meer over het tafeltje hebben geschreven in dit boek? De bieb in Praag kon het uit Pilsen laten komen. Eenmaal in mijn bezit bleek dit het einde van de zoektocht. Kopecký had een zeer uitgebreide literatuurlijst in zijn boek opgenomen, maar faalde jammerlijk in het plaatsen van ook maar één verwijzing naar een boek uit de lijst. Waar hij de informatie over het schaaktafeltje had opgediept bleef dan ook duister.

Lees meer >