Canon (49): Correspondentieschaak

Correspondentieschaak is veel ouder dan clubschaak. Voordat de eerste verenigingen werden opgericht, speelden Nederlandse stedenteams al per post tegen elkaar. In 1934 werd het eerste individuele Nederlands kampioenschap gewonnen door T. ten Kate. Het werd georganiseerd door de Nederlandse Schaakbond, maar in 1966 werd de Nederlandse Bond voor Correspondentieschakers (NBC) opgericht.
Die afscheiding werd door de KNSB van harte ondersteund. KNSB-voorzitter Goudsmit zat in de oprichtingscommissie en hoofdredacteur Slavekoorde van het bondsblad schreef: “Het Nederlandse correspondentieschaak kan nieuw bloed best gebruiken, en heeft dit nodig, wil het gelijke tred kunnen houden met andere landen, welke soms zwakker geacht worden dan Nederland, doch ons niettemin in het correspondentieschaken voorbij streven.”
Lees meer >





