De stokoude schaker
schaakbeeldcolumn van SMB
Lees meer >
Schaaksite.nl is een site voor iedere geïnteresseerde in het schaken.
Daarom mag aandacht voor de schaakrubrieken in de landelijke en regionale bladen niet ontbreken. Wekelijks publiceren of verwijzen wij naar deze schaakrubrieken.
INTRO
Schaakrubriek van Hans Ree
In zijn rubriek van 3 september opende Hans Ree met :
‘Als er een belangrijk toernooi is in de Siberische oliestad Chanty-Mansiysk kijk ik altijd hoe het weer daar is. In de winter kan de temperatuur dalen tot min veertig en in de omgeving is min zestig gemeten.
Klopt het verhaal dat roekeloze wildplassers in zulke omstandigheden met een ijspegel van bevroren urine aan de grond staan vastgenageld? Ik geloof niet dat de schaakgrootmeesters het experiment ooit hebben aangedurfd. Hun avonturen spelen zich binnenshuis af. Voor vandaag werd overigens voor Chanty-Mansiysk een temperatuur van twaalf graden voorspeld, met af en toe een bui. Gewoon Nederlands weer dus.’
Lees meer >

Johan Hut
Mama Polgar slaat hard toe
In Khanty-Mansiysk in West-Siberië wordt dezer dagen om de World Cup gespeeld. Dat is een knock-outtoernooi dat met 128 spelers begon en waarvan de beste drie zich plaatsen voor de kandidatenmatches voor het wereldkampioenschap. Die matches gaan tussen acht spelers, dus worden er ook vijf spelers op andere gronden aangewezen, onder andere op basis van Elo-rating. Daarom doen de allersterkste spelers van de wereld niet mee aan de World Cup, omdat zij toch wel verwachten te worden aangewezen. Overigens is de World Cup ook gewoon een zelfstandig toernooi met een hoog prijzengeld, wat voor de toppers ook een reden had kunnen zijn om mee te doen.
Lees meer >
Hans Böhm
Snelle emoties en koele berekening
Op dit moment beleeft de FIDE World Cup 2011 zijn laatste fase. Het toernooi wordt gehouden in een futuristisch gebouw, de Ugorian Chess Academy, in de Siberische plaats Khanty-Mansiysk. De Nederlandse architect Erik van Egeraat kreeg in 2008 de opdracht van Gazprom om een gebouw neer te zetten van drie verdiepingen dat ingericht moest zijn ‘als een schaakstuk’ en dat met behulp van de laatste ontwikkelingen zuinig was in het gebruik en optimaal voor het totale functioneren als academie.
Lees meer >

Schaakrubriek © Nederlands Dagblad website ND
DRS. B.H. WILDERS
KONING NOBELPAD 24 3813 KK AMERSFOORT
E-MAIL: WILDERS.IJLST@WXS.NL
Iedereen kan weten dat grote sportorganisaties als FIFA of IOC geleid worden door dubieuze lieden ( dit is een eufemisme ) Het voetbal is kapot gemaakt door oliemiljardairs uit het oosten die clubs opkopen of het komkommers zijn. De heren voetballers vinden het best , sommige toppers verdienen al miljoenen als ze 2 keer per week hun trainingsbroek laten zakken. Maar hoe zit dat nu met onze schaakgrootmeesters ? Helaas niet veel beter.
Lees meer >
Een Nederlandse topspeler, een vrolijke schaakjournalist en een internationaal geprezen problemist, dat was Henri Weenink alledrie. Weinigen hebben Caïssa op zo’n veelzijdige wijze gediend als hij.
Henri Weenink (geboren 17 oktober 1892) had zijn kandidaatsexamen in de wiskunde al gehaald, toen hij in 1914 werd opgeroepen voor militaire dienst.
Hij werd als officier in Zeeuws-Vlaanderen gelegerd. Omdat Nederland in de Eerste Wereldoorlog neutraal was, had Weenink daar veel tijd om te schaken, wat hij op zesjarige leeftijd al had geleerd. Het schaakspel won het van de wiskunde.
Lees meer >Het gebaar van sportiviteit
Per ongeluk een stuk aanraken
Het grote nieuws op het Wereld Cuptoernooi 2011 in Khanty-Mansiysk, Rusland, was het gebaar van sportiviteit door David Navara. Een unieke gebeurtenis die zijn weerga niet kent in de schaakgeschiedenis.
Lees meer >
Tot ongeveer 1800 werd in Nederland vooral geschaakt door de adel en door legerofficieren. Mede daardoor was Den Haag het schaakcentrum van Nederland. Op 15 mei 1803 werd het Haagsche Schaakgenootschap opgericht, de eerste schaakvereniging van Nederland. Niet veel later werden er ook clubjes opgericht in Alkmaar, Goes en Vlissingen, maar het is niet duidelijk of daar sprake was van echte verenigingen.
Op 19 september 1822 werd het Amsterdamse Schaakgenootschap (ASG) opgericht. Dat speelde correspondentiepartijen tegen onder andere Vermaak door Oefening, de eerste schaakclub in Rotterdam, en Palamedes uit Den Haag.
Lees meer >