Naschrift betreffende de 6e ronde KNSB competitie.
De ronde van afgelopen zaterdag 11 februari is ontsnapt aan wederom afgelastingen. In mijn wedstrijdverslag refereerde ik hieraan dat de KNSB geen maatregelen had genomen. Wellicht is het handig enige feiten op een rij te zetten en voorstellen te formuleren.
Op de vraag wie is de KNSB als we hebben over de bondscompetitie, is het antwoord eenvoudig. De KNSB is natuurlijk het bondsbestuur. Zij is verantwoordelijk voor de KNSB clubcompetitie die zij jaarlijks uitschrijft. Zij stellen daarbij aan een functionaris, namelijk de competitieleider, welke deze competitie in goede banen moet leiden met administratieve ondersteuning van het bondsbureau.
In Nederland hebben wij met twee onberekenbare factoren te maken. Namelijk het weer en in het verlengde hiervan de NS. Het weer kan iedere dag anders zijn en de NS krijgt al jaren lang geen grip op de winter calamiteiten. In januari van de vorige competitie had dit als resultaat dat ruim 40% van de wedstrijden werd afgelast. En de wedstrijden die wel doorgingen was mede mogelijk omdat clubs zelf maatregelen hadden genomen. Rotterdam speelde toen tegen LSG en had zijn Belgische spelers op vrijdag laten overkomen naar een hotel in Leiderdorp. De reizen waren een lijdensweg voor vele clubs, zie bijvoorbeeld het verslag van Groningen tegen Apeldoorn. De KNSB had geen enkele maatregel genomen. Maar ook nu was er geen draaiboek met alternatieve oplossingen.
Toen op vrijdag 3 februari j.l. het noodweer (veel sneeuwval en lage temperaturen) Nederland overviel, heb ik telefonisch contact opgenomen met de competitieleider. De aanleiding daarvoor was dat de autowegen onbegaanbaar waren geworden (meer dan 800 km file) en bijna alle treinen waren uitgevallen. Ik vroeg hem wat hij ging doen, omdat de weersvoorspelling was dat we een extreem koude periode tegemoet gingen en een week later was de 6e ronde van de competitie gepland. Hij vertelde dat de KNSB niets ging doen, het was nog te vroeg en we moesten maar afwachten hoe de zaken zouden gaan verlopen. Vervolgens werden de wegen wel schoongemaakt, maar het treinverkeer was t/m zondag nog ernstig ontregeld. Om de zaak nog beheersbaar te krijgen werd besloten tot een aangepaste dienstregeling, hetgeen resulteerde in minder treinen, meer overstappen, kortom vertragingen. Er werd vervolgens van de KNSB niets meer vernomen.
Daarna kondigde zich een andere spelbreker voor de schakers aan. Er was in Nederland de Elfsteden koorts opgestoken. Men moest en zou de Tocht der tochten gaan organiseren. In de loop van de week werd de euforie steeds groter. In mijn gesprekken met de Groningers gaven zij eensgezind aan, dat als de Elfstedentocht op die bewuste zaterdag 11 februari was doorgegaan, bijvoorbeeld de wedstrijd Groningen – Rotterdam geen doorgang kon vinden. Immers de te verwachten 2 miljoen bezoekers zouden voor een gigantisch verkeersinfarct gezorgd hebben.
Rotterdam had inmiddels maatregelen genomen. Namelijk door onze speelzaal te claimen, de extra kosten voor onze rekening te nemen, mensen gecharterd om het materiaal van de clublocatie naar de speelzaal te vervoeren, barbezetting te regelen, etc. Zodat de wedstrijd in Rotterdam gespeeld kon worden, want vanuit Groningen in zuidelijke richting reizen zou geen problemen geven. Maar van de KNSB werd niets vernomen. Tot ons grote geluk en helaas pech voor de vele schaatsliefhebbers werd op woensdagavond de Tocht geannuleerd.
Op diezelfde woensdagavond werd een mail gestuurd van de competitieleider aan alle teamcaptains van de KNSB teams. In deze mail bleek dat de KNSB instaat was het weer te voorspellen (10% kans op neerslag), de NS aan het werk te krijgen (geen problemen met het treinverkeer). We moesten slechts rekening houden met treinvertragingen als de aangepaste dienstregeling nog geldig was. Maar geen probleem want de treinen zouden vanaf zaterdag 11/02 weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden. Toch was het wel beter eerder te vertrekken om eventuele vertragingen te ondervangen. En last but not least je moest maar bij de NS informeren of er een afwijkende dienstregeling was.
Ergo geen alternatief plan (dat is er dan ook niet), je zoekt het maar uit en zorg maar dat je op tijd bent. Zoals ik in de aanhef al geschreven had, het weer en de NS zijn volkomen onberekenbaar. De vertragingen bij de NS werden veroorzaakt door sneeuwval, maar bovenal door bevriezen van wissels en ijsvorming op de rails en bovenleidingen. Aangezien de nacht van vrijdag op zaterdag maar liefst 14 graden vroor, zouden er zich problemen kunnen voordoen. Maar het mooiste is het informeren bij de NS. Vrijdagavond was op de site van de NS geen mededeling te zien. Bovendien was de aangepaste dienstregeling in het geheel niet opgeheven. Sterker nog, op vrijdag gaf de NS aan dat deze dienstregeling nog met een week werd verlengd.
Waarom waren de treinreizigers zo boos op de NS. Ten eerste dat er geen treinen reden, ten tweede dat het een herhaling was t.o.v. de vorige jaren (geen lessons learned) en ten derde dat er absoluut geen enkele vorm van communicatie was. Ondanks alle huidige moderne middelen faalde de NS voor 100%. En dan nog het eerder onderweg gaan. Hoeveel tijd is eerder, is dat 1 uur of 2 uur of ?? M.a.w. wat is nog redelijk. En ik val in herhaling, geen enkel alternatief wordt aangeboden of plan-B. Ook in de twee dagen daarna geen enkel bericht van de KNSB.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, besloot ik toch vrijdag de competitieleider opnieuw te bellen. Met het minimale verzoek om aan de betreffende arbiters te mee te geven dat zij rekening moesten houden met vertragingen en eventueel de wedstrijden later te laten beginnen. Helaas kreeg ik geen contact met de competitieleider. In de middag had hij een begrafenis en tussen 18.00 en 21.00 uur kreeg ik ook geen contact. De volgende dag zei de arbiter doodleuk tegen mij toen ik binnenkwam, dat de wedstrijd wel op tijd moest beginnen, hij hield in geheel geen rekening met de omstandigheden en was ook niet geïnstrueerd door de competitieleider anders te handelen.
Heel vervelend is het dat er geen gsm nummer van de competitieleider bekend is. Vervolgens lijkt het mij een must dat op de vrijdag voorafgaand aan een competitie ronde de competitieleider altijd bereikbaar is en zeker op deze vrijdag.
Dat deze KNSB ronde nog net ontsnapt was, bleek een dag later. Op zondag kwam de verwachte dooiaanval hetgeen resulteerde dat in de middag en avond de wegen spekglad werden. Met als consequentie vele ongelukken.
Er zijn wel degelijk een aantal maatregelen te nemen welke het risico op afgelastingen, vertragingen of te laat binnenkomen van spelers kan ondervangen.
1. Je kunt in de maanden januari en februari geen rondes organiseren. Speelmaanden zouden dan september t/m december en maart t/m april desnoods t/m juni kunnen zijn.
2. Voor de meesterklasse en beide eerste klassen, waar de afstanden tussen de clubs het grootst zijn, zou je voor de februari ronde de clubs tegen elkaar kunnen laten spelen met de minste reisafstand. Daarmee kan je de zaken enigszins beheersbaar maken. Je moet dan ook inplannen dat de lagere teams van deze verenigingen ook thuis of uit spelen.
3. Tijdig de clubs informeren. Dat kan betekenen: een algemene afgelasting, wellicht wedstrijden omdraaien, toestemming geven tot uitstel van een wedstrijd.
4. Bij een grote of algemene afgelasting in februari, reeds van te voren een reserve datum in maart bepalen, zodat de clubs dat ook kunnen inplannen en organiseren (speelruimte en spelers vastleggen).
5. Arbiters meegeven dat zij soepel omgaan met vertragingen en wedstrijden later laten beginnen of individueel later of met aangepaste bedenktijd.
De intentie van dit artikel is, dat men tijdig maatregelen gaat nemen, welke in de toekomst bij weer calamiteiten die invloed kunnen hebben op het normale competitieverloop , daardoor in staat is beter te anticiperen.
14 februari 2012, Ton de Vreede
‘Het buitengebeuren bleef rustig, d.w.z. de wegen en de rails vormden geen vertraging. Hoewel dit wel had kunnen gebeuren mede door het feit dat de KNSB geen maatregelen had genomen.’ Ik dacht dat het een grap was. Als bijvoorbeeld mensen klagen over het weer (te warm, te koud, al die regen), reageer ik vaak: ‘En het kabinet doet er natuurlijk weer niets aan.’
Het artikel bevat waardevolle adviezen, niet alleen voor de KNSB ook voor de regionale bonden (want daar doet het probleem eveneens voor, slecht weer, lange avondfiles). Al was het maar de tip om in de winter teams van verenigingen tegen elkaar te laten spelen die het dichtst bij elkaar zijn gevestigd. Dit voorkomt lange reisbewegingen in kwetsbare periodes. Zoiets lijkt me direct in te voeren in de komende competities.
Daarnaast verdient het vijfde voorstel bij de arbiters en arbiterscommissie nadere overdenking. In elke ronde van de KNSB-competitie zijn er 1.280 schakers plus ik meen 150 arbiters aan het reizen: openbaar vervoer, auto, brommer, fiets of lopend. Voordat men pas over dit voorstel gaat nadenken, vrees ik dat we eerst moeten wachten op een ernstig ongeval van een schaker of een arbiter die risicovol rijgedrag vertoonde om op tijd te kunnen zijn.
In het gewone leven worden bijzonderheden in de maatschappij opgepakt door Kamerleden of leden van de gemeenteraad. Men stelt vragen of de minister of het college bekend is met dit of dat, en wat de minister of het college daaraan denkt te gaan doen.
De vraag rijst dan ook wie dit probleem gaat oppakken.
Ach wat zijn we zielig, we moeten rekening houden met vertragingen bij de NS. Tja als we dat doen dan kan er géén ronde meer gespeeld worden. In het najaar zijn er vallende bladeren, in de zomer is er elk weekend onderhoud en in de lente hebben we last van eerste lentebuitjes. Als er onweer dreigt dan dreigt er blikseminslag en als de wind waait dan mag het niet te hard waaien want dan liggen er bomen op het spoor. Kortom laten we alle ronden maar afzeggen, want er is altijd wat met de NS.
Kies je voor de NS dan moet je dus gewoon een uur eerder weg, dat is niet erg want de KNSB-wedstrijd is een dagje uit.
Na een jaar waarin elke treinreis tot een vertraging van minimaal een uur heeft geleid ben ik weer een trouwe aanhanger van de auto geworden. En dat gaat elk jaar beter. Vroeger kropen we met een tempo’tje van tussen de 50 en 80 naar de tegenstander 80 km verder. In de avonduren. OK je kwam soms bij mist om half drie ‘s-nachts thuis, maar dat is goed voor de teamsfeer. Bij de KNSB-wedstrijden op zaterdag heb je tot 12 uur ‘s-nachts treinen rijden en er zijn stations waar je eventueel kunt overnachten. Kortom geen enkele reden om dagen van te voren van alles te gaan regelen.
Ben je met de auto dan gewoon wat eerder wegrijden als het glad is en bij het verzamelpunt weet je meestal wel of je het kunt halen. Je bent tenslotte een sportman en niet een mietje. Zijn er niet genoeg auto’s omdat er iemand van de weg is gegleden bel je de tegenstander op dat je later komt.
De KNSB heeft wel degelijk tijdig maatregelen genomen: de clubs op het hart gedrukt op tijd te vertrekken. Meer is niet nodig en meer kan de KNSB ook niet doen.
Van de voorstellen vind ik het volgende:
1) Onzin: schaken is een wintersport. In de zomer doe ik liever wat anders
2) Interessant idee, wellicht kan dat toegepast worden, maar maakt indeling wel moeilijk
3) Informeren is gebeurd. Verder absoluut geen vrijbrieven geven voor afgelastingen of te laat komen. Vorige week was er geen sprake van slechte weersvoorspellingen.
4) Onzin: daar is geen ruimte voor op de agenda. En afgelastingen komen helemaal niet vaak voor.
5) Arbiters moeten dat zelf maar afwegen, als het weer bekend is en als er contact is met de tegenstander. Nogmaals: absoluut geen vrijbrieven geven voor te laten komen of afbellen (dit gebeurt namelijk alleen als je dat toevallig goed uitkomt ivm invallers)
Verder heeft de voorgaande schrijver helemaal gelijk. De KNSB zaterdag is een dagje uit en als je met de trein wilt gaan, dan moet je gewoon rekening houden met gemiste overstappen en dergelijke. Wil je dat niet, dan neem je de auto maar. Is het slecht weer? Dan vertrek je een uur eerder. Daar heeft de KNSB (CL of bestuur) helemaal niets mee te maken.