Nieuwe versie DigiDemoBord
Vorig jaar heb ik op deze plek het DigiDemoBord aangekondigd, een programma waarmee je stellingen en zetten kunt invoeren, opslaan, en later gebruiken voor bijvoorbeeld schaaklessen (daar gebruik ik het voor).
Inmiddels is er een nieuwe versie (2.1.0). De belangrijkste verschillen zijn dat je nu ook tekst (of plaatjes) naast het schaakbord kunt invoeren en opslaan, en dat er een mogelijkheid is om varianten in te voeren. Verder zijn er allerlei andere verbeteringen doorgevoerd: een online introductie in het DigiDemoBord, meer verschillende vormen voor annotaties op het bord, een zet-indicator (wie aan de beurt is, een zwart of wit rondje naast het bord), en een ‘normaal’ menu rechtsboven heeft de knoppen op de onderste balk vervangen.
Installatie is nog steeds hetzelfde (zip-bestand downloaden uitpakken), de online help (via ? of h) werkt nog steeds, en in het zip-bestand zit ook een uitgebreide handleiding. En het is nog steeds helemaal gratis 🙂
Het DigiDemoBord is te downloaden vanaf digidemobord.gitlab.io . Je kunt het daar ook eerst zelf proberen (via de Demo pagina, of de Live Demo knop). Mocht je het gebruiken, dan vind ik het leuk om je ervaringen te horen.
Erg leuk programma, ook om illustraties mee te maken. Wat ik erg prettig vind is de mogelijkheid om illegale zetten in te voeren. “je kunt hier zien waarom Zwart in deze opening drie zetten terug beter Pc6 dan Pd7 had kunnen spelen” illustreer je door het Paard illegaal van d7 naar c6 te verplaatsen. Je vraagt je af waarom programma’s als Chessbase dit niet al lang mogelijk hebben gemaakt. Daar moet je naar de bord-editor en dan weer terug en verliest daarbij de partijnotatie. Laat staan dat je een commentaar als bovenstaand met diagram en al in een partij kunt opnemen.
Een optie om stellingen op het bord door een programma te laten analyseren zou mooi zijn. Er zijn javascript-engines voorhanden op het internet. Download je die, kan je ze ook offline gebruiken.
Als ik al schaakles geef is het één op één, waar ik geen computer bij nodig heb, maar om te presenteren voor een grote groep of om verslagen of lessen mee te maken lijkt het me ideaal.