Boekrecensie: Moves 3 to 10

Mijn negentiende recensie gaat over het boek “Moves 3 to 10” van Nery Strasman. Nery, geboren in 1962, schaakte veel als tiener, maar is toen wegens studie en werk gestopt. Hij begon weer met schaken vlak voordat de corona­pandemie ons leven veranderde. Hij is ook erg actief in het probleem­schaak. Hij werkt in de hightech en heeft meer dan 60 patenten op zijn naam staan. Ook is hij, buiten schaken, groot liefhebber van geschiedenis, muziek en beoefent hij Tai-chi.

Dit boek behandelt de openingsfase met 150 stellingen tussen de zetten 3 en 10; vandaar de titel. In dit openingsboek ligt de nadruk op het begrijpen van de stellingen en niet het pluggen van de vele varianten. Elke stelling wordt behandeld vanuit het oogpunt van de gangbare theoretische hoofdzaken. Zaken als het centrum, ontwikkeling van de (liefst lichte) stukken, rokeren, open lijnen, zwakke velden geïsoleerde pion en zo meer. Elke stelling wordt onder de loep genomen en uit elkaar gehaald tot er een begrijpelijk verhaal van is gemaakt. Ideaal voor de beginner, de huisschaker, de beginnende clubspeler. Maar ook voor mij, de eeuwige student. Er zaten voldoende verrassingen bij. Stellingen die ik verkeerd in mijn brein had zitten, jawel! Ook expert schakers (2000+) zullen beter worden van dit boek. Ooit wilde een goede schaker eens de eerste Stappenmethodeboeken doornemen. Ik zei tegen hem dat hij die stof toch allemaal onder de knie had, maar nee, er zou een goed idee tussen kunnen zitten. Net als Fischer, toen hem werd gevraagd waarom hij partijen van veel zwakkere schakers doornam. Dat ene idee. Die ene zet. Die zet die bestaat, maar nog niet is ontdekt. Bestaat die dan wel?

Een boek voor iedereen dus. Over FM, IM en GM’s kan ik niets zeggen, geen idee wat goed is voor hen. Dit boek is overigens stelling na stelling doorgenomen door GM Vitali Golod en ook door enkele sterke engines. We leven in een tijd waarin het niet per se GM’s moeten zijn om goede boeken te schrijven.

Tijd voor mij om het even te hebben over Indigenius. De maker van de tekeningen, die in meerdere boeken van Thinkers Publishing staan. Ook in dit boek vinden wij ze weer. Twaalf stuks in totaal. Zo hebben we in het verleden ook wel vaker schaakkunst gezien, bijvoorbeeld in de bladen Schakend Nederland en Schaaknieuws, ook karikaturen en zo meer. Mooie kunst en nu dus eens benoemd!

Dan nu de gewetensvraag. Ja, ik heb dit boek van kaft tot kaft gelezen en het was een genot. Dit is trouwens het eerste boek dat ik heb kunnen bestuderen zonder ook maar één keer bord en stukken nodig te hebben gehad. Eerst zie je de 150 stellingen achter elkaar staan; dit is op bladzijden 24 t/m 48. Daarna volgen de voortzettingen. Ik vind het fijn dat Nery het zo heeft omschreven. Dus geen opgaven en oplossingen. Ook respect voor de vrouw. De witte opstelling wordt benoemd als “haar” en de zwarte als “hem”. Leuk, dit had ik nog niet eerder ergens gezien. Mag ook wel, vrouwen in deze wereld hebben het zwaar. John Lennon heeft er een lied over geschreven met een titel die je tegenwoordig niet meer mag opschrijven, maar hij bedoelde het goed.

Hoe te lezen? Ik vond het prettig om eerst achterin te kijken om welke opening de uitwerking betrof. Fijn ook dat Nery eerst begint met het centrum en wat daar wel of niet in staat. Vervolgens alle andere kenmerken, maar dat heb ik zojuist ook al gezegd. Ik zat er verbazend vaak naast, dus voor mij een goede leerschool!

De meeste voorbeelden gaan over het Siciliaans (37 van de 150). Dan komt het Schots op de tweede plaats (22 keer) en het brons is voor het Loperspel (12 keer). Wel apart, want het Loperspel komt niet zo vaak voor, en verdwijnt nog eens via zettenverwisseling in een andere opening. Wel fijn want het gambiet: 1.e4 e5 2.Lc4 Pf6 3.d4 wordt behandeld. Dit betekent niet er voor 1.d4- of 1.c4-spelers niets te halen valt. Ik heb even snel geteld en daar zijn er zo’n 32 stellingen van. Iemand vroeg me laatst waarom de beginzetten niet in dit boek staan? Nou ja, het boek heet “Moves 3 to 10” dus die eerdere zetten “mogen” er dan natuurlijk niet bij. En wat ook leuk is, is de extra opdracht voor de lezer om bij elke stelling die eerdere zetten te bedenken. Zo kun je nog wat langer van dit prachtige boek genieten!

Schaaktechnisch fragment

Voor het schaaktechnisch fragment heb ik gekozen voor stelling nummer 128. Deze behoort bij de Tweepaarden verdediging. Het gaat om de stelling na de zevende zet van wit, die speelde zojuist: 7.Pbd2 (zie diagram).

NN – NN (plaats en jaar onbekend)

1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lc4 Pf6 4.d3 d5 5.exd5 Pxd5 6.c3 Lg4 7.Pbd2

[hier begint Nery met de evaluatie. Wit heeft geen aanwezigheid in het centrum. Zij heeft wel twee pionnen en drie lichte stukken die het centrum bestrijken. De loper op c1 staat voorlopig vast. De rokade kan snel gebeuren. Dan zwart: hij heeft een paard en een pion in het centrum. De witveldige loper pent het f3 paard. De dame heeft controle over de half-open d-lijn. Rokeren duurt nog minstens twee zetten. Zwart dacht hier vast dat hij maar best snel kon rokeren. Vandaar zijn volgende zet] 7…Le7 [maar dit is een fout. Ten eerste is de lange rokade veel beter voor zwart. Hij staat daar veel veiliger. Zijn twee paarden staan daar al en op de koningsvleugel zijn bijna geen zwarte stukken. Ook moet de zwarte dame het d5–paard dekken en is de e-pion nu niet heel erg sterk. Wit speelt] 8.Db3 [deze zet valt het paard op d5 aan als ook de pion op b7. Tevens is de penning op het f3–paard weg] 8…Pa5 [vermoedelijk dacht zwart dat hij zich met deze zet kon redden. Maar na] 9.Da4+ c6 10.Lxd5 Dxd5 11.Dxg4 [heeft wit een stuk gewonnen. Nery bespreekt nu dat zwart veel beter de zet 7…Dd7 had kunnen doen. Deze zet dekt de loper op g4 en na de lange rokade is er extra dekking voor het d5–paard als ook voor de b7–pion] 1-0

Nery Strasman (foto privécollectie)

Fijn weer eens een openingsboek te hebben waarin het begrijpen van de opening in het voetlicht staat. Daar zijn er wat mij betreft te weinig van. Bekend is wel dat het ideale studieboek beide vormen tegelijkertijd gebruikt. Een wet omtrent de studie van openingen bepaalt: leer al die zetten, maar leer vooral waarom deze gespeeld worden. Lees en leer van de uitwerkingen van Nery, zou ik eraan toe willen voegen. Ik heb overigens een idee voor Nery en Thinkers Publishing House. Misschien een tweede boek genaamd “Moves 11 to 30” met het middenspel als onderwerp. Of wat te denken van het boek: “Moves 31 to 100” over het eindspel? Met dezelfde techniek en uitwerking van stof over midden- en eindspel? Thinkers Publishing heeft het met dit boek weer geflikt! Dit boek heeft alles in huis om een bestseller te worden.

Titel: Moves 3 to 10
Teaser: Een kijkje in het boek
Auteur: Nery Strasman