Alexander Fier winnaar tiende dMP Batavia Schaaktoernooi
Alexander Fier is winnaar geworden van het tiende dMP Batavia Schaaktoernooi. Door drie remises in de laatste drie ronden wist hij zijn voorsprong van een half punt op Ivan Sokolov (die ook drie remises speelde) te consolideren. Ook de nummer drie Santos Ruiz speelde drie remises; met een eindsprint van 2.5 uit 3 wist Robby Kevlishvili hem nog te achterhalen. De andere twee jeugdtalenten Thomas Beerdsen en Liam Vrolijk eindigden ongeveer volgens verwachting, de beide dames iets onder verwachting. Manuel Bosboom, die zo goed begon, verloor zijn laatste vier partijen en eindigde daarom onderaan. Toch was hij één van de grote winnaars bij de prijsuitreiking: zowel de prijs voor de beste partij (Sokolov-Bosboom uit ronde 1) als de prijs voor het beste eindspel (Fier-Bosboom uit ronde 3) ging naar hem!


In mijn vorige verslag suggereerde ik dat Fier en Sokolov zouden uitmaken wie het toernooi zou gaan winnen en dus was de onderlinge partij in ronde 7 erg belangrijk. En daarin gebeurde ook nogal wat! Na de opening was Sokolov in de problemen: zou er een “vorentscheidung” komen? Fier offerde een stuk, kreeg een sterke aanval… maar opeens ging hij dames ruilen! En zijn toren laten insluiten! Dat was niet zo slim, want toen was het Sokolov die goede winstkansen kreeg. Fier had drie pionnen voor een stuk, maar niet zulke goede pionnen. Zwart had verschillende goede mogelijkheden: toren activeren, breken met b5 of gewoon de pion op c4 winnen. Dat laatste deed Sokolov, maar niet op de meest handige manier en toen kwam hij tot de ontdekking dat hij niets meer kon… een positionele remise! Vast tot opluchting van de Braziliaan: hij behield daarmee zijn halve punt voorsprong en dat bleek twee ronden later genoeg voor toernooiwinst.
“Schakers hebben een grotere bek dan dammers. Dammers zijn introverter en het is geen tijd voor introverte mensen.” Dat zegt Arne van Mourik tegen Margriet Oostveen, columniste van de Volkskrant. Uiteraard vindt Van Mourik het een ramp dat de damrubriek van die krant is verdwenen. Ook betreurt hij het dat de dambond nog maar 4.500 leden heeft en de schaakbond zo’n 20.000. Weten wij eigenlijk wel dat dammers dieper denken dan schakers? Van Mourik denkt ook diep, hij noemt zich denksportfilosoof.
Kevlishvili tegen Fier; Foto Bas Beekhuizen








