1B: HWP Haarlem-Zukertort Amstelveen 6,5-3,5
De tweede ronde brengt onze eerste thuiswedstrijd. Tegen Zukertort Amstelveen. En daar bewaren we warme herinneringen aan, want twee jaar geleden bij het debuut in de eerste klasse wonnen we. En toen met twee invallers, nu zijn we sterker dan ooit. Daarnaast blijkt hun kopman ook nog eens afwezig en dan zijn we aan onze stand verplicht te winnen.
Er zijn twee factoren die van invloed kunnen zijn op het verloop van de wedstrijd: hoe gaan onze mannen om met de verplichte ’toiletbandjes’ en hoe verwerkt Max zijn heel recent verworven status van grootvader!
Allereerst. Proficiat Max. En we hebben na afloop natuurlijk op de kleine Merbis gedronken. Maar Max is in een veel te vredelievende bui daardoor. Het kost hem een puntje, maar wie maalt erom?
Lees meer >
Helaas stond MuConsult Apeldoorn na een uur spelen met 1-0 achter, omdat het treinverkeer vanuit Osnabrück volledig plat lag en Alexander Kabatianski niet meer op tijd in Rotterdam kon komen. Daarna bleef het urenlang spannend en waren met ingang van de tijdnoodfase alle partijen nog bezig. Op vrijwel alle borden was een scherpe strijd gaande met kansen voor beide partijen. Arthur van de Oudeweetering tegen Martin Martens was de enige partij waarin niet veel gebeurde en eindigde in een zetherhaling.
De tweede ronde van de KNSB-competitie leverde de voor mij altijd gezellige ontmoeting Stukkenjagers-Venlo op. De voorpret begon al op tijd deze keer, toen mijn ouders belden dat ze nog enkele oude dozen met schaakbekers gevonden hadden. Een korte blik werpt je dan met gemak terug in de tijd, toen ik als klein Venlonaerke deze trofeeën met een grote grijns mee naar huis mocht nemen. Later heb ik met vele mensen uit het stedje van lol en plezeer de degens mogen kruisen, totdat ik in 2006 besloot in Tilburg te gaan studeren. Inmiddels heeft Venlo zich, na enkele jaren gejojood te hebben tussen de 1e en 2e klasse, weten te ontwikkelen tot een sterk team met een mix van Venloos talent en Duitse degelijkheid. Maar al te goed herinnerden we ons de gevoelige nederlaag die dit team ons vorig jaar toe wist te brengen. En toen deed mijn broer niet eens mee! We waren dus gewaarschuwd.
Woensdag 18 oktober 2017 geeft grootmeester Erwin L’Ami (elo 2611) een training in het MEC.

