Giri passeert magische 2800
Giri ook nummer vier van de wereld
Lees meer >Loek van Wely is winnaar geworden van de ‘Corpus vierkamp’ die werd gehouden ter gelegenheid van de 75e editie van het Noteboomtoernooi. Net als LSG’er Predrag Nikolic haalde hij 2 punten, maar vanwege onderling resultaat en/of meer zwartpartijen komt de naam van Van Wely op de beker te staan. Het open toernooi is gewonnen door Namig Guliyev. Hij bleef met 5.5 punten drie GM’s, een IM en een FM een half punt voor.
‘De vierkamp was een prima mentale training’, zo reageerde Van Wely toen ik hem vanavond even sprak. "Back to my roots!"
En inderdaad was Van Wely mentaal erg sterk. Bij de loting had hij een beetje pech, twee keer zwart. Maar pas echt pech is het als je in je enige witpartij een totaal gewonnen stelling laat lopen en je zelfs nog verliest door in een eindspel met twee pionnen meer mat op de onderste rij over het hoofd te zien… Des te knapper als je dan nog het toernooi wint! Het drama in de tweede ronde ging als volgt:














Wit staat twee pionnen voor en heeft ook nog actieve stukken. Dameruil lijkt hier vrij hopeloos: zelfs als je een stelling met ongelijke lopers bereikt zal het verloren voor zwart zijn. Timman vermijdt dat, maar met dames op het bord is de zwarte koning erg kwetsbaar terwijl de witte koning nog op geen enkele manier bedreigd wordt.
30…Da6 31.h6 Tbc8 32.De7 Td7 33.Txc8+?!
Er zat al een ondersterijcombinatie in de stelling: 33.Da3! Td6 (enige zet) 34.Txc8+ Lxc8 (34…Dxc8 35.Txe5) en nu wint bijna alles, bijvoorbeeld dames ruilen en op f6 slaan, maar thematisch is 35.Txe5 fxe5 36.Dc1 Txh6 (36…Ld7 37.Dc7) 37.Pb4 Dg6 38.Dxc8+ en zwart kan met een pion en kleine kwaliteit achter opgeven.
33…Dxc8

Rondenverslag HSB-competitie
Lees meer >
Wekelijks publiceren of verwijzen wij naar deze schaakrubrieken.
‘Schaken steeds populairder onder kinderen’, zo was laatst op de schaaksite te lezen. Volgens het bericht zouden er zelfs verenigingen zijn met wachtlijsten.
In Groningen doet men niet aan wachtlijsten. A.s. zaterdag 14 februari organiseert jeugdschaakclub SC de Paardensprong zijn traditionele jeugdschaaktoernooi in het Wessel Gansfort College. Als het niet meer past doet men er gewoon een lokaal bij.
Twee dagen voor aanvang staat het aantal deelnemers op meer dan 150!
Lees meer >
Het 7e Batavia schaaktoernooi vindt plaats van vrijdag 20 februari t/m zondag 1 maart in Cafe Batavia in Amsterdam. In het gesloten Grootmeestertoernooi wordt jonge schakers de kans geboden om meester- of grootmeesternormen te behalen.
Update: in plaats van een kleurloting tijdens de opening is er dit jaar een snelschaaktoernooi op donderdag 19 februari om 20.00. Iedereen is van harte welkom om bij dit spektakel te komen kijken!
Lees meer >