Bianca Mühren stopt als voorzitter schaakbond

Zie Bianca Mühren stopt als voorzitter schaakbond
(met dank aan Wim Westerveld die de primeur had, zo vernam ik)

Zie ook Bianca de Jong kondigt terugtreden aan als voorzitter KNSB (bericht op Schaakbond.nl)

Schaakgeschiedenis in vogelvlucht 30: Anand wereldkampioen van 2007 tot 2013

Deze rubriek is gemaakt voor schaaksite.nl en is terug te vinden onder het kopje ‘Schaakhistorie’. Omdat het schaakspel een eeuwenoud spel is, dat naar schatting al 3000 jaar oud is, lijkt het mij gepast om een serie korte artikelen te presenteren, waarin de schaakgeschiedenis voor het voetlicht wordt gebracht. Sinds we de draad weer hebben opgepakt is er het nodige gezegd over het schisma in de schaakwereld toen Kasparov en Short een eigen bond (de PCA) hadden opgericht en er ineens twee wereldkampioenen rondliepen. De vorige aflevering zagen we dat er in 2006 een zogenaamde “verzoeningsmatch” tussen Topalov (Fide-wereldkampioen) en Kramnik (PCA-wereldkampioen werd gespeeld, zodat de twee bonden weer bij elkaar gebracht werden en vanaf dit moment onder auspiciën van de Fide het WK georganiseerd ging worden. Kramnik, die de tweekamp in de barrage won, werd nu erkend als de “enige echte wereldkampioen”. De Fide had ondertussen een nieuw kandidatentoernooi uitgeschreven om de nieuwe uitdager te bepalen.

Inleiding

In de vorige aflevering hebben we al behoorlijk uitgebreid gesproken over de Indiër Viswanathan Anand, die via diverse toernooien en tweekampen steeds maar opnieuw moest bewijzen. We zoomen nog meer in op de periode dat hij zich de “officiële” wereldkampioen mocht noemen, omdat er een einde kwam aan de tweespalt in de schaakwereld.

Anand won de achtkamp in 2007 die onder auspiciën van de Fide werd gehouden waarbij de winnaar zich eindelijk weer de “enige echte” wereldkampioen mocht noemen. De wereldschaakbond had het zo georganiseerd nadat Vladimir Kramnik in 2005 de zogenaamde “verzoeningstweekamp” van Veselin Topalov had gewonnen waardoor er een einde kwam aan het schisma in de schaakwereld. We weten allemaal hoe dat was ontstaan toen Garry Kasparov en Nigel Short uit de Fide waren gestapt. U kunt dit allemaal nalezen via in de voorgaande afleveringen via onderstaand overzicht.

Kramnik (die zichzelf de klassieke wereldkampioen beschouwde) speelde mee om zijn titel te verdedigen in deze achtkamp, die dat jaar in Mexico werd gehouden. Het format, een dubbelrondige achtkamp was door de Fide al eerder gehouden in 2005. Kramnik kreeg later spijt dat hij zich had laten “onttronen”. Hij was daarbij niet de enige met de nodige scepsis. Want had Anand niet de titel veroverd in een toernooi en niet in een tweekamp, zoals dat van oudsher altijd het geval was? Ook Kramnik maakte dubbelzinnige opmerkingen over de waarde van Anands titel, maar claimde de titel toen niet zelf.

Lees meer >

Aangekondigde veranderingen in FIDE-ratings

Er is een grote kans dat uw FIDE-rating per 1 januari fors hoger is, en daar hoeft u niet eens een heel goed kersttoernooi voor te spelen. Er is namelijk een maatregel aangekondigd die een grote verandering in het ratingsysteem zal zijn. Het moet nog wel goedgekeurd worden door het FIDE-congres op 14 december, maar dat schijnt een hamerstuk te zijn. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

1) Iedereen onder de 2000 krijgt punten erbij met de volgende formule:

0.4 * (2000 –

Lees meer >

Recensie: Improve Your Chess Now – Jonathan Tisdall

“My goodness! Already 30 minutes gone on thinking whether to move the rook or the knight… And then suddenly you are struck by the happy idea – why more rook or knight? ‘What about Bb1?’ And without any more ado, without any analysis at all, you move the bishop” – Kotov, Think Like a Grandmaster.

Dit voorbeeld van Kotov illustreert goed hoe schakers van alle niveaus soms nadenken.

Lees meer >

Hoe heurt het eigenlijk (en hoe niet)?

Verliezen is niet fijn. Verliezen met schaken is zelfs helemáál niet fijn. Schakers reageren heel verschillend als zo’n verlies zich voordoet. Maar hoe reageer je op een enigszins stijlvolle wijze? Daarom de vraag: Hoe heurt het eigenlijk (en hoe niet) ? Lees de hele column in PDF.

Deze en andere columnisten van SV Promotie, schreven samen meer dan 1000 columns.

Lees meer >

Nieuw schaakvlog: wie wint het boek van Nick Maatman?

In de vorige video’s met het interview met Nick vond je deze win-actie: wie de leukste vraag aan Nick stelt, wint een getekend exemplaar van zijn boek.

In deze video bespreken we de top 3 inzendingen. En wat leuker is, Nick vond het ook een leuke actie en hij heeft alle vragen beantwoord! Dus niet alleen de vragen maar ook de antwoorden komen langs in deze video. En je kunt ze zelf bekijken bij de comments.

Lees meer >

Krantenrubrieken 25 November en 2 December

Wekelijks publiceren we de schaakrubrieken van Dimitri Reinderman voor HDC Media, Henk Prins voor het Reformatorisch Dagblad, Nick Maatman voor Dagblad van het Noorden / Leeuwarder Courant en Hans Ree in de Groene Amsterdammer.

Lees meer >

Beter schaken: zoeken naar ideeën

Dit partijfragment kwam op het bord na de 15e zet van zwart (Dh4) in een rapidpartij tussen Grzegorz Nasuta en Emin Ohanyan. Wat is de beste zet voor wit? Lees de hele blog…

Lees meer >

Anish Giri en het kandidatentoernooi (2)

In Sinquefield cup, Anish Giri en het kandidatentoernooi kon u lezen dat Anish Giri nog op twee manieren kans maakte op het kandidatentoernooi, via zijn rating en via de FIDE Circuit. Hij behaalde zelf met 3.5 uit 8 een matig resultaat, maar Wesley So, die minstens tweede had moeten worden om Giri te passeren, werd derde. Hoe staat het er nu voor?

De tussenstand van de FIDE Circuit (uitleg over de puntentelling etc. in het hierboven genoemde artikel) staat op https://wcc.fide.com/fide_circuit.phtml. De belangrijkste kandidaten (Caruana op 1 is al geplaatst):

2. Anish Giri 84.31
3. Wesley So 83.40
4. Gukesh D. 79.50
5. Arjun Erigaisi 71.56

Gukesh D. speelt momenteel de Londen Chess Classic. Zijn slechtste resultaat is 12.22 punten, dus hij heeft 17.04 punten nodig om Giri te passeren. De gemiddelde rating van de acht sterkste spelers in Londen is 2674.6, dan zijn er 17.46 punten te verdienen bij toernooiwinst. Net genoeg dus. U begrijpt dat Giri het toernooi op de voet volgt.

Lees meer >

Visie en de spes patriae

In mijn jonge jaren las ik ‘Das Kapital’ van Karl Marx. Zijn stelling dat alleen door technologische ontwikkelingen machtsverhoudingen veranderen, is me altijd bij gebleven en het werd het prisma waardoor ik sindsdien naar de veranderende wereld kijk.

In die wereld werd spierkracht steeds minder nuttig. De verhouding tussen man en vrouw veranderde daardoor drastisch. Internet maakte een eind aan kennismonopolies en doet de machtsverhoudingen tussen mensen en landen verschuiven naar nieuwe evenwichten. Zonder strijd gaat dat echter niet. De oude machtsbolwerken, mannen in het algemeen en het Westen in het bijzonder, verzetten zich met hand en tand en in die overgang zitten we nu. Met alle conflicten van dien.

Ik ben nu bijna net zo oud als mijn vader toen hij zei: “Ik wil niet dood, want ik ben zo benieuwd hoe het verder gaat.” En net als mijn vader ga ik het niet meer allemaal meemaken, maar ik heb wel het gevoel dat ik iets zie dat zijn schaduwen vooruitwerpt.

De ontwikkeling van de schaakwereld is de kanarie in de mijn. Grote veranderingen die aangeven waar het naartoe gaat met de wereld. Vrouwen en mannen uit afgelegen gebieden, niet serieus te nemen tot voor kort, die ineens tot op het hoogste niveau kunnen meekomen op basis van puur talent, niet langer verstoken van leraren en kennisbronnen, maar in het bezit van een sleutel, het internet, die toegang verschaft tot alles wat nodig is om talent te voeden.

Onlangs las ik ‘Move first, think later’ door Willy Hendriks. Het boek is inmiddels ruim tien jaar oud en veroorzaakte destijds de nodige ophef. De heilige huisjes van de schaaktraining werden niet ontzien. Het idee dat je eerst een (abstract) begrip van de stelling en een (gefaseerd) plan moet hebben om tot goede zetten te komen, zette hij op de helling. Tegelijkertijd las ik een recent interview met Simen Agdestein, de eerste coach van Magnus Carlsen.

Hij had een leerling die een sterke grootmeester geworden is en deel uitmaakte van het Noorse team dat recent aan het Europees kampioenschap deelnam. Agdestein vertelde dat zijn pupil waarschijnlijk nooit een schaakboek heeft ingezien en domweg door veel te spelen op internet zo sterk geworden was. Wellicht moeten we de schaaktraining op een geheel andere leest schoeien, suggereerde hij nog. Ik las daarin het gelijk van Willy Hendriks.

Lees meer >