Jekaterinenburg Journaal (1)

Voorafgaand aan de officiële opening van het kandidatentoernooi In Jekaterinenburg vond gisteren eerst een persconferentie plaats. Iedereen realiseert zich dat dit de belangrijkste en meest prestigieuze schaakcompetitie van de afgelopen jaren is. En tegelijkertijd is het de eerste keer voor Jekaterinenburg om zo’n belangrijk schaaktoernooi te mogen organiseren waar de hele wereld met meer dan gewone belangstelling naar zal kijken. Voor Jekaterinenburg een mooie promotie voor het schaken. In deze Sverdlovsk-regio schaken 25.000 mensen waaronder 2.500 kinderen en teenagers.
Lees meer >
Logisch puzzelen
De KNSB-competitie begon honderd jaar geleden met slechts vijf clubs uit de vier grote steden: VAS en ASC uit Amsterdam, NRSV uit Rotterdam, DD uit Den Haag en Utrecht. In
Schaakvereniging Maastricht bestaat 100 jaar en ter ere hiervan organiseert de vereniging dit jaar meerdere toernooien. Vorige week ging het Maastricht100 Classic van start. Maar de wereld zag er vorige week nog heel anders uit. Rutte had het handen schudden nog niet verboden. De winkelschappen waren vol, je schuur puilde niet uit met wc-papier en we konden nog naar de kroeg.
Misschien moet ik volgend jaar maar eens naar Uruguay gaan. Met Bernard Bannink was ik er in maart 2018 vlakbij. Ons plan was de snelle veerboot van Buenos Aires naar Montevideo te nemen maar uiteindelijk ging dit niet door. Wij moesten verder naar Mar del Plata waar strand en schaaktoernooi op ons wachtten.
Tijdens het laatste toernooi in Hoogeveen afgelopen najaar zag ik overal reclames over de schaakcomputer Centaur van DGT. De “perfecte schaakvriend” volgens folders/flyers/posters. Naar aanleiding hiervan heb ik DGT aangeboden om een review te schrijven voor Schaaksite over de Centaur. Enige tijd na mijn aanbod ontving ik de Centaur en de afgelopen weken ben ik gaan schaken met deze schaakcomputer.
Door de (inter)nationale uitstapjes van Covid-19, het coronavirus, gaat ook de schaakwereld op slot. Voor de komende weken wordt zo’n beetje alles afgelast. Recent werd gemeld dat het gerenommeerde Grenke Chess Open (9-13 april) niet doorgaat, en hetzelfde geldt voor het succesvolle Reykjavik Open (17-24 april) en de 22ste Dubai Open. In Praag werd abrupt het WK senioren stopgezet na de zevende ronde omdat Tsjechië op slot moest. En zo gaat het maar door. We moeten nu bijna allemaal thuisblijven en niet meer bij elkaar op bezoek gaan, sociale onthouding noemen we dat. Sommigen vinden dit nog moeilijker dan periodieke onthouding. De elektronicawinkels doen goede zaken want de vraag naar toetsenborden, schermen, laptops en communicatiefaciliteiten is onverwacht groot. De een moet thuis werken of op afstand studeren en de ander moet zich thuis zien te vermaken. Maar voor ons schakers is er misschien ook een lichtpuntje. In vrijwillige quarantaine in onze huiskamers kunnen we het kandidatentoernooi op de voet volgen, tenminste als het internet virusvrij blijft.

Achteraf misschien wel de kampioenswedstrijd, al moeten er nog een paar belangrijke wedstrijden gespeeld worden. Charlois Europoort werd kampioen in 1969 en 1973 (beide keren met een zeer jonge Cor van Wijgerden) en in 2015, met Loek van Wely en Erik van den Doel. Lukt het dit seizoen voor de vierde keer? In een kort eerder verslag schreef ik (Johan Hut) al dat we nog zaten te wachten op de verslagen van de clubs. Het zij Lars Ootes (BSG) vergeven, want het verslag is er nu met uitgebreide analyses. Dat vroeg natuurlijk wat tijd.
