Schaaktrainingen Stap 6

Op 29 september 2014 start een serie schaaktrainingen. Deze schaaktrainingen leiden op tot het examen stap 6 en worden geleid door de sterke schakers:

IGM Roeland Pruijssers en FM Richard Vedder

Wanneer:

Maandag (Richard) Vrijdag (Roeland)
29-09-2014 10-10-2014
20-10-2014 07-11-2014
17-11-2014 28-11-2014
15-12-2014 23-01-2015
09-02-2015 27-02-2015
09-03-2015 27-03-2015
13-04-2015 01-05-2015
Reservedatum: Reservedatum:
18-05-2015 29-05-2015

Examendatum: Maandag 15-06-2015

Tijdstip:

Van 20.00 uur tot (ong.) 22.30 uur

Waar:

Maandag bij SC En Passant te Bunschoten-Spakenburg

Vrijdag bij SC Moira Domtoren te Utrecht

Voor wie:

Voor iedereen.

Lees meer >

Weekendtoernooien 29-8 t/m 31-8

Overzicht van twee schaakevenementen

Lees meer >

16e D'Escacs de Sants – slotronde: IM Ducarmon beste Nederlander, scoort GM-norm

Met het afsluiten van de maand augustus zit ook de zestiende editie van het schaaktoernooi van de Sants erop. Braziliaans grootmeester Alexandr Fier wint het toernooi ongedeeld. IM Quinten Ducarmon sluit het toernooi af

Lees meer >

Schaakgeschiedenis in vogelvlucht 1: oorsprong schaakspel

Omdat het schaakspel een eeuwenoud spel is, dat naar schatting al 3000 jaar oud is, lijkt het ons gepast om een serie korte artikelen te presenteren, waarin we de schaakgeschiedenis voor het voetlicht willen brengen.

Dit is het eerste deel dat handelt over de oorsprong van het schaken.

Het schaakspel is ontstaan in Indië in de loop van vele eeuwen. Het is tot op de dag van vandaag onduidelijk wanneer het precies is ontstaan. Het uitgangspunt was het nabootsen van een veldslag tussen twee Indische legers en het doel was het tonen van een gevecht dat afwisseling bood en waarbij elk fysiek geweld vreemd was. Dit spel sluit aan bij de boeddhistische denkwijze en werd vooral door de monniken gespeeld. De stukken waren gevormd naar analogie van het Indische leger, dat was ingedeeld in voetvolk, ruiterij, olifanten en strijdwagens.

Illustratie is van Shatranj piece in Thomas Hyde’s book (Mandragorias, seu, Historia shahiludii, 1694)
Lees meer >

Atlantis

een impressie

Lees meer >

Ducarmon scoort 1e GM-norm

In het Sants Open in Barcelona heeft Quinten vandaag zijn eerste GM-norm behaald. In de laatste ronde moest hij met zwart winnen van FM Martinez, en dat lukte!

Het Sants Open is een traditioneel sterk toernooi in hartje Barcelona. Het toernooi is prima te combineren met een vakantie. In de A-groep deden er heel wat Nederlanders mee:

Lees meer >

Schaken in Dieppe

Van 23-30 augustus speelde ik een toernooi in Dieppe, een stadje in Noord-Frankrijk aan de zee met ongeveer 30.000 inwoners. Dieppe is vooral bekend omdat de Canadezen de Fransen probeerden te bevrijden van de nazi’s. Dat plan is helaas mislukt, er stierven meer dan 3000 soldaten. Oorlog kun je maar beter voeren op het schaakbord… Tussen het huis waar wij verbleven en de toernooizaal staat een groot monument over de slag bij Dieppe.

Op 22 augustus, de dag voordat het toernooi zou beginnen, gingen we richting Dieppe. Omdat het de verjaardag was van mijn tweelingbroer Nanne en zus Machteld, hebben we dat onderweg gevierd. ’s Middags kwamen we aan bij familie Kien in hun buitenhuis in de buurt van Dieppe. We hebben Clovis en Lancelot Kien leren kennen bij het NK schaken voor de F, G, en H in Roozendaal. Hun vader Jurriaan maakte ons attent op het toernooi in Dieppe.

Op de dag van het toernooi moesten we nog een halfuurtje rijden naar de toernooizaal.

Lees meer >

Pieter Hopman scoort 2de IM-norm

SVDB 2014

Lees meer >

Familie Van Foreest in Dieppe

Afgelopen week was er een internationaal toernooi in Dieppe. Uit de familie Van Foreest deden er maar liefst 6 kinderen mee: Jorden(1999) en Lucas(2001) in de A-groep, Machteld(2007) en Pieter(2002) in de B-groep, en Nanne(2007) en Tristan(2005) in de C-groep.

De familie van Foreest samen met hun Frans-Nederlandse vrienden Clovis, Lancelot en hun zusje. Op haar Facebook heeft moeder Foreest een aantal erg leuke foto’s geplaatst.

Lees meer >

Belevenissen van een arbiter: Een jubileum zonder feestvreugde

Het is een beetje feest want ik heb iets te vieren. Dit is namelijk de vijftigste aflevering van ‘Belevenissen van een arbiter’. Dat is toch een beetje een jubileum. In maart 2007 verscheen de eerste in het clubblad van mijn schaakclub Schaakmat in Naaldwijk. De rest volgde daarin, behoudens één – die wat ingekort werd door de jubileumcommissie – die in het jubileumclubblad ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van Schaakmat verscheen.

Lees meer >