schaakstukje
Het is net schaken.
Ja hoor, daar was-ie weer: ‘het is net schaken’. Deze opmerking hoor je regelmatig als men bedoelt dat iets saai, langdradig of vervelend is. Meestal gebezigd door lieden die nog niet een loper van een paard kunnen onderscheiden. Spelen voetballers de bal iets te vaak naar elkaar toe zonder een meter terreinwinst dan is het net schaken. Duurt een debat veel te lang dan is het net schaken.
Lees meer >
Bovenstaande, tamelijk idiote vraag kwam bij me op naar aanleiding van de recente gebeurtenissen in Afghanistan. Via de omweg van ‘fanatisme’ om precies te zijn. Van Dale geeft bij de definitie van fanatisme aan: ‘dweepzucht … gepaard met onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden’. Over gezellige fanatici hoeven we het dus niet te hebben. Blijkens het voorgaande vormen de fanatici een irritante deelverzameling van de verzameling van alle dwepers. Kennen we op schaakgebied eigenlijk dwepers (van niveau) die niet tot die irritante deelverzameling behoren?

