Rubrieken

HDC Media schaakrubriek 5 november 2011

Johan Hut

Gooi- en Eemlander, Noord-Hollands Dagblad, Haarlems Dagblad/IJmuider Courant, Leidsch Dagblad

Eindelijk een boek over Ljubojevic

Het zou tijd worden! Dat was mijn gedachte toen ik zag dat er een boek was verschenen over Ljubomir Ljubojevic. Ljubo, zoals hij door iedereen wordt genoemd, was in de jaren zeventig en tachtig een van de sterkste schakers ter wereld. In 1983 en 1984 stond hij derde op de wereldranglijst, achter Karpov en Kasparov. Hij won 32 toernooien, waarin hij de allersterksten achter zich liet. In Nederland won hij het IBM-toernooi 1975, het Hoogovenstoernooi 1976 en het OHRA-toernooi 1986. Een smet op zijn carrière is dat hij nooit de kandidatenmatches voor het wereldkampioenschap bereikte.

Lees meer >

Nederlands Dagblad schaakrubriek 5 november 2011

Schaakrubriek © Nederlands Dagblad website ND

DRS. B.H. WILDERS

KONING NOBELPAD 24 3813 KK AMERSFOORT

E-MAIL: WILDERS.IJLST@WXS.NL

Het is wel eens leuk een correspondentiepartij van 175 jaar terug tegen te komen. Je ziet het voor je: de oude heer lurkend aan zijn pijp ,bij kaarslicht op het fraaie bord starend, de meid komt binnen met een cognacje en krijgt als beloning een klapje op de billen

Lees meer >

NK Bedrijvenschaak

NK Bedrijvenschaak

Beter kansen benutten

Aan bedrijvenschaak wordt nauwelijks aandacht geschonken. Dat is vreemd. Het gaat namelijk om een toernooi waar een onderneming schakers een luxe behandeling geeft. Schakers kunnen spelen in een omgeving die werkelijk uniek is; en de deelname is gratis. De kosten voor een onderneming vallen relatief gezien mee. De vraag rijst dan ook waarom de schaakwereld die kansen niet beter benut. Wellicht heeft bedrijvenschaak de toekomst, door het organiseren van regionale kampioenschappen gevolgd door een landelijk kampioenschap. Van belang is inzicht te verkrijgen in een onderneming waar schakers werken. De regionale bonden en de KNSB mogen aan dit onderwerp meer aandacht schenken.

Meedoen bij bedrijvenschaak en genieten van het schaakspel onder het genot van lekker eten en drinken is belangrijker dan winnen. Hopelijk krijgt het NK Bedrijvenschaak 2012 meer aandacht en doen er aanzienlijk meer teams aan mee.

Lees meer >

Canon (53): Loek van Wely

Brutaal in de pers, soms conflicterend met het KNSB-bestuur, maar ook zes keer Nederlands kampioen en winnaar van bijna alle belangrijke Nederlandse toernooien. Dat is Loek van Wely, de meest succesvolle Nederlandse schaker van zijn generatie en daarmee misschien wel de op twee na grootste Nederlandse schaker aller tijden.

“Ik wil grootmeester worden”, zei Loek van Wely (geboren 7 oktober 1972) als veertienjarige in een interview voor Schaaknieuws. Hij speelde toen in het tweede team van Eindhoven. In 1988 en 1989 werd hij jeugdkampioen van Nederland en al tijdens zijn schooltijd besloot hij profschaker te worden.

Lees meer >

Belevenissen van een arbiter: Een marathonpartij

Na de herfstvakantie hebben de dagelijkse gang van zaken weer snel bezit genomen van het Hoogeveense gemeentehuis. De ca. 250 deelnemers aan het Univé schaaktoernooi hebben echter wederom een onuitwisbare indruk achtergelaten. Ol het toernooi volgend jaar weer gehouden zal worden is nog onzeker. De sponsoring van Univé en van de gemeente Hoogeveen is nog niet rond. Er is wel groot vertrouwen dat het goed gaat komen. Deelnemers en organisatie hebben dit jaar in ieder geval weer voor een vlekkeloos verloop gezorgd!

Lees meer >

CinéMax op zaterdag 19 november

Programma CinéMax

Zaterdag 19 november

van 12.00 – 15.30 uur

Het MEC organiseerde afgelopen mei een filmmiddag, ondanks het stralende weer was dit een succes. Graag tonen wij een nieuwe selectie uit ons audiovisueel archief. Dit jaar verscheen er een gloednieuwe documentaire over de in 2008 overleden Bobby Fischer. Zijn opmerkelijke levensloop is een onderwerp voor verscheidene documentairemakers geweest. Wij vragen dus u aandacht voor de schaaklegende Bobby Fischer. Ook zullen we een tweetal meesterlijke speelfilms vertonen waarin het schaakspel een hoofdrol vertolkt. Na afloop is er gelegenheid voor een drankje en schaken. Aanmelding is niet nodig!

Lees meer >

Schaakbeurs

schaakbeeldcolumn van SMB

Lees meer >

Bedevaart

Column van de Schaakvereniging Promotie

Lees meer >

Schaken op scholen in Armenië

Schaken op scholen in Armenië

Is verplicht schaakonderwijs een wondermiddel?

Het volgende artikel is gepubliceerd in Public Radio International The World, BBC World Service, van 3 november 2011. Het is gewoon interessant om te weten wat er elders in de wereld te koop is op het terrein van schaken.

Het nationale schaakteam van Armenië is de trots van het land. Openbare scholen proberen schaken te introduceren in de lessen

Dit jaar zijn de openbare scholen in Armenië begonnen met verplichte schaaklessen voor elke leerling in groep twee, drie en vier van de basisscholen. Tweemaal per week ontvangen de Armeense kinderen in de leeftijd van zeven tot tien jaar 30 minuten les in de grondbeginselen van het schaken. Het doel is dat zij aan het eind van groep vier in staat zijn een bekwame partij te spelen.

Lees meer >

Eindspelstudies 32 – Studie van het Jaar 2010

website

E-mail:

Hierbij de 32ste eindspelstudie voor de Schaaksite uit mijn database.

  • De vierde versie van de database bevat 76.132 eindspelstudies
  • Het is de beste en grootste database van eindspelstudies ter wereld
  • De database bevat driekwart van alle ooit gecomponeerde studies
  • De database is in standaard pgn-format en leesbaar voor gangbare schaakprogramma’s


Eind augustus vond in Jesi, Italië, het 54e congres van de World Federation for Chess Composition (WFCC) plaats. Tijdens het congres werd door de subcommissie voor eindspelstudies de “studie van het jaar 2010” gekozen. Dat is niet perse de beste studie van dat jaar, maar een studie die een algemeen schaakpubliek zou moeten aanspreken. Voor de componist(en) van de betreffende studie is zoiets best wel een eer. De commissie verkoos vrijwel unaniem de volgende, prachtige studie van twee jonge componisten:

Lees meer >