Canon (52): Open kampioenschap van Nederland

We zagen al dat de Nederlandse Schaakbond in 1873 was opgericht om een jaarlijkse wedstrijd te organiseren. Toen deze officieuze Nederlandse kampioenschappen in 1909 werden vervangen door officiële NK’s, gingen die andere wedstrijden toch door. Ze werden bondswedstrijden genoemd en zo heten ze nu nog. Sinds 1955 heet de hoogste groep Open kampioenschap van Nederland.
De eerste wedstrijden werden in 1873 in Den Haag gespeeld, omdat enkele leden van de Haagse schaakclub DD het initiatief hadden genomen tot de oprichting van de bond. Het was een gesloten groep met vijftien deelnemers, gewonnen door H. Gifford. De bedenktijd werd gemeten met zandlopers, de schaakklok werd pas in 1880 uitgevonden.
Lees meer >


















