De I is van Interpolis

Het Schaakalfabet is een serie, geschreven door de ons helaas vroeg ontvallen Huub van Dongen, in oorsprong geschreven voor het Brabantse jeugdblad Minorpromotie, waarin alle letters van het Alfabet aan beroemde schakers, schaaktermen of andere schaakcuriositeiten worden gekoppeld.

Moet je eens opletten als je een schaaktoernooi speelt: aan het begin en aan het eind wordt er altijd een speech gehouden. Heel vaak wordt er dan een bedrijf bedankt. Dat is de sponsor. Een sponsor is een geldschieter. Alles kost geld en dankzij het geld van de sponsor kan het toernooi worden gespeeld. De sponsor huurt de zaal, de schaakspelen en de klokken. Hij betaalt de scheidsrechter en de koffie op de vergaderingen van het toernooicomité. Advertenties, folders en posters om het toernooi aan te kondigen worden op kosten van de sponsor gemaakt en vaak ook nog een website. Zelfs de prijzen worden door de sponsor gefinancierd. Zo gaat het bij jeugdtoernooien, maar ook bij de grootmeesters. En de beste schaaksponsor aller tijden kwam uit Tilburg: Interpolis Verzekeringen.

Pure verwennerij

Van 1977 tot 1994 werd in Tilburg elk jaar het Interpolisschaaktoernooi gehouden. Het was iedere keer weer het mooiste toernooi van het jaar. Zowel voor het publiek als voor de deelnemers. Alleen de allerbeste spelers werden uitgenodigd: de wereldkampioen en zijn directe concurrenten. Die supergrootmeesters genoten van het toernooi, want ze werden verwend in een prachtig hotel in de bossen van Oisterwijk en ze speelden in een muisstille zaal, afgezonderd van het publiek dat hen alleen op monitors kon zien. En ook de toeschouwers werden in de watten gelegd. Internet bestond nog niet, maar wereldwijd probeerden enthousiaste schakers de zetten te volgen via Teletekst. Wie naar het Interpolis-gebouw aan de Conservatoriumlaan in Tilburg ging, had de dag van zijn leven. Entree gratis. Er was altijd wel een tentoonstelling met kunst over schaken. Er stond een enorme boekenkraam met schaakliteratuur. Bulletins met de partijen van de vorige rondes waren te koop voor f 0,10 (nog geen € 0,05). Maar het meest opzienbarend waren de consumptiebonnen, f 0,50 per stuk, waar je limonade en bier mee kon krijgen, of broodjes kroket en frikandel, of erwtensoep (2 bonnen).

In de commentaarzaal gaven erkende potsenmakers als Lex Jongsma deskundig commentaar bij de partijen. De zaal zat, vooral in het weekend, afgeladen vol. Honderden schakers brulden als voetbalsupporters hun voorstellen naar het podium, waarop de commentator hun meestal fijntjes op hun feilen wees: “Speciaal voor u zal ik het nog één keer uitleggen. Dat paard kan springen, ziet u wel!” En dan gierde er weer een lachsalvo richting demonstratieborden.

Waarom sponsort een sponsor?

De toernooien moeten Interpolis Verzekeringen miljoenen hebben gekost. Maar waarom doet een bedrijf aan sponsoring? Hoe kwamen de Interpolis-marketiers Jan Rennings en Martin Vael – de twee grote namen achter het toernooi – er eigenlijk bij zo veel geld in de schaaksport te stoppen?

Alexander Beliavsky, tweevoudig winnaar van het Interpolistoernooi (Foto Jos Sutmuller)

Een sponsor moet de activiteit die hij gaat ondersteunen natuurlijk leuk vinden. Maar als het goed is, en dat was het bij Interpolis, gaat het vooral om iets anders. Interpolis Verzekeringen is in 1969 ontstaan uit een fusie van enkele coöperaties van boeren, die elkaar hielpen als ze schade leden door bijvoorbeeld een mislukte oogst of een besmettelijke dierziekte. Omdat de wereld nu eenmaal van vooroordelen aan elkaar hangt, hoort bij boerenorganisaties een imago van provincialisme, domheid en kortzichtigheid. Dat kan een zichzelf respecterende verzekeringsmaatschappij natuurlijk niet gebruiken. Een verzekeraar wil heel anders bekend staan. Het is slim om jezelf te verzekeren. Je moet vooruit kijken, naar de toekomst, en risico’s afdekken. Dat biedt zekerheid. En dat is nou precies waar het schaakspel voor staat. Door de naam Interpolis aan de schaaksport te koppelen, werd het bedrijf wereldwijd bekend onder intellectuelen. En na achttien jaar was het een internationaal hooggeacht bedrijf geworden, dat zekerheid kon bieden. Een slim concern, dat organisatorisch perfect in orde is. Zo’n imagoverandering kost tijd en geld. Maar het resultaat mag er zijn. Kijk maar eens naar het fantastische nieuwe Interpolis-kantoor in Tilburg.

En waarom stopt zo’n bedrijf dan met schaaksponsoring? Heel eenvoudig: het doel was bereikt. Het werd tijd om ook de minder intellectuele groepen op de kracht van Interpolis te wijzen. Tijd voor nieuwe activiteiten. Daarom gaat het sponsorgeld nu naar Willem II. Maar het is in het stadion lang niet zo gezellig als vroeger in de commentaarzaal van het Interpolis-gebouw. Schakers zullen Interpolis nooit vergeten. Misschien denken ze zelfs aan het toernooi als ze een verzekering moeten afsluiten.

Interpolis-schaakprobleem

Ter ere van ieder Interpolis-schaaktoernooi werd er een speciaal schaakprobleem gecomponeerd. Onderstaand probleem van de onbekende Tilburgse componist Peer Donk haalde de selectie nooit, maar het werd wel ooit vereeuwigd door de Boxtelse kunstenaar Ad van Iersel, wiens schaakgrafieken in hoogdruk dankzij een tentoonstelling bij het Interpolis-toernooi wereldwijde bekendheid kregen.

Het fragment via de viewer:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Voor de overzichtspagina klikt u hier.

Over Herman Grooten

Herman is ruim 40 jaar schaaktrainer. Hij verzorgde lange tijd de schaakrubrieken in Trouw en het ED. Daarnaast was hij Topsportcoördinator bij de KNSB en is hij auteur van diverse schaakboeken en werkt hij voor Schaaksite. Klik hier voor series die hij op Schaaksite heeft gezet.

1 Reactie

  1. Avatar
    pieterpriems 29 april 2012

    Judit, de dochter van Peer Donk, werkt bij Interpolis.

    Ik heb er ook vier jaar als freelancer rondgelopen en ik kende nog steeds de Interpolis mensen die mee toen der tijd werkte aan het toernooi. Het toernooi was een echte happening!

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.