16426 artikelen weergegeven

Dames verliezen laatste ronde, IM-norm Haast (WIM-norm Kazarian?)

Na twee grote overwinningen is het Nederlands damesteam het EK landenteams geëindigd met een grote nederlaag tegen Oekraïne. Tegen dit sterke team (met drie grootmeesters en een IM) werd vrij kansloos verloren met 3.5-0.5. Toch was er ook positief nieuws: de enige remise kwam op naam van Anne Haast en die scoorde hiermee een IM-norm! Nog wat ratingpunten erbij en ze kan de IM-titel aanvragen.

Edit: Klaas Schaak meldt in de commentaren dat Anna-Maja Kazarian waarschijnlijk een WIM-norm heeft gescoord.

Nederland stond voor de laatste ronde elfde en met een overwinning was top acht misschien nog mogelijk. Dat er niet in, de Oekraïense dames waren duidelijk te sterk. Zo kwam Lanchava al snel slecht te staan tegen voormalig dameswereldkampioen Ushenina. De manier waarop het Hollands mishandeld werd is voor mij te pijnlijk om te laten zien. Ook pijnlijk is wat er bij Kazarian gebeurde.

Kazarian - Gaponenko

Het eindspel ziet er remiseachtig uit en om dit te winnen zal de tegenstandster behoorlijk moeten meewerken. Gaponenko was in lichte tijdnood en Kazarian ging hier (volgens het livebord) snel spelen. A tempo maakte ze de beslissende blunder: 25.Kc2 La4+ 26.Kd3?? Lg1 Wit moet de koning weer zetten om geen stuk te verliezen en na 27.Kc3 Lxh2 bleek de pluspion genoeg voor zwart om te winnen. Ondanks deze nederlaag won Kazarian nog wel de bronzen medaille voor het beste resultaat op het vijfde bord.

IM-norm Anne Haast

Bij WGM Anne tegen GM Anna had de witspeelster genoeg aan remise voor een IM-norm. Met 169 ratingpunten plus wilde de zwartspeelster waarschijnlijk op winst spelen, maar Anne speelde het heel solide. Misschien iets te solide zelfs, want een pionwinst waar niets mis mee leek werd versmaden. In plaats daarvan eindigde de partij in een zetherhaling waarmee de gewenste remise binnen was. Chessqueens.nl meldt over de norm: "Omdat deze norm bij het EK Landenteams is behaald, telt deze niet voor de reguliere 9 partijen, maar voor 20 partijen. Met haar IM-norm eerder dit jaar in het Tata Steel Chess Tournament betekent dit dat zij voldoende normen heeft. Dus alleen nog een paar ratingpuntjes en de titel kan aangevraagd worden!"

(Edit: zie ook de opmerking van Coenj in de commentaren).

(Edit2: volgens http://www.fide.com/fide/handbook.html?id=173&view=article is het inderdaad een norm van 20 partijen).

Even rekenen: ze heeft nu 2365, volgens chessresults heeft ze dit toernooi 20.4 punten gewonnen (k-factor 20), in de competitie heeft ze 4.6 punten gewonnen, virtueel nu 2390 en als ik het goed zie had ze vandaag zelfs de IM-titel kunnen veiligstellen door te winnen! Maar die 2400 zal nog wel een keer komen.

Lees meer >

Twee dames in de westhoek

Column van Schaakvereniging Promotie

Lees meer >

Herenteam elfde na slotnederlaag

Voor de laatste ronde van het EK landenteam maakte Nederland nog kans op de tweede plek. Dan moesten alle uitslagen goed vallen en moest het team vooral zelf winnen van het sterke Frankrijk. Dat heeft er helaas niet ingezeten: al was de 2.5-1.5 nederlaag ook niet nodig. Achteraf bleek dat L’Ami remise gaf in een (heel moeilijke) gewonnen stelling! Zo eindigde Nederland uiteindelijk net buiten de top 10.

Hoewel een elfde plek iets beneden de verwachtingen is, hebben de spelers het (op 1 uitzondering na) goed gedaan. Giri en L’Ami bleven ongeslagen op de eerste twee borden en Tiviakov en Van Wely scoorden behoorlijk tot goed op de laatste twee borden. Alleen Ivan "0 uit 3" Sokolov deed het niet goed. In cijfers uitgedrukt ziet dat er zo uit:

De laatste ronde tegen het favoriete Frankrijk was heel spannend. Het was al snel duidelijk dat er niet meer dan een gelijkspel inzat voor Oranje: witspelers Giri en Van Wely moesten snel in zetherhaling (en dus remise) berusten, terwijl Tiviakov de variant herhaalde uit de tweede matchpartij Reinderman – L. van Foreest, vorige week vrijdag gespeeld. Het gemiddelde zetaantal waarin Groningse schakers met deze variant verliezen is op 25 gekomen. Laat ik maar zeggen dat Tivi het relatief nog het beste deed.

Een 2-1 achterstand dus, terwijl het er bij Fressinet-L’Ami remiseachtig uitzag. Toch had wit daar kleine probleempjes. Na dubbele torenruil werden die probleempjes problemen, en na dameruil zag het er gunstig uit voor zwart.

Fressinet – L’Ami

Wit heeft problemen door de slechte pionnenstructuur. Vooral g4 en b3 zijn zwak.

Lees meer >

Cultural Village Schaaktoernooi 2105

Iraans geluk.

Gisteren was de rustdag. Hing Ting Lai zakte af naar Brabant om het NK rapid jeugd te spelen (waar hij tweede werd) en Robert Ris bleef in het dit jaar wel zeer winderig Wijk aan Zee om een simultaan te spelen. De simultaangever mocht eea bepalen dus stonden de borden afwisselend op wit en zwart. Ris gaf eigenlijk een soort masterclass per persoon. Echt op ontzettend aardige wijze met veel respect voor de tegenstanders.

Lees meer >

Twee klinkende overwinningen!

 

De achtste ronde in Reykjavik bracht twee zeges voor de Oranjeteams. Het herenteam won met 3-1 van Letland, mede door een overwinning van Giri op Shirov. Ook Van Wely won weer, terwijl de beide zwartspelers L’Ami en Tiviakov beiden met een plusremise eindigden.

De dames deden het zo mogelijk nog beter tegen Slovenië. Daar moest alleen Anne Haast een remisetje accepteren. De Jong-Muhren, Lanchava en Kazarian versloegen alle drie hun tegenstandsters.

Letland – Nederland

Deze wedstrijd bracht het duel Giri-Shirov. De Letse grootmeester draagt de bijnaam ‘De Tovenaar uit Riga’, nadat hij dit koosnaampje van oud-wereldkampioen Mikhail Tal had overgewonnen. Giri koos voor een systeem waarin hij snel een prettig voordeeltje kreeg. In navolging van het adagium van Nimzowitsch, ‘überdeckung’, zette hij zijn stukken mooi in het centrum. Met zijn allen stonden zij pion e5 te dekken om daarna een carrière als aanvaller te mogen ambiëren. Dat bleek allemaal niet zo eenvoudig maar onze kopman stelde zich heel geschikt op.

Lees meer >

3rd Srefidensi schaakkampioenschap Suriname

Livechess

Cultural Village toernooi: simultaan op 21-11-2015

Youtube

Europees Team Kampioenschap Ronde 7 Grischuk-Fressinet

Youtube

Schaakrubrieken weekend 21 november 2015

Wekelijks publiceren of verwijzen wij naar deze schaakrubrieken. Wij streven naar publicatie op de woensdag na het voorgaande weekend.

Lees meer >

Schaakclub Het Spaarne organiseert toernooi voor huisschakers

Informatie over een schaakevenement

Lees meer >

Cultural Village toernooi: dag 5

Youtube

Lees meer >

Cultural Village Schaaktoernooi 2015

Overzichtje van weer twee ronden.

Geplaagd door de gelukkige omstandigheid van drukke werkzaamheden ben ik helaas

niet in staat om, zoals in het verleden, elke dag een kort verslagje te produceren.

Er rest mij dus niets anders om af te gaan op mogelijk smeuïge verhalen van arbiter Joost Jansen of andere aanwezigen en e.e.a. te combineren.

Kijken naar de kille cijfers van uitslagen biedt doorgaans geen soelaas.

Na 5 ronden gaat Eric Hansen lekker riant aan kop maar dat geeft nog geen garanties voor een eindoverwinning. Ik sprak hem gisteren kort tijdens het eten van witlof met ham en kaas.

(What is that?…Just eat and taste it….hey that’s good food).

Over zijn winstpartijen van de laatste twee ronden was hij redelijk helder: “I was very lucky to win these two games I guess, and four more difficult rounds to go”. Waarop Dirk Goes snedig antwoordde: “It ain’t over till the fat lady sings”. En dan ben ik toch degene die zich afvraagt wanneer deze gezette dame de slotzang ten gehore zal brengen. De kennissenkring van dhr. Goes blijkt verrassingen te bevatten, we wachten af.

Lees meer >

Cultural Village toernooi: dag 4

Youtube

Lees meer >

Harde overwinningen voor Nederlandse teams

In de zevende ronde van het Europees landenkampioenschap hebben de Nederlandse teams uitstekend gepresteerd. Het mannenteam wist 3-1 te winnen van het sterke Engeland, terwijl de vrouwen een full sweep deden tegen Zwitserland. Dat betekent dat de mannen nog mogen hopen op een medaille: ze staan met negen punten maar een punt achter op de tweede plek (wel ver achter Rusland, dat met dertien punten al bijna kampioen is). De dames staan op zeven punten en hebben nog wat inhaalwerk te doen.

Nederland-Engeland 3-1

Wat Nederland-Duitsland (of Nederland-België) bij het voetbal is, dat zou Nederland-Engeland wel eens bij het schaken kunnen zijn. Hein Donner en in een recenter verleden John van der Wiel hebben legendarische verslagen geschreven over de matches (en ook individuele ontmoetingen) met het perfide albion. Daar zullen de schakers van nu minder mee hebben, maar Engeland is ook gewoon een sterk team en was op rating favoriet. Daar bleek echter op de borden niet veel van. Zo kwam Giri goed uit de opening tegen Adams, maar op zet 20 mistte hij een goede kans:

Giri-Adams

Na 20.Dd4! dxe4 21.De3 staat wit erg goed en is de kans groot dat hij een pion voorkomt. In de partij volgde 20.exd5 Lxd5 21.Dd4 c3! 22.Dxc3 Lxa2 en wist zwart het remise te houden.

Op bord twee hield Erwin l’Ami Mr. Chessqueen David Howell (of voormalig Mr. Chessqueen, ik hou het niet zo bij) soepel op remise dankzij een sterke opening. Een heel belangrijke overwining werd vervolgens door Sergei Tiviakov geboekt.

Jones-Tiviakov na 22...h6

Een stelling uit de Franse Steinitzvariant. Wit kan nu een solide zet als 23.Kb1 doen, maar hij speelt liever meteen op de aanval.

23.g4 Tc4 24.Pxe4 dxe4 25.Lc3 Dc5 26.g5 e3!

Zwart dreigt te slaan op c3, en is ook na 27.gxh6 Txc3 sneller. Daarom moet wit 27.De1 doen en dan zijn de kansen nog gelijk. Na de gespeelde zet is het alleen zwart die op aanval speelt.

27.b4? De7 28.Txe3 Tfc8 29.Dg3 hxg5 30.fxg5 Le4!

De Franse loper (de hele partij nog passief geweest) bemoeit zich er ook mee en staat meteen supersterk! Hij voorkomt dat wit met g6 zijn aanval nog kan proberen te hervatten, staat sowieso de witte stukken hinderlijk in de weg en kijkt naar c2, zodat als daar ooit een zwarte toren komt het dodelijk is. Wit staat nog een pion voor, maar de druk op zijn stelling is te groot.

Lees meer >

Een avondje Deventer

Het was geen milieuvriendelijk bekerpotje, daar in Deventer. Drie auto’s waren er nodig om een viertal op de plaats van bestemming te brengen. Dat heb je wel eens met bekerwedstrijden. Mensen gaan dan rechtstreeks uit hun werk en de teamgenoten ontmoet elkaar pas nabij het strijdperk. Gelukkig maakt Tatasteel het een beetje goed door 80.000 zonnepanelen te plaatsen!

Mijn reis was het comfortabelst. Ik was de enige meerijder van het team. In een dikke BMW nog wel. “Heb je wel eens in Deventer geschaakt?” vroeg Dick me. Ik kon het me niet herinneren. Was ik überhaupt ooit wel eens in Deventer geweest? Ja, in de trein wel natuurlijk, om daarna meteen door te reizen naar het volgende station. Ik herinner me vanaf het spoor de sportzaak van Johnny Oude Wesselink te kunnen zien. Johnny Oude Wesselink… uit de tijd dat ik nog voetbalplaatjes spaarde.

Lees meer >
Pagina 564 van 1096