Carlsen alleen aan de leiding

Het is met nog vier ronden te gaan overdreven om van een vorentscheidung te spreken, maar Magnus Carlsen heeft in de negende en tiende ronde een grote stap gezet naar de overwinning van het kandidatentoernooi. Eerst wist hij een lastige stelling tegen Vladimir Kramnik remise te houden om een ronde later overtuigend van Boris Gelfand te winnen. Omdat Levon Aronian van diezelfde Gelfand verloor is de Armeniër de gedeelde koppositie kwijt, al is hij met een half punt achterstand nog niet kansloos. Kramnik mag met een punt achterstand ook nog hopen, alle andere deelnemers staan onder de vijftig procent en zijn zo goed als uitgeschakeld.

De negende ronde was er op papier eentje die Aronian aan de leiding zou kunnen brengen, en even leek dat ook te gebeuren. Carlsen stond een pion achter tegen Kramnik, en Aronian moest met zwart tegen Gelfand toch wel minstens een halfje kunnen halen? Maar het ging anders. Allereerst liet de hoogste ratinghouder zien dat hij ook heel goed kan verdedigen:

Kramnik-Carlsen na 22.Ta4

Zwart heeft een probleem: pion a7 staat aangevallen. Moet je die dekken met het passieve 22…Ta8 of de pion opgeven?

Lees meer >

Eerste winstpartij voor Kramnik

Vladimir Kramnik is nog niet uitgeschakeld in de strijd om de eerste plaats van het kandidatentoernooi. Nadat hij in ronde 7 goed wegkwam tegen Boris Gelfand, wist hij een ronde later met fabuleuze techniek een iets beter eindspel tegen Peter Svidler te winnen. Hij verkleinde zijn achterstand op de koplopers Carlsen en Aronian tot een punt: beiden kwamen in ronde 7 en 8 niet verder dan remise (waaronder tegen elkaar).

In mijn stukjes over Batavia had ik het o.a. over het verschijnsel dat je denkt een goede partij gespeeld te hebben, en het dan met een engine gaat controleren. Pijnlijk ook. Dat zal het ook voor Gelfand en Kramnik geweest zijn: hun partij in de zevende ronde leek voor hun vast een normale remise waar niet zo veel gebeurde, maar kibitzers die met de engine meekeken wisten beter…

Gelfand-Kramnik na 17.Pe4
Lees meer >

Carlsen en Aronian nemen afstand

In de zesde ronde van het kandidatentoernooi in Londen hebben Magnus Carlsen en Levon Aronian hun voorsprong uitgebreid. Carlsen won van Svidler, Aronian van Radjabov en beide favorieten staan nu maar liefst anderhalf punt voor op de eerste achtervolgers, Svidler en Kramnik. De andere twee partijen in de zesde ronde eindigden in remise, net zoals de vier partijen van de vijfde ronde, maar niet zonder allerlei avonturen!

De vijfde ronde was wel de spannendste tot nu toe. Zo was Carlsen voor het eerst in de problemen, met zwart tegen Ivanchuk. Hij kwam een pion achter, maar in het eindspel bleek het witte voordeel niet genoeg voor winst.

Svidler leek even de koplopers te achterhalen na met groot voordeel uit de opening gekomen te zijn, maar een paar fouten gaven tegenstander Gelfand de gelegenheid over te nemen en uiteindelijk mocht de Rus blij zijn dat het remise werd. Grischuk dacht op een gegeven moment dat hij zou winnen, maar opeens offerde Radjabov een stuk. Met drie verbonden vrijpionnen leek het erop dat hij zelfs op winst kon spelen, maar na dameruil gaf Grischuk het stuk terug wat genoeg was voor remise. En dan was er nog Kramnik-Aronian.

Kramnik-Aronian na 31...g5

Wit staat een pion achter, maar met zijn vrije d-pion en actieve stukken heeft hij genoeg compensatie. Zwart moet zelfs oppassen.

32. Tb8 Tc4 33. d5 Tb4 34. Txb4 Lxb4 35. Ld1 b2 36. Lc2 Pb7 37. Lxg5 Pc5 38. Lxf5 Pa4?!

(38… Pd7 39. e6 fxe6 40. dxe6 Pb6 en dan naar c3 of a3 is makkelijker.)

39. d6 Pc3 40. d7 La5

Lees meer >

Balen bij Batavia 4: een slecht einde, een nieuw begin

Ik verliet de lezer bij mijn vorige verslag met een score van 5 uit 7 en een ongedeeld eerste plaats. Twee keer remise schuiven en de buit is binnen, hoe moeilijk kan dat zijn? Best lastig, zeker als je niet heel goed aan het spelen bent. De moeilijkste opgave kwam in ronde 8, zwart tegen GM Robin Swinkels. En de partij was al heel snel voorbij….

Robin Swinkels – Dimitri Reinderman

1. d4 f5 2. Lg5 g6 3. Pc3 Lg7 4. h4 Ph6 5. e3 Pf7 6. g4 c5

Robin had hier al meer dan een half uur verbruikt, maar hier begon ik ook te denken. De normale voortzetting is 6… d5 7. gxf5 Lxf5 8. Lh3 Dd7 9. Df3 Zwart wil in deze stelling e5 doorzetten, maar daarvoor moet hij d5 dekken met c6, maar dat vindt het paard op b8 niet fijn. Desondanks is 9… Lxh3 10. Pxh3 c6 11. h5 Pa6 ok voor zwart. Is er een alternatief? Ja, ik vond iets leuks, 6…c5, maar maakte hierbij een rekenfout…

7. gxf5 cxd4 8. exd4 gxf5?

Lees meer >

Aronian en Carlsen leiden kandidatentoernooi

Na vier ronden van het kandidatentoernooi in Londen delen twee van de drie favorieten de leiding. Magnus Carlsen en Levon Aronian hebben met drie punten een punt voorsprong genomen op Vladimir Kramnik, de derde favoriet. De Rus heeft wel drie keer zwart gehad, met andere woorden: hij krijgt nog zes keer wit! Tussen hen staat Peter Svidler met 2,5 punten, maar niemand verwacht (of ik in ieder geval niet) dat hij zich zal kunnen mengen in de strijd om uitdager van wereldkampioen Anand te worden.

Aronian heeft een beetje geluk met de loting: hij trof in de derde ronde Vassily Ivanchuk, die nog niet hersteld bleek van zijn verschrikkelijke nederlaag een dag eerder.

Ivanchuk; foto Anastasiya Karlovich

Ivanchuk – Aronian

1. d4 Pf6 2. Lg5 e6 3. Pd2 c5 4. e3 b6 5. Pgf3 Lb7 6. c3 Le7 7. Ld3 O-O

Als Ivanchuk een secondant of trainer zou hebben, dan had hij hem vast aangeraden om na zijn nederlaag in de tweede ronde te herstellen met een solide remise. Het leek even dat hij naar dit niet gegeven advies had geluisterd, getuige het commentaar op USF: "In Groningen heet Ivanchuk’s opzet beton." "Oude mannen noemen ze dit in Brabant." En toen kwam dit.

8. Lxf6 Lxf6 9. h4

Als we even uitsluiten dat Bosboom de geheime secondant van Ivanchuk is, kunnen we zeggen dat Chuckie hier all in gaat. Hij gaf na afloop toe dat dit waarschijnlijk geen verstandige strategie was, maar hij kan zich soms niet inhouden als hij een interessante mogelijkheid ziet… Aronian is echter niet onder de indruk.

9… Pc6 10. Pg5

Het klassieke loperoffer werkt niet: 10. Lxh7+ Kxh7 11. Pg5+ Kh6 12. Df3 Pa5 13. Df4 Db8 14. Pxf7+ Kg6 15. Pd6 Kh7 en de aanval is weg.

10… g6 11. f4 Pe7 12. Dg4 h5 13. Dh3 cxd4 14. exd4 b5

Deze pion kan wit slaan. Er is niet een direkt bezwaar zover ik zie, behalve dat lange rokade dan niet aantrekkelijk wordt terwijl korte rokade het al niet is.

15. a3 Db6 16. Tg1

Toch was korte rokade hier beter, maar Ivanchuk wijkt niet van het ingeslagen pad af.

16… Pd5 17. Pge4 Lg7 18. Df3

Lees meer >

Balen bij Batavia 3: genieten na de rustdag

Op de rustdag bekeek ik ‘The last stand’, "Een film vol actie, explosies en de nodige humor zoals we dat van Arnie gewend zijn." Voor de humor kan ik de film niet aanraden, maar verder was het een degelijke actiefilm. Het bleek een goede voorbereiding voor de partij van woensdag, waarin ook de nodige actie voorkwam:

Ringoir-Reinderman na 13.Dc2

Deze stelling is bekend van behoorlijk wat partijen, waarin zwart meestal het damepaard naar b4 of c5 speelde. Maar uitgaande dat wit lang gaat rokeren, wil je dan niet lijnen openen? Mijn nieuwtje (Houdini-approved, maar achter het bord gevonden) is dus best logisch.

13… c6!? 14. g4!?

Lees meer >

Balen bij Batavia 2: een moeizaam vervolg

In het eerste deel van Balen bij Batavia ging alles nog voorspoedig. De witpartij tegen Li Riemersma leek een mooie gelegenheid om na drie ronden honderd procent te hebben. Twee recente partijen (een competitiepartij en een rapidpartij) tegen hem won ik met wit, dat moest een derde keer toch ook kunnen? Maar nee. Ik speelde sommige stukken van de partij ook wel erg slecht…

Reinderman - Riemersma na 17.Le3

Ik hoopte in deze stelling dat Li zijn b-pion zou dekken met 17…Dc7, dan komt 18.Dg3! Na dameruil is de b-pion moeilijk te dekken. Maar Li vond terecht dat het niet nodig was.

17… Lf7 18. Pxb7

Lees meer >

Balen bij Batavia 1: een vlot begin

In het vijfde Bataviatoernooi was het remisepercentage laag: maar zestien van de vijfenveertig partijen eindigden in remise. Er werd dus slecht geschaakt en er werden veel fouten gemaakt, dit ongetwijfeld tot groot genoegen van het publiek. Ook in de stand had dat zijn weerslag, zo’n beetje dagelijks wisselde de koppositie en niemand stak boven de anderen uit. Precies iets wat je als ratingfavoriet niet wilt hebben natuurlijk. Een correct toernooi, met saaie partijen, weinig fouten, die meestal door de sterkste gewonnen worden, dat wil je hebben. Het werd dan ook niet mijn toernooi, vooral door een slecht slot. Vele rekenfouten maakte ik, niet alleen in de partijen die ik verloor, zelfs in mijn winstpartijen. En dan nog bijna het toernooi winnen!

Mijn toernooi viel in vier stukken te verdelen. De eerste twee ronden was er niets aan de hand. Ik hoorde op rating die partijen te winnen en dat gebeurde ook. Daarna kwam de klad erin: met wit verloor ik van Riemersma en de ronden erop kwam ik met remise goed weg. De rustdag deed me echter goed en ik had het gevoel heel goede partijen gespeeld te hebben tegen Ringoir en Greenfeld (pas thuis kwam ik erachter dat dat wel tegenviel). Als ongedeelde koploper ging ik de laatste twee ronden in: als gedeeld derde ging ik ze weer uit, en er was in de tussentijd dus heel wat misgegaan.

In de eerste ronde speelde ik tegen de jonge Engelsman Yang-Fan Zhou, die in huize Stam/Van Kampen logeerde. De partij ging precies zoals ik vooraf gehoopt had.

Reinderman-Zhou na 15.c5
Lees meer >

Fedorchuk wint 73e Noteboomtoernooi

Bij het Daniël Noteboomtoernooi in Leiden zijn zes spelers op de gedeelde eerste plaats geëindigd: Fedorchuk, Van den Doel, Ikonnikov, Rausis, Bitalzadeh en Smeets haalden allemaal vijf punten uit zes ronden. Van dit zestal had Fedorchuk de meeste weerstandspunten, zodat de Oekraïner zijn naam als winnaar in de wisselbeker kan teruglezen.

Lees meer >

Tata r10: Jan Smeets vlak achter koplopers

In ronde 10 is het beladen duel tussen Loek van Wely en Anish Giri in remise geëindigd. De andere twee Nederlanders verloren: Sokolov van Leko, L’Ami van Carlsen.

In de B-groep waren er twee Nederlandse onderonsjes: Van Kampen won van Timman terwijl Ernst verloor van Smeets, die nu een half punt achter de koplopers staat.

Groep A

Het duel tussen Loek van Wely en Anish Giri werd door beiden verschillend beleefd. Voor Loek was dit de belangrijkste partij van het toernooi, belangrijker nog dan de partij tegen Sokolov. Hier ging het om prestige! Hier zou uitgemaakt worden wie de beste Nederlander is! Anish was daarentegen hier helemaal niet mee bezig, voor hem was het een partij als alle andere. Maar wel eentje die hij wilde winnen natuurlijk, gewoon omdat hij dat nog niet gedaan heeft dit toernooi. Ook dit keer lukte het echter niet. Wel kwam hij met zwart uit de opening (een Grünfeld-Indiër die als Slavisch begon) iets beter te staan vanwege de zwakke witte pion op c3, en die wist hij ook te winnen, maar hij speelde het niet helemaal nauwkeurig verder en nadat wit de pion teruggewonnen had werd tot remise besloten.

Lees meer >