Krokodil loert naar egel

Niet alle journalisten in Chennai hadden verstand van schaken. Zo was er iemand die het belangrijker vond op een persconferentie aan Carlsen te vragen welk dier hij zou willen zijn, als hij geen mens zou zijn. Een krokodil, antwoordde de Noor. Die ligt geduldig te wachten op zijn prooi, in de wetenschap dat hij elk ander dier aankan. De overeenkomst met Carlsen als schaker is treffend.

De aandacht voor de match in de Nederlandse media was groot. Deze keer neem ik weer een aantal artikelen onder de loep. Om te beginnen de laatste twee artikelen van Wim van der Wijk, van wie ik in dit verhaal al de eerste zes artikelen besprak. Hij schreef ze in de kranten van de HDC Media, vier regionale dagbladen in de Randstad.

Veel kranten kwamen vrijdag al met een groot verhaal over de nieuwe wereldkampioen, op de dag dat de beslissing nog moest vallen.

Lees meer >

Een koningsdrama

Column van schaakvereniging Promotie

Lees meer >

1e klasse B – 3e ronde: DSC alleen aan kop

Het vijfde van DSC wint met duidelijke cijfers in Pijnacker en profiteert van slippertjes van de formaties van Discendo Discimus en Schaakcombinatie HTV.

Lees meer >

De les van Carlsen

Sinds vrijdag hebben we een wereldkampioen die graag doorspeelt als iedereen denkt dat het gegarandeerd remise wordt. En die dan toch vaak wint na een urenlange strijd. Hij wil namelijk heel graag winnen. Daar kunnen niet alleen schakers, maar ook jeugdleiders iets van leren.

Waarom jeugdleiders? Omdat wij jeugdspelers opleiden, op welk niveau dan ook – en dus een zekere verantwoordelijkheid dragen voor hun ontwikkeling. Het volgende tafereeltje,

Lees meer >

Schaken is gewoon leuk

Mooie foto van Harry Gielen

Lees meer >

Louis Hijweegen Schaaktoernooi

Rapid toernooi Wijk bij duurstede

Overpeinzing van Anish na de Anand-Carlsen match

‘’Het ziet er evenwel naar uit dat Magnus Carlsen het koninklijke spel nieuw leven kan inblazen…”

De afgelopen maand is de aandacht van de schaakgemeenschap (en die niet alleen) gevestigd geweest op de Wereldkampioenschapsmatch tussen wereldkampioen Anand en zijn uitdager Magnus Carlsen.

En ofschoon er vele meningen, commentaren en analyses door deskundigen, amateurs en wie al niet waren en nog zullen zijn van deze buitengewone gebeurtenis, wil ik toch graag een duit in het zakje doen.

Voor het gebeuren waren alle schakers en geïnteresseerden verdeeld in twee groepen: zij die voorspelden dat Magnus de Indische legende zou verpulveren en zij die meenden dat de eerste groep er helemaal niets van begreep. Eerlijk gezegd neigde ik meer naar de tweede groep, want zo’n match heeft een eigen atmosfeer en het ratingverschil van zo’n 100 punten in het voordeel van Magnus, dat hij in de voorbije jaren bijeen heeft gesprokkeld leek me niet doorslaggevend. Echter: de uitslag 6,5-3,5 spreekt boekdelen en de overwinning van onze nieuwe wereldkampioen Magnus Carlsen had niet overtuigender kunnen zijn.

Wat ging er dan verkeerd voor Anand, die zijn titel zes jaar achtereen kon behouden door de ene match na de andere te winnen? Is hem iets overkomen of is Carlsen nu eenmaal zoveel sterker dan Anand (en iedereen)? Het moet een combinatie van deze twee oorzaken zijn geweest.

Lees meer >

Sokolov bondscoach van de VAE

Ivan Sokolov is voor een jaar bondscoach geworden van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dit melden onder andere de kranten van Wegener en Omroep Flevoland. Hij is inmiddels verhuisd naar hoofdstad Dubai.

Eerder deze maand behaalde Sokolov nog twee gouden medailles op het EK-landteams, een voor het tweede bord en een voor de overall-prestatie. Eerder viel op dat hij actiever is geworden met het schrijven van boeken. Tegen Wegener geeft hij aan dat hij vanwege zijn leeftijd andere werkzaamheden zoekt. "Voorlopig blijf ik nog spelen, maar ik heb wel de beslissing genomen om het langzaam af te bouwen. Het bondscoachschap zie ik als grote uitdaging.”

Voor de VAE zijn drie landenwedstrijden van belang: het Arabisch kampioenschap, de Asian Continental Chess en de Olympiade.

Lees meer >

‘Veel lol in de partijen en ook daarna…’’

Anish over het Europees Team Kampioenschap met partijanalyse

…het land van de Poolse ‘Rzeczpospolita’…

Er zitten een paar dagen tussen de twee toernooien: het Europese Landenteams Kampioenschap en het Wereld Team Kampioenschap. Derhalve is er gelegenheid om terug te zien op het eerste toernooi.

De teamleden naast mijzelf waren de ervaren vechtjas Ivan Sokolov, Erwin L’Ami en Jan Smeets, beiden met een geweldig schaakinzicht en ten slotte de jonge en eerzuchtige Robin van Kampen, die vers bloed in het team inbrengt.

Het toernooi werd gehouden in het hartje van Polen en wel in downtown Warschau. Ik wist niet goed wat we ervan konden verwachten, maar we werden aangenaam verrast door de ongelofelijk modern aandoende omgeving, waarvan zelfs de zeer westerse Europese staten het een en ander zouden kunnen leren in dit land van de Poolse ‘Rzeczpospolita’ (republiek, vert.).

Het uitstekende hotel was goed gesitueerd, behalve voor degenen die hun ramen aan de ‘verkeerde’ kant hadden, zodat zij overlast ondervonden van de luidruchtige nachtclub in de nabijheid. Zoiets is in het drukke centrum bijna onvermijdelijk. Het restaurant liet aangename herinneringen na, hoewel men zal begrijpen dat naarmate het toernooi vorderde, menigeen de Poolse cuisine buiten het hotel ging verkennen.

Lees meer >

Tweekamp Anand-Carlsen

Alle analyses Schaaksite

Lees meer >