Tweekamp Anand-Carlsen
Alle analyses Schaaksite
Lees meer >Door een remise (65 zetten) in de tiende partij van het wereldkampioenschap in Chennai is Magnus Carlsen wereldkampioen geworden. De 22-jarige won de match (om maximaal 12 partijen) tegen de Indiër Viswanathan Anand met 6,5-3,5. De Noor (die 30 november 23 wordt) won de 5e, 6e en 9e partij van de match, terwijl Anand geen enkele partij won, en alleen in de 3e partij serieuze winstkansen had. Carlsen was voor de match de grote favoriet en heeft dat ook volledig waargemaakt.
Sommige mensen dachten dat de tiende partij een snelle remise zou worden, maar ze kwamen bedrogen uit. Er werd niet eens remise aangeboden: de partij eindigde omdat er geen matmateriaal op het bord meer stond. Helemaal niet gek natuurlijk: Anand had nog steeds de theoretische kans om zijn titel te behouden (door alle resterende partijen en de tiebreak te winnen) terwijl Carlsen er niet van uitging dat zijn tegenstander een remiseaanbod zou accepteren, en het bovendien gewoon leuk vindt om te schaken.

De partij van vandaag was een goed voorbeeld van hoe je met wit moet spelen als je aan remise genoeg hebt. Ik herinner me dat in de vorige WK-match Anand tegen Gelfand in de vierde tiebreakpartij met een 2-1 voorsprong heel passief speelde met wit en erg goed wegkwam met een remise. Carlsen speelde heel gezond en solide met wit, geen onnodige verwikkelingen toelatend. Na de opening was al duidelijk dat hoewel wit niet echt beter stond, het moeilijk was voor zwart om op winst te spelen. Zwart moest zelfs een beetje oppassen vanwege een zwakke pion op d6 en toen hij dat even naliet, had wit met 30.Pc3! groot voordeel kunnen krijgen. Carlsen deed iets anders en kreeg een paardeindspel dat evengoed nog wel iets beter voor hem stond. Het leek er zelfs op dat het model van het Nederlandse modemerk G-star een serieuze winstpoging deed, maar toen hij zag dat hij dan risico zou lopen, koos hij voor een veilige afwikkeling naar een stelling die makkelijk remise gehouden werd door hem. Op zet 30 na weer erg sterk gespeeld door de nieuwe wereldkampioen (die overigens bij de persconferentie nog steeds niet wilde verklappen wie zijn secondanten waren).
Lees meer >
Jubileumblitz voor het goede doel
IM Manuel Bosboom, WGM Bianca Muhren en WIM Anne Haast


De kopgroep in de 1e klasse A is uitgebreid naar vier teams, doordat de winnende ploegen van de eerste ronde hun reeks niet hebben weten voort te zetten.
Lees meer >

De derde ronde van de Promotieklasse van de Haagse Schaakbond is in de aanloop naar het Haags Weekendtoernooi gespeeld. Botwinnik blijft winnen en Schaakcombinatie HTV is de enige ploeg die aansluiting weet te houden.
Lees meer >
Magnus Carlsen heeft in de 9e ronde van het Wereldkampioenschap opnieuw gewonnen van Wereldkampioen Viswanathan Anand. De 22-jarige Noor sloeg met knap rekenwerk een gevaarlijke aanval van de Indiër af en won de partij na een blunder van Anand op de 28e zet. Door deze overwinning staat Carlsen met 6-3 voor en heeft een remise uit een van de volgende drie partijen nodig om de 16e Wereldkampioen schaken te worden.

Anand – Carlsen, 9e matchpartij, Chennai, 21 november 2013
1. d4 Pf6 2. c4 e6 3. Pc3 Lb4 4. f3 d5 5. a3 Lxc3+ 6. bxc3 c5 7. cxd5 exd5 8. e3 c4 9. Pe2 Pc6 10. g4 O-O 11. Lg2 Pa5 12. O-O Pb3 13. Ta2 b5 14. Pg3 a5 15. g5 Pe8 16. e4 Pxc1 17. Dxc1 Ta6 18. e5 Pc7 19. f4 b4 20. axb4 axb4 21. Txa6 Pxa6 22. f5 b3 23. Df4 Pc7 24. f6 g6 25. Dh4 Pe8 26. Dh6 b2 27. Tf4 b1=D+ 28. Pf1 De1 0-1
Op woensdagmorgen heeft de schaakwereld op waardige wijze afscheid genomen van Theo van den Berkmortel, die vorige week door een noodlottig auto-ongeval om het leven kwam in zijn woonplaats Someren. In Helmond gaven vele vrienden acte de présence, vooral uit Noord-Brabant, maar ook uit Limburg en Vlaanderen, recentelijk het belangrijkste arbeidsterrein van Theo waar het zijn schaaktrainingen betreft. Theo was van huis onderweg naar wijkgebouw De Fonkel om schaakles te geven aan een groep jeugdspelers. De heer Van Asperdt, een van de vrijwilligers van jeugdschaakvereniging De Pionier, zette de betekenis van Theo van zijn club uiteen aan de hand van de stukken op het schaakbord, van pion tot koning.
De heer Lomans, spreker namens de gemeente Someren, waar Theo sinds 1999 als medewerker van de afdeling welzijn actief was, schetste een trefzeker beeld van Theo, waarin velen zich konden herkennen. De beschrijving van de invulling die Theo gaf aan het gemeentelijk clean-desk-beleid leidde zelfs tot enige hilariteit in de zaal.
Een passende hommage gaf schaakvereniging Humbeek (België) in de competitiewedstrijd van afgelopen zondag door bord 1 demonstratief leeg te laten en een ingelijste foto van Theo bij het bord te plaatsen. Een sterk eerbetoon aan een schaakspeler en trainer die alom geliefd was.

Anand ging in de zesde partij ten onder aan schadelijk materiaal. De zevende partij werd remise na 32 blauwe zetten. En de achtste partij kreeg als predicaat: ‘Carlsen speelt op balbezit, het publiek mort’. Lezers van enkele regionale kranten in de Randstad worden al de hele match getrakteerd op bijzondere verslagen van een toevallige redacteur die alle ins en outs kent.

Wim van der Wijk (rechts) kreeg in 2012 bij HSG de Spit Prestatiebeker, een prijs voor prestaties buiten het bord. Die kreeg hij voor het mede-opstellen van het beleidsplan en het meeschrijven aan en eindredigeren van het boek ‘Mat in de Mediastad’, over de Hilversumse schaakgeschiedenis. De andere co-auteur had de beker al in 1993 gekregen en je kunt de Spit Prestatiebeker geen twee keer krijgen. (foto: René Olthof)
Wim van der Wijk begon zijn journalistieke loopbaan bij De Gooi- en Eemlander als ‘redacteur binnen- en buitenland’. Aanvankelijk was ik onder de indruk van de omvang van zijn vakgebied, maar toen ik iets meer van journalistiek wist, begreep ik dat hij juist over een heleboel dingen niet mocht schrijven.
Lees meer >
Schaaksite.nl is een site voor iedere geïnteresseerde in het schaken. Daarom mag aandacht voor de schaakrubrieken in de landelijke bladen niet ontbreken. Wekelijks publiceren of verwijzen wij naar deze schaakrubrieken. Wij streven naar publicatie op de woensdag na het verschijnen van de veelal zaterdagse schaakrubrieken.
Lees meer >Schaakvereniging Caissa-Eenhoorn gaat vernieuwen! Dit jaar ook rapidschaak, ook voor thuisschakers en leden van andere verenigingen!

De vier avonden waarop rapid gespeeld kan worden zijn gepland. De eerste ronde zal plaats vinden op 26 november. De overige speeldata zijn op 21 januari, 25 februari en 25 maart. De eerste wedstrijd begint om 20.00 uur. Er wordt gespeeld volgens het Amsterdamse systeem (dat wel bekend is van het snelschaken), in groepen van zes waarbij op een avond elke speler elke andere speler uit die groep een keer treft. Speeltempo is 20 min p.p.p.p.
Een avondje rapidschaken is een mooie gelegenheid om kennis te maken met de gezellige schaakvereniging Caïssa-Eenhoorn. Deelname is gratis voor alle leden van Caïssa Eenhoorn. Huisschakers en leden van andere clubs zijn echter ook welkom. Van hen wordt het luttele bedrag van €5,= gevraagd. Er wordt gespeeld in cultureel centum de Huesmolen in Hoorn. Opgeven is van nu mogelijk. Meld je aan via .
Lees meer >