Aankondiging Laren Rapid Toernooi op 19 oktober 2024
Het Rapid toernooi trekt doorgaans een breed publiek van alle niveaus.
Lees meer >Het Rapid toernooi trekt doorgaans een breed publiek van alle niveaus.
Lees meer >
Op Schaaksite treft u al vanaf 10 april 2018, voornamelijk op vrijdagen (zomer- en winterreces daargelaten) een boekrecensie aan. Een van de nieuwe recensenten is Jan Breukelman. We stellen hem graag nader aan u voor. Hieronder een door hem zelf geschreven korte biografie.
Mijn naam is Jan, ik ben 37 jaar oud en ik woon in Voorschoten. In het dagelijks leven ben ik projectleider en adviseur bij Royal HaskoningDHV, getrouwd met Sanne, vader van twee kleintjes en groot fan van Talking Heads (niet-limitatieve opsomming).

Jan Breukelman (foto Mees Breukelman – 4 jaar)
Op mijn 4e heb ik schaken geleerd van mijn vader. Als klein jochie had ik veel lol in schaken met mijn opa (ook per briefpost, jaja heus correspondentieschaak voor de komst van het www), hoewel ik me zijn devies om op de handen te gaan zitten pas veel later eigen heb gemaakt. Ik heb aan veel jeugd-nk’s meegedaan met als beste prestatie gedeeld Open Nederlands Jeugdkampioen t/m 16 jaar in Hengelo in 2002 (4e op wp vind ik toch minder romantisch klinken). Sinds mijn studententijd in Utrecht speel ik voor mijn cluppie Paul Keres, vanaf seizoen ’22-23 in de Meesterklasse.
Ik vind schaken leuk, ik vind schrijven leuk en ik vind het leuk om met bord en stukken een schaakboek ter hand te nemen. Verwacht van mij geen computervariantjes en droge stof (en als ik dat in een boek aantref, dan vind ik daar dus wat van). Eerder een kritische blik, een gezonde dosis humor en vooruit, dan toch ook nog een beetje schaaktechnisch niveau. Met een IM-norm op zak en een FIDE-rating boven de 2400 moet de IM-titel er ooit nog een keer van komen. Geen betere weg daarnaartoe dan met een stok achter de deur in de vorm van recensies schrijven voor schaaksite, want ja, dan zal zo’n boek toch ook eens open moeten…
Lees meer >
U kent GM Jacob Aagaard vast wel als succesvol auteur van diverse uitstekende boeken. Hij won meerdere onderscheidingen. Maar schrijven is lang niet het enige wat hij doet. Hij is een succesvol trainer en sinds kort de CEO van een groep van uitgeverijen. De overname van New In Chess en Everyman Chess door Quality Chess van Jacob Aagaard en GM John Shaw was belangrijk schaaknieuws eerder dit jaar. Hoog tijd om Jacob te vragen naar wat er is gebeurd en wat zijn plannen zijn. Maar we beginnen met de persoon zelf, zijn carrière als schaker, schrijver, trainer en hoe het uiteindelijk tot de overname kwam.
Wanneer ben je begonnen met schaken en wie heeft je schaken geleerd?
Ik kreeg les van mijn ouders toen ik zes jaar oud was. Ik verloor en begon te huilen. Toen wilden ze niet meer met me spelen. Later schaakte ik met een ander kind op school en toen was er ook een schaakclub op de school. Ik was een jaar of elf en zei ik tegen mijn moeder dat ik graag wilde schaken. Ze nam me mee naar een schaakclub. Het was een gelukje dat ze al een juniorenafdeling hadden toen ik aankwam. Ik ging er voor de eerste keer eind mei 1985 naar toe. De juniorenafdeling begon in augustus 1985, anders waren we met drie kinderen geweest in plaats van 25. Zo is het begonnen.
Lees meer >De Queer Schaakclub in Amsterdam sluit zich aan bij de Schaakbond Groot-Amsterdam (SGA) en de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB). Dit is een belangrijke stap voor deze unieke schaakclub, die zich richt op de LHBTIQ+-gemeenschap en haar bondgenoten. De club werd in 2022 opgericht door Rens Mors en Erik Kerssen. De Queer Schaakclub onderscheidt zich van andere schaakclubs door zijn focus op inclusiviteit en de informele sfeer.
Lees meer >Van Roosmalen op Reportage. Zo heet het nieuwe tv-programma van Marcel van Roosmalen en aanstaande vrijdag behelst het onder meer een reportage over het Tata-schaaktoernooi.
Wat schaarse info hier.
Een eerder verhaal van de bekende tv-maker/journalist Marcel van Roosmalen over schaken hier: https://decorrespondent.nl/5238/op-dit-nederlands-schaakkampioenschap-spat-de-concentratie-je-tegemoet/062fdc56-d491-0985-3282-1ca2149652d6 en ik meen ook eens in NRC.
Van Roosmalen op Reportage zie je vanaf vrijdag 6 september iedere vrijdag rond 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 3.
Lees meer >De lijst met overwinningen zal voor Erik van den Doel ergens rond de tweehonderd zeges tellen. Maar als het om het klassieke schaak gaat, ontbrak Hoorn daarop. Met zijn deelname aan het Oscar Romero Open Hoorns heeft de 45-jarige prof die lacune ingevuld. Het zesrondige evenement leverde hem een dubbelslag op. In de Oscar Romeroschool stond ook de titel van de Noordhollandse Schaakbond op het spel en als speler van de landelijke eersteklasser Magnus uit Schagen ging die eveneens naar de grootmeester.

Uittredend NHSB-kampioen Martijn Monteban (rechts) en aankomend NHSB-kampioen Erik van den Doel wensen elkaar in de slotronde prettige partij.
Lees meer >














Deze stelling ontstond na de 27e zet van zwart in een rapidpartij tussen Aronian en Kovalev (2015). Ik kreeg hem als opgave op Chessable. Binnenkort schrijf ik een recensie over de betreffende training. Om niet al te veel te verklappen, zeg ik ook nog even niet welke training het is. Maar voor dit moment moet je het met deze stelling doen. Ik zag binnen enkele seconden wat de beste voorzetting is voor wit. En jij? Oplossing…
Lees meer >
Op Schaaksite treft u al vanaf 10 april 2018, voornamelijk op vrijdagen (zomer- en winterreces daargelaten) een boekrecensie aan. Een van de nieuwe recensenten is Bram de Vries. We stellen hem graag nader aan u voor. Hieronder een door hem zelf geschreven korte biografie.

Bram de Vries (foto Harry Gielen)
Mijn naam is Bram de Vries, ik ben 29 en woon in Wageningen. Schaken leerde ik van mijn vader, en thuis deden we veel bordspellen. Het grote schaakenthousiasme begon toen we met een groepje op de basisschool fanatiek meededen aan het basisschooltoernooi in Zwolle.
Jarenlang speelde ik bij ZSG, waar we vele vrijdagavonden tot diep in de nacht bughouseden. In 2013 verkaste ik naar Wageningen om Bos- en Natuurbeheer te studeren en sindsdien woon, werk en schaak ik hier. Toernooien speel ik het liefst op treinafstand of juist meerdaags vanaf de camping, waarbij er altijd wel een schaakboek meegaat.
Met veel plezier lees ik de rubrieken en verslagen op Schaaksite. Hopelijk kan ik als recensent een bijdrage leveren aan het leesplezier en de boekenkeuze van clubschakers!
Lees meer >Vandaag eindigt het toernooi met de laatste 9e ronde. In geen enkele leeftijdsklasse is er al een afgetekende winnaar, maar bij bijna elke leeftijdsklasse is er wel een koploper die het kampioenschap in eigen hand heeft. Maar ja, wat zegt dat in zo’n sterk deelnemersveld? Bij de jongens U12 heeft “onze” Noah Ritzerveld nog een kleine kans om de top-3 te halen. Maar dan moet Noah aan bord 4 wel winnen met wit waarbij hij zou uitkomen op 7 punten en moeten de witspelers aan bord 2 en 3 hun partij niet winnen.
Lees meer >
Zie jij hoe wit wint in deze stelling? Ik kwam hem tegen op een van de vele puzzelsites, en moet heel eerlijk zeggen… ik zag het niet. Natuurlijk je kunt slaan op e6, maar dan komt 1…, h3 en hoe houd je die vrijpion dan tegen? Dat vind ik altijd heel lastig, vrijpionnen stoppen, en ik stond op het punt om het op te geven.
Dat ik de oplossing uiteindelijk toch vond,
Lees meer >