Niels Ondersteijn beste (snel)schaker van Hilversum

Niels Ondersteijn ‘Beste schaker van Hilversum’ 2023

Er is een nieuwe ´Beste schaker van Hilversum´ en hij komt uit Utrecht: Niels Ondersteijn. Hij was ook wel favoriet als houder van de internationale meestertitel en  op grond van zijn elorating van 2360 punten. Met een score van 6 uit 7 sleepte de speler en voorzitter van Paul Keres de titel 2023 in de wacht.

Het toernooi trok maandagavond 16 januari 35 deelnemers en dat betekent bijna volle bak in de fraaie serre van foodhall Mout.

Lees meer >

Een kostbaar matchpunt

KNSB Klasse 1B Ronde 5 op 17 december 2022: Venlo 1-DD1

Na de ongelukkige nederlaag tegen Krimpen aan den IJssel, mede veroorzaakt door een hoop pech (ziekte en ander onheil) in de recrutering van manschappen, was me er alles aan gelegen dit keer weer met een voltallig team aan de start te verschijnen. Gelukkig zat ik voor de thuiswedstrijd tegen DD 1 weer wat ruimer in de mensen,

Lees meer >

Giri (mede) aan kop met overwinning op Carlsen

Een jaar geleden had ik even contact met de toernooi­directeur van Tata Steel Chess, Jeroen van den Berg. Het leek mij een leuk idee om de Nederlands/Amerikaanse Guido Imbens, die in 2021 de Nobelprijs voor de economie had ontvangen en zelf ook een schaker, uit te nodigen om de ronde te openen.

Jeroen vond dat een uitstekend idee, maar zoals we allemaal weten gooide corona ook in de editie van 2022 roet in het eten.

Lees meer >

Anish Giri wint van Magnus Carlsen in Wijk aan Zee

Foto: Lennart Ootes

 

(Verslag volgt later)

Lees meer >

Kamervragen en antwoorden Nederlandse deelname aan WK landenteams in bezet Oost Jeruzalem

De vragen zijn gesteld door Jasper van Dijk (SP)

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2022Z22855&did=2022D49426

Vraag 3
Bent u bekend met het feit dat het WK schaken voor teams, met deelname
door Nederland, deze maand plaatsvindt in een hotel in Oost-Jeruzalem, dat
wordt beschouwd als door Israël bezet Palestijns gebied?3
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
Klopt het dat dit hotel is gebouwd op geconfisqueerd Palestijns gebied?

Lees meer >

Tata ronde 3: Jorden verliest van Caruana, Carlsen-Ding remise

Vanmorgen schreef ik alvast een voorbeschouwing:

In restauranttermen: vandaag serveren de chefs Magnus Carlsen en Liren Ding het hoofdgerecht. Voor ons interessante bijgerechten zijn Caruana – Van Foreest en Maghsoodloo – Giri, terwijl Max Warmerdam en Eline Roebers een amuse vooraf opdienen. Het toetje blijft nog een verrassing. Misschien dat Thomas Beerdsen daar tegen rode lantaarndrager Jergus Pechac voor kan zorgen? Gezien zijn spel in de eerste twee ronden zou dat goed mogelijk zijn (zijn partij is nu ook in dit verslag opgenomen)

Lees meer >

Krantenrubrieken weekend 7 januari 2023

Wekelijks publiceren we de diverse schaakrubrieken van de weekendkranten. Wij streven naar publicatie op de woensdag of donderdag na het voorgaande weekend.

Lees meer >

Tata Steel 2023 overzicht

Verslagen met medewerking van Richard Vedder, Michaël van Liempt, Paul Wiselius, Michel Hoetmer, Wijnand Engelkes, Bram Klapwijk, Ivo Stork, Herman Grooten en Dimitri Reinderman.

[1] [2] [3] [4] [5] [5a] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [podcast]

Masters: uitslagen | stand     Challengers: uitslagen | stand     Qualifiers: uitslagen     Amateurs: uitslagen

Tata ronde 2: Niemand meer op 100%

In Tata Steel Chess is na twee ronden iedereen in zowel de Masters als de Challengers van de 100% af.

Laten we beginnen bij de Masters.

Na zijn overwinning in ronde 1 hield Abdusattorov in een Ragozin-variant van het damegambiet probleemloos remise tegen Caruana in een partij waarin het evenwicht nooit wezenlijk werd verbroken.
Voor Ding tegen Maghsoodloo leek er lange tijd iets in de stelling te zitten.

Lees meer >

Tata ronde 1: Challengers leuker dan de Masters! 

Het jaarlijkse schaakfeest is weer begonnen. Eindelijk weer met een volle Moriaan.  

Er was weer publiek!  © Jurriaan Hoefsmit – Tata Steel Chess Tournament 2023

Ik was er niet aanwezig, maar zag op de beelden wel wat wijzigingen in de speelzaal. Minder amateurschakers en de koffie- en snerttent zag ik niet meer op de plek waar die voor Coronatijd stond. Het geslurp achter het bord in de amateurgroepen zal toch niet verleden tijd zijn? 

Lees meer >