Rubrieken

Gespot 56: Paard naar de hoek

Bij het grasduinen in schaakboeken, het doorbladeren van schaaktijdschriften, het surfen op het internet, het bekijken van schaakfilmpjes valt het oog wel eens op interessante stellingen, bijzondere voorvallen, geniale zetten en grappige blunders. In deze rubriek wil ik u die graag voorleggen.

Bent u ook iets tegengekomen? Laat het ons weten.


Dat ik als schaaktrainer een bijzondere voorliefde voor de schaakstrategie heb, is bij velen bekend. Vele jeugdspelers die ik in de trainingen heb gehad, heb ik geprobeerd niet alleen te interesseren voor dit moeilijke onderdeel van het spel, maar ook om hen wegwijs te maken in deze materie. En dat gaat met vallen en opstaan, zoals ook velen hebben gemerkt. Want hoe kun je een speler – die als het ware in een donker oerwoud loopt – helpen om hem hieruit te halen?

Van clubschakers hoor ik vaak dat ze volkomen in het duister tasten over waar het er in een stelling om draait. Vandaar dat ik in mijn trainingen voor deze mensen geprobeerd heb hen een soort baken aan te reiken, waardoor zij niet helemaal in het donker hoeven te blijven. Je ontkomt er dan niet aan om hen de nodige aanknopingspunten te bieden om zo het denkproces enigszins te structureren en in de goede richting te sturen. Het boek van de Nederlandse meester Willy Hendriks, Move First, think later gaat over de zin en de onzin van het aanreiken van dergelijke denkpatronen. Sterker nog: de titel van het boek geeft eigenlijk aan, dat grootmeesters meestal niet denken zoals veel auteurs van boeken doen geloven. En waarschijnlijk is dat ook zo, om de simpele reden dat veel processen bij grootmeesters ‘geautomatiseerd’ zijn. Ze ‘zien’ meestal binnen luttele seconden waar het er in een stelling om draait en spelen op basis daarvan ook in de meeste gevallen ook de juiste zet.

Ik heb hierover met Willy wel eens discussies gevoerd. Mijn ervaring is namelijk dat spelers, die een klein beetje houvast hebben, beter gaan schaken. Mijn doelgroep bestaat meestal niet uit mensen die – zeker op strategisch gebied – nog niet al te veel ‘geautomatiseerd’ hebben in hun denkproces. Als die zouden gaan spelen volgens de titel van Hendriks’ boek, zou er vermoedelijk weinig terecht van komen.

Lees meer >

Schaakrubrieken weekend 12 oktober 2013

Schaaksite.nl is een site voor iedere geïnteresseerde in het schaken. Daarom mag aandacht voor de schaakrubrieken in de landelijke bladen niet ontbreken. Wekelijks publiceren of verwijzen wij naar deze schaakrubrieken. Wij streven naar publicatie op de woensdag na het verschijnen van de veelal zaterdagse schaakrubrieken.

Lees meer >

Begrijp wat u doet: Gambiet 4: Het Albin’s Tegengambiet

Gambiet 4: Het Albin’s Tegengambiet

We weten allemaal dat we op 1. d2-d4 een goed antwoord op ons repertoire moeten hebben staan. In deze serie hebben we redelijk wat systemen tegen deze witte openingszet aangeboden. Het nadeel van de gebruikelijke openingen is altijd de witspelers daarop voorbereid zijn. Vandaar dat we opnieuw een verrassingswapen in de etalage zetten. Het gaat om het Albin’s Tegengambiet dat geen goede reputatie heeft. Maar omdat topspelers als Alexander Morozevich en Hikaru Nakamura er heil in zien om het systeem in de praktijk succesvol toe te passen, zal het toch niet zo heel slecht zijn.

Alexander Morozevich (foto Jos Sutmuller)
Hikaru Nakamura (foto Frans Peeters)

Het gambiet is genoemd naar Adolf Albin (1848-1920). Hij was een Roemeen die op relatief late leeftijd leerde schaken, en die het systeem uitgebreid bestudeerde. Laten we maar eens kijken wat de merites van dit relatief onbekende gambiet zijn.

Lees meer >

Een bevredigende executie

Column van Schaakvereniging Promotie

Lees meer >

Eindspelfinesses 40: Eindspelen uit Bremen

Eindspelfinesses 40

Lees meer >

Schaakrubrieken weekend 5 oktober 2013

Schaaksite.nl is een site voor iedere geïnteresseerde in het schaken. Daarom mag aandacht voor de schaakrubrieken in de landelijke bladen niet ontbreken. Wekelijks publiceren of verwijzen wij naar deze schaakrubrieken. Wij streven naar publicatie op de woensdag na het verschijnen van de veelal zaterdagse schaakrubrieken.

Lees meer >

Iedere klas één schaakspel

Een open brief over het jeugdbeleid van de schaakbond

Lees meer >

Vrijwilligerswerk in ruil voor zorg

Column van Schaakvereniging Promotie

Lees meer >

Granda grandioos in Cochabamba

Column van Schaakvereniging Promotie

Lees meer >

Stapt de OSBO uit de KNSB?

In september 1946 is de OSBO opgericht. De Oostelijke Schaakbond is ontstaan uit een fusie tussen de GOSBO en de GSB.

“Een verzoek van de “Twentsche Schaakbond” (nu SBO) in 1946 om met de GOSBO en de GSB (nu OSBO) te mogen fuseren heeft men gemeend te moeten weigeren, omdat gevreesd werd dan teveel van het goede te krijgen. Bovendien zouden er dan grote moeilijkheden kunnen ontstaan met de te maken reizen”.

De OSBO is de grootste regionale bond binnen de KNSB en is altijd een bond met aanzien geweest met goede bestuurders. In de Bondsraad hadden (en hebben) zij altijd een zwaarwegende stem. Nu verkeert deze bond al enkele jaren in crisis daar er geen vrijwilligers te vinden zijn voor bestuurs- en andere taken.

Door de invoering van de code goed bestuur van NOC*NSF moesten ook de statuten en huishoudelijke reglementen van de KNSB en de regionale bonden worden aangepast omdat onder meer de bestuurderstermijn gemaximeerd moest worden. Sommige bestuursleden moesten hierom aftreden zonder dat er altijd vervangers waren. Dit leidde weer tot bijzondere constructies. De OSBO had hier naar verluidt ook last van. Naast de voordelen van de code is dit een van de nadelen in een situatie waarin al jarenlang het aantal vrijwilligers sterk afneemt. Wat zich verder binnen de OSBO heeft afgespeeld is (voor outsiders) niet bekend en dat moet maar zo blijven.

Lees meer >