Toernooien

Vijf spelers boven aan bij BPB Limburg Open

In het BPB Limburg open, dat voor de dertiende keer gehouden werd in Maastricht is een vijfmanschap bovenaan geëindigd. Op basis van de TPR werd de Poolse grootmeester Grzegorz Nasuta tot winnaar gekroond. Daarmee gaf hij de grootmeesters Loek van Wely, Benjamin Bok, Mikhail Gurevich en IM Thomas Beerdsen het nakijken.

De analyseruimte

Het toernooi wordt sinds vorig jaar gespeeld in de vernieuwde sporthal De Geusselt, vlakbij het stadion van MVV. Het hele gebouw ademt gedurende de Pinksterdagen als een schaaktempel. Als je binnenkomt in de sportcafé, staan er op elke tafel schaakborden, verderop in een mooi zaaltje ook een analysekamer, in de gang bartafels met schaakborden, een schaakwinkel en natuurlijk een commentaarzaal. Daar was trouwens de ingehuurde IM Stefan Kuipers op zaterdag afwezig omdat hij last van zijn keel had. Gelukkig kon zijn Apeldoornse collega, IM Merijn van Delft, de honneurs waarnemen.

Strijd aan de topborden

Het toernooi was erg sterk bezet in de top. Want behalve de achtvoudige Nederlandse Kampioen Loek van Wely (2604), hadden ook Jorden van Foreest (2610) en Benjamin Bok (2638) hun deelname toegezegd. Eerder had voormalig wereldtopper Mikhail Gurevich (2579) zich ook bereid gevonden om zich in dit strijdgewoel te wagen. Daarnaast was op voorhand ook de Duitser Alexander Donchenko (2618) en de winnaar van de vorige editie Sipke Ernst (2541) kanshebber.

Na drie ronden was er slechts één speler met de maximale score: de Pool Nasuta. Na een keurige remise met zwart tegen Van Wely, was ook hij van de 100% af. Het werd vanaf dat moment wel een beetje stuivertje wisselen aan kop, waarbij in de vijfde ronde een paar belangrijke beslissingen vielen. Bok won van Lucas van Foreest, Nasuta klopte Donchenko, Gurevich versloeg Jorden van Foreest en Van Wely wees in een hard gevecht clubgenoot bij de Kennemer Combinatie, Admiraal terug.

Lees meer >

Limburg Open 2019 inclusief partijen

Website | Locatie | Eindstanden en uitslagen: A-groep, B-groep, C1-groep, C2-groep,Veteranen | Partijen in Chess24
Alle partijen in de viewer:

Lees meer >

NK Lightning met Anish Giri!

Volgende week zaterdag is het zover: het vijfde NK Lightning. Niemand minder dan Anish Giri speelt mee! Heb jij altijd al eens tegen de nummer vier van de wereld willen spelen? Zijn twee minuten partijen echt jouw ding? Of wil je graag het Willem II Stadion van dichtbij zien? Meld je dan snel aan via de site van SG KiNG!

 

 

Lees meer >

Carlsen leidt in vernieuwd Norway Chess

Norway Chess, traditioneel een van de sterkste toernooien van het jaar, heeft dit jaar een vernieuwde opzet waarbij als de reguliere partij in remise eindigt er een snelschaakpartij wordt gespeeld om de helft van de punten. Dit betekent dat we in plaats van de gebruikelijke 1-0 en 1/2-1/2 we uitslagen zien als 2-0 en 1.5-0.5. Voor Magnus Carlsen, wereldkampioen in klassiek schaak en in snelschaken, is deze opzet bepaald niet nadelig en hij leidt dan ook na drie ronden. Toch wordt het toernooi niet gedomineerd door de snelschaakspecialisten. De nummer één van de wereld, Maxime Vachier-Lagrave, staat namelijk samen met tiebreakspecialist Alexander Grischuk onderaan…

De nieuwe opzet houdt in dat er eerst een klassieke partij wordt gespeeld, waarbij de spelers twee uur voor de hele partij krijgen, met tien seconden per zet vanaf zet 40. Winst in deze partij levert twee punten op. In het geval van remise krijgen beide spelers een half punt en wordt er (na een korte pauze) een armageddonpartij gespeelt waarbij wit tien minuten krijgt, zwart zeven minuten met vanaf zet 60 drie seconden per zet. Wint wit, dan krijgt die een extra punt, anders gaat het punt naar zwart.

Eerder dit jaar werd in het Bataviatoernooi een opzet gehanteerd waarbij er voor in plaats van na de partij gesnelschaakt werd. De voor- en nadelen hiervan heb ik hier besproken. De opzet van Norway Chess vind ik logischer, maar het risico is dat spelers dan juist op remise gaan spelen in het klassieke schaak. Zo eindigden in de eerste ronde alle partijen remise. In de tweede ronde maakten Grischuk en So het nog bonter: remise binnen zeven minuten! De witspeler verklaarde zich niet lekker te voelen. Een groot voordeel van het systeem vind ik dat ik het erg leuk vind om zo’n snelschaakpartij live te volgen, zeker met commentaar van sterke spelers erbij. De gewone partijen zijn op zich ook leuk om te volgen, maar een uitzending van vier a vijf uur is wel erg lang.  Er zijn natuurlijk snelschaaktoernooien met sterke spelers, maar dan zijn er vaak veel partijen tegelijk. Hier heb je steeds één partij met een groot belang. Dat laatste is ook een nadeel: het is heel goed mogelijk dat in de laatste ronde een armageddonpartij om 50.000 euro beslist (verschil tussen eerste en derde plaats) en dat het dan in gooi- en smijtwerk eindigt. Zie het filmpje van chess.com van de partij tussen  Aronian en Grischuk, die de eerste in verloren stelling op tijd won met zetten als Kc41/2 en een omvallende zwarte koning.

Na dit mazzeltje leek Aronian door te stomen. Alleen nog even de goede vrijpion opspelen met wit tegen Carlsen. Welke zou u spelen, g- of h?

Lees meer >

Hugo ten Hertog wint ‘eigen’ weekendtoernooi Utrecht

Het open Kampioenschap van Utrecht is gewonnen door Hugo ten Hertog. Net als Max Warmerdam en Twan Burg haalde hij vijf punten, maar met de hoogste TPR en de meeste SB- en weerstandspunten waren al zijn tiebreaks het beste. In het veld met vier grootmeesters waren de drie Nederlanders duidelijk het beste: Twan had o.a. GM Miezis verslagen, Max had IM Lars Ootes en GM Arnaudov aan de zegekar gebonden, terwijl Hugo weliswaar remises afstond aan Twan (laatste ronde) en GM Lalic, maar wel een vol punt scoorde tegen Max.

Wie de zegelijst bekijkt van het OKU zal opvallen dat het bijna altijd grootmeesters zijn die winnen. De laatste nog niet-GM die won was Erwin l’Ami in 2001, de laatste nooit-GM was Evgeny Ragozin in 1998. De kans dat Ten Hertog GM wordt is groot, maar het had nog niet de hoogste prioriteit bij hem. “Eerst het OKU winnen, de GM-titel komt dan later wel een keer.” En nu dus gelukt! Dan komt de GM-titel vast ook wel een keer. Het is trouwens ook vrij bijzonder dat een speler van de organiserende vereniging Paul Keres het toernooi wint. De laatste die dat voor Hugo deed is Anton Rosmüller (ook de eerste, zie reactie JJJ), maar dat is wel een tijdje geleden, in 1976…

Foto: Edith van Putten

Hugo won het toernooi met een aloude weekendtoernooistrategie: remises tegen de GM’s (Burg en Lalic), winnen van de rest. Voor dat laatste moest hij behoorlijk wat moeite doen: Joris Kokje en Julian ten Overdam versla je niet zomaar. En dan was er ook nog Max Warmerdam, die zijn eerste vier partijen gewonnen had. Die moest dus verslagen worden en dat lukte, waarmee de rest van de dag vrijaf genomen kon worden (na een korte remise in de laatste ronde). Het was een partij met een thema: een passieve loper op h2 die diverse malen terug in het spel gebracht kon worden, maar het gebeurde maar niet. In de slotstelling deed de loper nog steeds niets.

Uit de andere partijen nog een leuke stelling. Hoe staat het na 31.Te7?

Lees meer >

Wendy Huang en Dana Verheij bovenaan in Rijswijk

In Rijswijk werd gedurende het Hemelvaartweekeinde de Nederlandse jeugdkampioenschappen t/m 12 jaar gehouden. Het was inmiddels al de 29ste keer dat het toernooi hier plaatsvond en dat was voor toernooidirecteur Ted Barendse het sein om een crowdfundingsactie te beginnen om bij het lustrum van volgend seizoen toch een beetje uit te kunnen pakken. Het toernooi heeft al jaren geen sponsor meer, maar kan zich bedruipen door een grote schare aan vrijwilligers die zich op geheel eigen wijze verdienstelijk maken. Zoals Barendse het verwoordde: “we hebben een goed geoliede machine die elk jaar de klus weet te klaren”. En dat het een flinke klus is, wordt vooral na afloop duidelijk. Bij het naar buiten gaan, mag elke deelnemer een mooi standaardje meenemen met zijn of haar beste schaaktechnische fragment erop. Een bijzonder aandenken voor later!

Alle deelnemers

Lees meer >

‘Oude’ Helgason wint in Soest

Reynir Helgason heeft het Hemelvaarttoernooi in Soest gewonnen. Opmerkelijk genoeg was het bij zijn eigen club pas zijn tweede deelname. Wel ook meteen zijn tweede zege.

Vorig jaar won hij het toernooi samen met Tim Lammens, Arie van der Burch en Cesar Becx. Hij zei toen: “Tien jaar geleden heb ik voor het laatst een toernooi gespeeld. Toen was ik veertig, nu ben ik vijftig, dus misschien moet ik op m’n zestigste maar weer een toernooi spelen.”

Helgason is een Zweedse FM die al heel lang in Nederland woont en ook al heel lang voor Soest speelt. Het is dan ook opmerkelijk dat hij vorig jaar pas voor het eerst aan het eigen, eerbiedwaardige toernooi deelnam. Deze keer had hij even getwijfeld. “Als het mooi weer was geweest, had ik me teruggetrokken.” Het mooie weer kwam echter pas ’s middags en toen had hij al vier partijen gewonnen. In de vijfde ronde speelde hij remise tegen clubgenoot Arie van der Burch. “Dit was de enige partij waarin ik in gevaar was. Ik stond verloren, maar Arie zag het niet.” Na een zege in de zesde ronde stond Helgason een punt voor op de nummers twee. Reden voor de laatste tegenstander Joost Marcus om na één zet remise aan te bieden. Een vriendelijk aanbod, maar Helgason besloot toch gewoon door te gaan met lekker schaken.

Lees meer >

Inschrijving Hoogeveen 2019 geopend


De inschrijving voor de 23ste editie van het Hoogeveen Schaaktoernooi is geopend. Inschrijven is mogelijk via www.hoogeveenchess.nl/nl/inschrijven

SGA PK onderdeel van Amsterdam Science Park Schaaktoernooi

Al meer dan 135 aanmeldingen. Prijzenfonds: € 7580 in open groepen

Het negende Amsterdam Science Park Schaaktoernooi vindt plaats van zaterdag 6 juli t/m zondag 14 juli 2019. In het gezellige sportcomplex Universum worden negenrondige toernooien en vierkampen georganiseerd. Omdat het Amsterdam Open 2019 niet zal worden georganiseerd, zal het SGA Persoonlijk Kampioenschap eenmalig worden geïntegreerd in het Amsterdam Science Park Schaaktoernooi. In alle vier groepen zijn extra geldprijzen te winnen voor leden van de SGA.

Lees meer >

FIDE Grand Prix toernooi Moskou met Giri

FIDE Grand Prix toernooi in Moskou. De finalisten plaatsen zich voor het Kandidatentoernooi dat in 2020 gehouden wordt. Giri is de 1e ronde helaas al uitgeschakeld.
Alle partijen in viewer:

Lees meer >