Benjamin Bok de sterkste in Eindhoven
In Eindhoven werd dit weekend het WLC Weekendtoernooi gehouden. De afkorting WLC staat voor “Woensel Lichttoren Combinatie”, een fusieclub die al vrij lang bestaat en een zeer bloeiend clubleven kent. Het was de tiende keer dat dit weekendtoernooi gehouden werd en dat betekende een jubileum. Dus had het organisatiecomité voor alle deelnemers een zeer aardige pennenset in petto bij het begin van de eerste ronde. Een grote schare aan vrijwilligers slaagde er – net als in andere jaren – in om het toernooi tot een succes te maken. Er was dan ook geen enkele wanklank en het tijdschema kon keurig gehandhaafd blijven.
Het toernooi had in de A-groep een zeer aardige bezetting met drie grootmeesters, één kandidaat grootmeester, een IM, een handjevol FM’s, een heuse CM en last but not least, de voorzitter van de KNSB, Marleen van Amerongen, die na 23 jaar weer eens zelf achter het schaakbord is gaan zitten!

Kijkje in de zaal
Grote favoriet voor de eindzege was Benjamin Bok (2632), die uit de Verenigde Staten is overgekomen om in Nederland weer een aantal toernooien te gaan spelen. Binnenkort zal hij ook zijn opwachting maken in het Nederlands Kampioenschap. De concurrentie in het WLC Weekendtoernooi moest komen van GM Lucas van Foreest (2529), GM Robin Swinkels (2492) en IM Thomas Beerdsen (2483).

Winnaar Benjamin Bok
Bok liet er uiteindelijk geen twijfel over bestaan wie er met de eindzege vandoor zou gaan. Alleen in de vierde ronde slaagde hij er niet in om een pluspion te verzilveren tegen Beerdsen. Die hield het eindspel van twee tegen één pion, met paard tegen loper keurig remise. Wel moest de Veldhovenaar hard werken tegen de Engelse FM Tom Wiley, die in een iets minder eindspel terecht was gekomen maar een vesting leek te hebben. Bok stroopte de mouwen op en slaagde er op het tandvlees in om door deze taaie verdediging heen te breken. In de laatste ronde won hij een prachtige partij van de opkomende talentvolle jeugdspeler Luuk Baselmans, die echter in deze partij een maatje te klein bleek voor de grootmeester.
Lees meer >
Het 13e – en voor de huidige organisatie laatste – Leiden Chess Tournament (LCT) biedt als special event een kroongroep met maar liefst zes oud-winnaars in de gelederen. In totaal doen er zes grootmeesters en vier meesters mee in deze groep: GM Predrag Nikolic (Bos), GM Hannes Stefansson (IJsl), IM Maksim Schekachikhin (Rus), GM Deep Sengupta (IND), GM Lalith Babu (IND), IM Das Arghyadip (IND), GM John van der Wiel (NL),
Het 46e
Het is weer bijna zover! Op zaterdag 1 juni 2019 presenteert Caissa-Eenhoorn het open Noord-Hollands Kampioenschap Snelschaken!

Loek van Wely heeft op 5 mei het 71e Bevrijdingsschaaktoernooi in Wageningen gewonnen.

